ارتقای سلامت اداری، حفاظت از منافع توانخواهان، عدالت در بین مددجویان، ارتقای منزلت اجتماعی بهزیستی در جامعه و مناسب‌سازی مراکز مثبت زندگی

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی از آغاز برنامه‌ی عملیاتی تبیین مدل‌های کاربردی سلامت اداری در این نهاد خبر داد.

مسعود فیروزی عصر پنجشنبه در اختتامیه نشست علمی کاربردی رؤسای بهزیستی شهرستان‌های استان با اعلام این خبر افزود: معاونت‌های پنجگانه بهزیستی استان مأموریت یافته‌اند که هر کدام یک طرح اجرایی بر اساس مدل سازمان برنامه برای شناسایی گلوگاه‌های فساد اداری با راهکارهای اصلاحی این مشکلات را ارائه دهند.

وی خاطر نشان کرد: در سال جاری، عملیات اجرایی اصلاح این گلوگاه‌ها را آغاز می‌کنیم و امیدواریم تا پایان سال، نتایج این عملکرد به نهادهای مسؤول اعلام گردد.

وی افزایش نظارت‌های مردم و نخبگان جامعه را موجب ارتقای سلامت اداری و بالا رفتن کیفیت خدمت دانست و گفت: سیستم‌های نظارتی مردم، نخبگان و مددجویان بر سازمان را تقویت کرده‌ایم و علاوه بر نظارت‌های داخلی، سامانه ۱۴۸۲ به صورت شبانه‌روزی در اختیار مردم قرار دارد تا هر گونه شکایت، گله، پیشنهاد یا انتقادی دارند به صورت پیامکی به این سامانه اعلام کنند.

فیروزی گفت: تمام موارد مطرح شده ظرف کمتر از ۷۲ ساعت بررسی و نتیجه به شخص پیامک‌کننده اعلام می‌شود.

به گفته‌ی این متخصص مدیریت استراتژیک، تکنیک‌ها و دانش مدیریت، مانند اهرم‌ها و ابزارها هستند که انجام کارها را تسهیل و حصول نتایج را سریع‌تر می‌سازند.

وی از رؤسای بهزیستی شهرستان‌ها خواست در جهت ارتقای دانش مدیریتی خود، دانش خود را به‌روز رسانی کنند و از منابع معتبر به مطالعه و تحقیق بپردازند تا بتوانند پاسخگوی مسائل جدید جامعه باشند.

وی با تأکید بر اینکه ارتباط با نخبگان و مراجع فکری جامعه و همچنین افراد ذی‌نفوذ شهرستان، برای پیشبرد امور بهزیستی، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است گفت: هر چقدر ارتباط‌تان با این گروه‌ها بهتر و بیشتر باشد کار در بهزیستی راحت‌تر و رسیدن‌ به مقاصد و اهداف تعیین شده سازمان، آسان‌تر است.

وی همچنین تصریح کرد: اگر ارتباط خوبی با این گروه‌های مرجع برقرار نکنید تلاش‌های تخصصی و اداری، به نتیجه مطلوب نمی‌رسد زیرا قدرت اقناعی افراد ذی‌نفوذ و مراجع فکری برای افکار عمومی جامعه بسیار مؤثر و کمک‌کننده می‌باشد.

ارتقای سلامت اداری، حفاظت از منافع توانخواهان، عدالت در بین مددجویان، ارتقای منزلت اجتماعی بهزیستی در جامعه و مناسب‌سازی مراکز مثبت زندگی

وی با اشاره به ارتقای منزلت اجتماعی بهزیستی در جامعه گفت: تا کنون ۷ سال متوالی، توانبخشی خراسان رضوی در سطح کشور، رتبه اول را کسب کرده که نشان دهنده عملکرد خوب بهزیستی و تشکل‌های معلولین در این بخش است چون بیشترین مددجوی توانبخشی کشور را به نسبت جمعیت دارا می‌باشیم.

فیروزی تأکید کرد: واحدهای دیگری هم که رتبه‌های عملکردی خوب داشته و در سطح کشور از جایگاه خوبی برخوردار بوده‌اند در یک مراسم و مناسبت خاص، مورد تقدیر قرار می‌گیرند تا باعث افزایش انگیزه خدمت به مددجویان بشود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ساختار فیزیکی ادارات بهزیستی شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: تمام نشانه‌ها، علائم، تابلوها، پرچم‌ها، نمادها و حتی الامکان، جوانب ابنیه و ساختارهای عمرانی بهزیستی در سراسر استان، همسان‌سازی ‌شوند تا مردم و مسؤولان در هر جای استان بتوانند به راحتی تمام، بهزیستی را از سایر ادارات تشخیص دهند و نمادهای بهزیستی و ساختارهای خدمتی ما برای همه مددجویان به راحتی قابل شناسایی باشد.

وی با تأکید بر حفظ شأن، کرامت و عزت مددجویان، خواستار تغییر و تکمیل ساختارهای اداری در مراکز مثبت زندگی شد و گفت: همسان‌سازی و نزدیک شدن هر چه بیشتر به هویت اداری رسمی در این مراکز، جزو برنامه‌های اداری سال جاری و سال آینده است.

وی مناسب‌سازی را خط قرمز بهزیستی دانست و گفت: هیچ گذشتی در این زمینه نداریم و تمام ۱۹۵ مرکز مثبت زندگی در سراسر استان باید برای مددجویان، دسترس‌پذیر باشد.

وی همچنین به فصل سرما و تجهیزات گرمایشی در مراکز شبانه‌روزی اشاره کرد و گفت: امنیت جانی مددجویان، اولویت نخست این مراکز است و نظارت‌ها تا حد ممکن باید دقیق و مؤثر باشد.

وی همچنین با تأکید بر نظارت‌های دوره‌های منظم بر مراکز غیر دولتی گفت: همه بازدیدهای کارشناسان ناظر، رئیس شهرستان و کارشناسان ستاد استان باید در دفاتر نظارتی مرکز ثبت و نتیجه‌ی بازدید و بازرسی به صورت کامل در این دفتر قید شود که هر لحظه به دفتر بازدید و نظارت مراجعه شود امکان کنترل نواقص و کاستی‌های مرکز فراهم باشد.

ارتقای سلامت اداری، حفاظت از منافع توانخواهان، عدالت در بین مددجویان، ارتقای منزلت اجتماعی بهزیستی در جامعه و مناسب‌سازی مراکز مثبت زندگی

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: تمام موقوفات مرتبط با بهزیستی در سراسر استان باید شناسایی و حقوق مددجویان بهزیستی از این موقوفات استیفا شود.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه، مدیران اوقاف استان همراهی و هماهنگی کامل دارند و لذا هیچ بهانه‌ای از سوی بهزیستی شهرستان‌ها پذیرفته نیست و تمام املاک و اموالی که وقف مددجویان ما شده باید در جهت منافع مددجویان شناسایی و در همین مسیر به مصرف برسد.

وی تأکید کرد: اگر ریالی از منافعی که متعلق به مددجویان است به خاطر عدم پیگیری ما به مسیر دیگری برود و یا نهاد و جمعیت هدف دیگری از آن منتفع شود ما شرعا و قانونا مسؤول هستیم و باید پاسخگو باشیم.

وی خواستار اصلاح فرایند صدور مجوزها و تمدید پروانه‌های فعالیت مراکز غیر دولتی شد و همچنین بر عدالت و عدم تبعیض تأکید کرد.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: مددجویان ما در هر نقطه و مکانی زندگی می‌کنند باید خدمات ما را به بهترین شکل دریافت کنند و دوری  و نزدیکی یک مددجو به مرکز استان یا مدیر یک شهرستان، نباید عامل تعیین کننده در منافع یا دریافت خدمت باشد.

فیروزی گفت: باید مراحل و شرایط این فرایند به دقت بررسی و هر عاملی که سبب کندی فرایند می‌شود شناسایی و حذف شود که مردم و خیرینی که مایل به همکاری با بهزیستی هستند مانعی در مسیرشان نباشد.

شایان ذکر است نشست علمی کاربردی رؤسای بهزیستی شهرستان‌های خراسان رضوی، کارشناسان و مدیران ستادی این نهاد، صبح چهارشنبه آغاز و تا عصر پنجشنبه ادامه یافت.

کد خبر 49147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد