طرح توانمندسازی خانواده محور – همیار مادر و کودک استراتژی  جدید در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

طرح توانمندسازی خانواده محور – همیار مادر و کودک با حضور معاون پیشگیری استان و دفتر پیشگیری از آسیب‌های استان به همراه کارشناسان پیشگیری ۵ شهرستان استان و تسهیلگران همیار برگزار شد.

نشست طرح توانمندسازی خانواده محور – همیار مادر و کودک با حضور معاون پیشگیری استان و دفتر پیشگیری از آسیب‌های استان به همراه کارشناسان پیشگیری ۵ شهرستان استان و تسهیلگران همیار برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، علی اکبر ابراهیمی گفت: از آنجایی که پیشگیری از آسیب­‌های اجتماعی یکی از راه‌های قرار گرفتن در مسیر توسعه پایدار است، دفتر پیشگیری از آسیب­‌های اجتماعی نیز از طرح‌­های مبتنی بر اجتماع محلی کمک می‌­گیرد تا بتواند برنامه‌های پیشگیرانه را بگونه‌­ای طراحی نماید تا در خدمت توسعه پایدار قرار گیرد.

وی ادامه داد: طرح توانمندسازی خانواده محور – همیار مادر و کودک در راستای اجرای اصول ۱۰، ۲۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ماده ۱۸ قانون اجازه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حقوق کودک و همچنین به منظور اجرای  جزء (۸)   بند (پ) ماده (۵۷) احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور و با رعایت کلیه ضوابط و مقررات قانونی مرتبط، طراحی شده است که در ذیل عنوان برنامه‌­های مشارکت اجتماعی تلاش می‌کند تا با بکارگیری رویکرد همیاری از مجموعه برنامه‌­های مشارکتی، اقدامات اجتماعی را برای پیشگیری از آسیب‌­های اجتماعی طراحی نماید. به همین منظور این طرح، بین رشته‌­ای تلقی شده و با بکارگیری تکنیک­‌های تسهیلگری اجتماعی در گروه­‌سازی، پویایی گروهی، مسئولیت اجتماعی و... به توانمندسازی خانواده­‌ها می­‌پردازد تا از این طریق به ترویج مفاهیم مرتبط با  سلامت و نیز پیشگیری از آسیب‌­های اجتماعی  در کودکان ۰ تا ۳ سال اقدام نماید.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه؛ سال‌­های ابتدای کودکی مهم­ترین سال‌های حیات است، اظهار کرد: تجربیات این سال‌­ها زیر بنای زندگی آینده هر انسانی خواهد بود. از این رو اگر به نیازها و حیطه‌­های تکاملی کودکان در طی این دوران پاسخ مناسبی داده شود، آن­ها سالم‌­تر بوده، از قدرت تفکر و تعقل بیشتری برخوردار می‌­گردند و مهارت‌­های عاطفی و اجتماعی بهتری خواهند داشت.

ابراهیمی ادامه داد: بررسی­‌های متعدد مشخص نموده­‌اند که بسیاری از مشکلات دوران بزرگسالی ریشه در دوران ابتدای کودکی دارند. محیطی که کودک در آن زندگی کرده، رشد می‌­نماید و می‌­آموزد، تأثیر بسیار زیادی بر تکامل، خصوصا جامعه‌­پذیری و تکامل اجتماعی، وی دارد. تامین محیط‌­هایی که برای تکامل دوران ابتدای کودکی مناسب باشد، بطور مستقیم علاوه بر عهده پدر و مادر  به کسانی که از کودک مراقبت می­‌کنند، مرتبط می‌­شود.

وی با بیان اینکه کودکان با ظرفیت‌­های روانی، اجتماعی و جسمی متفاوتی متولد می‌­شوند، یادآور شد: این ظرفیت به آن­ها اجازه می‌­دهد از طریق ارتباط با محیط پیرامون خود، بیاموزند و سیر تکامل خود را طی کنند. اگر این ظرفیت­‌ها شناخته نشده و مورد حمایت قرار نگیرند، به جای شکوفایی، پژمرده شده و از بین خواهند رفت. اثرات آنچه در طول نخستین ماه­‌ها و سال­‌های زندگی کودک و حتی در دوره قبل از تولد روی می‌دهد، می‌تواند در تمام طول عمر وی ادامه یابد.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: علاوه  بر این در مباحث توسعه پایدار نیز به نقش اساسی کودکان به عنوان محور توسعه پایدار توجه شده است و همچنین درسال‌­های اخیر توجه ویژه‌­ای به تحول روابط والدین و کودکان در سراسر دنیا شده و برنامه‌های مختلفی به این منظور طراحی و اجرا شده است. از این رو در طراحی برنامه‌­های مبتنی بر توسعه پایدار، مرحله پیش از تولد (دوران بارداری مادر) نیز لحاظ می‌­شود تا بتواند مسایل و نیازهای سال‌­های اولیه زندگی را در یک روند طولی مورد توجه قرار دهند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه این برنامه­‌ها بیانگر اهمیت تجارب سال­‌های اولیه در تحول کودک بوده است، افزود: رابطه کودک با والدین به عنوان یکی از مهمترین عوامل پیش‌­بینی‌ ­کننده در این برنامه‌­ها تلقی شده است که در جامعه‌­پذیری کودک و ورود به اجتماع و ایجاد آسیب­‌های اجتماعی اثرات تعیین‌­کننده­‌ای دارد.

وی خاطرنشان کرد: هدف بیشتر این نوع برنامه‌­ها توانمندسازی مادران و خانواده تعریف شده و در آن­ها رابطه والدین - کودک، از مهمترین و اصلی ترین مولفه­‌ها به شمار می­‌رود.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: طرح توانمندسازی خانواده محور – همیار مادر و کودک، بر مبنای تسهیل تشکیل گروه‌­های همیاری مادران و نیز ایجاد اجتماعات کوچک محلی با هدف پیشگیری از آسیب­‌های اجتماعی طراحی و برنامه‌­ریزی شده است. این طرح، طرحی راهبردی با رویکرد پیشگیرانه چند سطحی در خانواده است و در سه مرحله؛ مادران باردار حدود ۴ ماه و بالاتر، مادران و ‌کودکان تا سن یکسالگی و مادران و کودکان تا قبل از ۳ سالگی زیر برنامه­‌ریزی شده است.

ابراهیمی با اشاره به اهداف طرح همیار مادر و کودک، گفت: ترویج مسولیت­‌پذیری پدران و کمک به تغییر نگرش مادران از مادر کامل به مادر کافی؛  کمک به ایجاد جریان توانمندسازی مادران و پدران با رویکرد خانواده محور در حیطه‌­های در دسترس بودن، پاسخگو بودن و حساس بودن در رابطه با کودک؛ بکارگیری مشارکت مادران و پدران در تشکیل گروه‌­های همیار مادر و کودک و ایجاد فضای گفتمان، پویایی و پایداری گروه همیار مادر و کودک از جمله این اهداف است.

وی یادآور شد: آشنایی با سلامت روانی اجتماعی، مفاهیم پایه و تعیین‌­کننده­‌های آن، مهارت‌های مورد نیاز برای سلامت و رفاه، خودآگاهی و خودشفقتی، آشنایی با مفاهیم و رویکردهای مبتنی بر رشد و تکامل همه جانبه دوران ابتدای کودکی، آشنایی با رویکردها و مفاهیم مرتبط با دلبستگی ایمن، به تسهیلگران و مخاطبین از عناوین آموزشی در گروه مخاطبین است.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان در پایان گفت: در این طرح تسهیلگران طی ۱۳ جلسه آموزشی مفاهیم دلبستگی ایمن را به مادران آموزش داده و تمرین‌­های مرتبط با آن را تنطیم نموده و به اجرا می‌گذراند فعالیت کلاس آموزشی کاملا مشارکتی می‌باشد و تا پایان ۳ سال کودک مادر را همراهی خواهند نمود.

کد خبر 49684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد