اولین جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در دولت سیزدهم برگزار شد

کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان با حضور معاون اول رییس جمهور تشکیل جلسه داد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهور؛دکتر محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور در اولین جلسه این کمیته در دولت سیزدهم اجرای قانون حمایت از معلولان را به دلیل سروکار داشتن با جان و کرامت انسان ها از جمله اولویت های این دولت خواند و با تاکید بر جدیت همه دستگاههای متولی برای حل مشکلات معلولین، از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست با رصد مداوم تکالیف دستگاه های ذیربط، روند اجرای این قانون را بصورت دوره ای به مسئولان و مردم گزارش دهد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر ضرورت توانمندسازی معلولین، خاطرنشان ساخت: می بایست با افزایش توانمندی های جامعه معلولین و ظهور و بروز استعدادهای آنها، این قشر از جامعه را به جامعه ای مولد برای حل مشکلات کشور و اداره زندگی خودشان تبدیل کرد.

در این جلسه دکتر مخبر رعایت مفاد قانون مبنی بر استخدام و اشتغال معلولان را اصلی مهم و اساسی خواند و از مسئولان ذیربط خواست فراتر از فرایند استخدام در دستگاه های دولتی، زمینه اشتغال افراد دارای معلولیت در بخش های مختلف جامعه را با توجه به زیرساخت های جدید در حوزه فناوری های ارتباطی و تعاملی فراهم آورند.

معاون اول رییس جمهوربا اشاره به اینکه برای حل مشکلات معلولان باید از ظرفیت های همه بخش ها اعم از دولت، مجلس، قوه قضاییه و همه نهادهای انقلابی استفاده کرد؛ مسکن و مناسب سازی اماکن و فضاهای عمومی را از جمله مشکلات مهم این قشر از جامعه خواند و بر ضرورت رفع کمبودهای موجود در این دو حوزه با رعایت اولویت بندی در میان معلولان تاکید کرد.

ضرورت توجه به پیشگیری از معلولیت های مختلف در جامعه، اهتمام بیشتر دستگاه های فرهنگی به ویژه صدا و سیما، فعال تر کردن جامعه خیرین و زمینه سازی برای بهره برداری از تکنولوژی هایِ در خدمت معلولان از جمله موارد دیگری بود که توسط معاون اول رییس جمهور مورد توجه قرار گرفت.

دکتر محمد مخبر همچنین در این جلسه از آمادگی خود برای برقراری جلسات این کمیته فراتر از میزان پیش بینی شده در قانون خبر داد و تاکید کرد برای حل مشکلات جامعه معلولین از همه ظرفیت های قانونی و اجرایی موجود استفاده خواهد شد.

گفتنی است در ابتدای این جلسه علی محمد قادری، رییس سازمان بهزیستی بعنوان مسئول دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان گزارشی از وضعیت اجرای قانون و انجام تکالیف توسط دستگاه های مختلف ارائه داد.

عدم رعایت سهمیه استخدام معلولان، عدم مناسب سازی اماکن، مسائل حمل و نقل، مشکلات بیمه ای، درمانی و توانبخشی، عدم پاسخگویی دستگاه های اجرایی، کمبود اعتبارات و معارضت برخی قوانین از جمله موارد ارائه شده در این گزارش بود.

در این جلسه که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر راه و شهرسازی، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و جمعی از مسئولان سایر دستگاه های عضو کمیته حضور داشتند، تعدادی از نمایندگان جامعه معلولان درباره مشکلات افراد دارای معلولیت و روند نامطلوب اجرای قانون جامع حمایت از معلولان در سال های گذشته نظرات خود را بیان و پیشنهاداتی ارائه دادند.

کد خبر 49529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد