سنجش بینایی ۲۰ هزار کودک ۳تا ۶ سال

والدین برای سنجش بینایی کودکان ۳تا ۶ ساله به مراکز غربالگری مراجعه کنند/سنجش بینایی بیست هزارکودک ۳تا ۶ سال

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت های معاونت توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با بیان اینکه برنامه غربالگری بینایی در حال اجرا است، افزود: والدین برای سنجش بینایی کودکان ۳تا ۶ ساله به مراکز غربالگری مراجعه کنند.

حجت الله حاتمی  با بیان اینکه سال گذشته ۲۵ هزارو ۱۴۴ کودک غربالگری بینایی شدند، اظهار کرد: پیک اجرایی برنامه از آبان ماه آغاز شده چراکه عمده مراجعات مردم برای غربالگری بینایی در آبانماه است.

وی با اظهار اینکه در سالجاری تا کنون حدود بیست هزار کودک مورد ارزیابی بینایی قرار گرفته اند، تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا والدین طبق برنامه ریزی به مراکز غربالگری سازمان بهزیستی مراجعه کنند.

کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت های معاونت توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی ادامه داد: برنامه غربالگری هر ساله با هماهنگی بین بخشی سازمان بهزیستی، آموزش  پرورش و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی انجام می گیرد.

حاتمی با اشاره به اینکه تعدادی از جامعه هدف در سنین پیش دبستانی هستند و لذا آموزش و پرورش ارجاع به مراکز را در این سنین انجام می دهد، اضافه کرد: گروه دیگر از کودکانی که سطح سلامت آنها زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشت کنترل می شود از طریق این مراکز فراخوانده می شوند

وی تصریح کرد: در سطح روستاها نیزتوسط بهورزها به مراکز معرفی می شوند اما والدین برای سنجش کودکان ۳ تا ۶ سال برای به مراکز مراجعه کنند.

*سن ۶-۳ سال بازه ی طلایی برای پی بردن به تنبلی چشم است

کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت ها با بیان اینکه سن ۶-۳ سال بازه ی طلایی برای پی بردن به تنبلی چشم است، افزود: گاهی با بستن چشم این مشکل حل خواهد شد و لذا والدین برای ارزیابی این بازه طلایی فرصت را از دست ندهند.

وی با اظهار اینکه برنامه سلامت محورغربالگری درسه سطح کاملا تخصصی در نظر گرفته شده، اضافه کرد: کودکانی که در مرحله نخست، سلامت تشخیص داده شوند کارت سلامت دریافت می کنند و کودکان مشکوک به اختلالات بینایی، عیوب انکساری و تنبلی چشم به سطح دوم مداخلات به اپتومتریست ارجاع داده خواهند شد.

حاتمی با بیان اینکه مرحله اول ارجاع محسوب نمی شود و کسانی که در این مرحله ارجاع داده میشوند بیشتر به دلیل عدم همکاری کودک است، اضافه کرد: ارجاع در این مرحله نشانه ای از اختلال نیست به عنوان مثال کودک همکاری لازم را با بینایی سنج سازمان ندارد، ارجاع بعد از مرحله دوم صورت می گیرد.

*معاینات سطح دو برای افراد مشکوک به اختلالات بینایی رایگان است

حاتمی با اشاره به اینکه معاینات سطح دو برای افراد مشکوک به اختلالات بینایی رایگان است، ادامه داد: افراد با دردست  کارت سنجش به بینایی سنجی که از سوی سازمان معرفی می شوند مراجعه کرده و مداخلات تخصصی را دریافت خواهند کرد  اگر کودکی نیازمند دریافت عینک شد، کمک هزینه عینک داده می شود.

وی افزود: در مرحله ی سوم مداخلات در صورت نیازبه چشم پزشک معرفی شده تا اعمال جراحی و سایراقدامات مورد نیازرا دریافت کنند

*برنامه های تبلیغی سازمان بهزیستی آغاز شده است

کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت ها با تاکید بر اینکه برنامه های تبلیغی سازمان بهزیستی آغاز شده، تصریح کرد: فراخوان سراسری درفضای مجازی هم آغاز شده و بحث محیطی و رسانه های تصویری از برنامه ها است.

وی ادامه داد: تبلیغات محیطی هزینه بردار است و باید اضافه کرد که بحث فضای مجازی در شهرستان ها با ارسال پیامک یا ارسال متن به گروههای خاص اطلاع رسانی به اشتراک گذاشته می شود تا جامعه هدف را برای غربالگری جذب کنیم.

حاتمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعرفه سازمان بهزیستی اشاره کرد و افزود: تعرفه های بهزیستی برای طرح غربالگری مربوط به سال ۹۹ می باشد و تا زمانیکه تعرفه جدید ابلاغ نشود با همان هزینه غربالگری کودکان انجام خواهد شد.

وی تعرفه سطح یک برای بخش دولتی را ۳۵۰۰ تومان عنوان کرد و ادامه داد: والدین ارجاعات سطح یک به دو هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنند.

حاتمی خاطرنشان کرد امسال ۵۵ پایگاه شامل ۹ پایگاه دائمی و ۴۶ مرکز مثبت زندگی کار غربال با E چارت و دستگاه را بصورت توامان انجام می دهند و خانواده ها برای غربال کودکان خود می توانند به یکی از این پایگاهها مراجعه نمایند.  

گفتنی است پایگاه غربالگری شهرستان همدان در بهزیستی همدان واقع در میدان بعثت، پل نیازمند بعدازظهرها از ساعت ۴ تا ۸ پذیرای کودکان ۶-۳ سال خواهد بود و در ملایر مرکزخدمات پرستاری بهنام واقع در خیابان شهدا، نبش کوچه سالاری همه روزه از ساعت ۱۶/۳۰ لغایت  ۱۸/۳۰ این آمادگی را دارد تا کودکان را پذیرش نماید،  بقیه مراکز در سطح استان در ساعات اداری فعال هستند.

برای دریافت لیست پایگاههای غربالگری بینایی اینجا کلیک کنید.

کد خبر 49230

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد