مدال آوران پارالمپیک بهترین الگوی جامعه هستند

آئین تجلیل از مدال‌آوران پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو همزمان با گرامیداشت هفته افراد دارای معلولیت با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور و جمعی از معاونین و مدیران ستادی و استانی به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ دکتر محمد رضا شهبازی مدیر کل توانمند سازی معلولان سازمان بهزیستی دراین مراسم با ارایه گزارشی از مدال آوری افراد دارای معلولیت در مسابقات پارالمپیک گفت:عزیزان ما در این مسابقات توانستند ۲۴ مدال کسب کنند که  شامل ۱۲ مدال طلا، ۱۱ مدال نقره و یک مدال برنز بوده و در مجموع به رتبه سیزدهم دنیا دست یافتند و بعد از مسابقات ۲۰۱۲ لندن (که رتبه یازدهم را به دست آوردند با ۷ نقره، ۷ برنز و ۱۰ طلا و ۲۴ مدال) بهترین رتبه ای بوده است که تا به حال توانسته اند کسب کنند.

وی افزود:افراد دارای معلولیت از سال ۱۹۸۸ تا به حال در ۹ دوره  المپیک شرکت داشته اند. تیم والیبال ما که از ابتدا در مسابقات شرکت داشته در همه دوره ها توانسته مدال کسب کند. در ۷ دوره مدال طلا و در دو دوره مدال نقره را کسب کرده و در مجموع در این دوره ۶۲ ورزشکار در مسابقات پاراالمپیک شرکت کردند و ۲۱ نفر هم همراه و مربی داشتند در ۱۰ رشته ورزشی شرکت کرده بودند.

دکتر شهبازی گفت:این عزیزان در رشته های ورزشی که فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان و فدراسیون نابینایان دارند توانسته اند شرکت کنند هرچند که گروه معلولان ذهنی هم  می توانند در ۱۲ رشته شرکت داشته باشند که فقط در یک دوره تا به حال شرکت کرده اند در همان بازی های ۲۰۱۲ لندن  که موفق به کسب یک مدال طلا شده اند و یکی از اقدامات  موثر این است که ان شاالله بتوانیم به ورزش معلولان ذهنی بپردازیم.

وی گفت:ورزش در توانبخشی و فرایند توانمند سازی از اهمیت بسیار بالا برخوردار است. همواره در توانبخشی و برنامه هایی که برای بازتوانی و توانمند سازی افراد مد نظر داریم ورزش جز لاینفک آن است. همه ما می دانیم که ورزش سلامت جسم و روان و ایجاد نشاط و شادابی و ایجاد هماهنگی بین اندام ها و سیستم های بدن افزایش می دهد. حس اعتماد به نفس و عزت نفس و از همه مهم تر حس گسترش روابط و فعالیت های اجتماعی را با خود به همراه می آورد.

مدیر کل توانمند سازی معلولان سازمان بهزیستی گفت:اقدامات سازمان بهزیستی در زمینه ورزش شامل تدوین و اجرای برنامه های ورزشی و ورزش درمانی در مراکز روزانه و شبانه روزی ۱۲۶۴مرکز روزانه با بیش از۵۰ هزار نفرفرد دارای معلولیت خدمت گیرنده از اصلی ترین فعالیت هایی که به عنوان زنگ ورزش در این مراکز تعریف شده   مربیان آموزش دیده در مراکز روزانه تدوین و اجرای بازی های بومی محلی در مناطق روستایی که در سال ۹۸ موفق به  در چند استان کشور انجام دهیم و نتایج بسیار مناسب و عالی  را در برداشت و همه را تشویق کرد که این طرح را در همه استان ها گسترش دهیم اما به دلیل کرونا موفق به ادامه این برنامه نشدیم و پس از کاهش کرونا این برنامه با قوت بیشتر پیگیری می شود.

وی با اشاره به عمده فعالیت های سازمان بهزیستی در زمینه ورزش، گفت:برگزاری جشنواره های ورزشی در گروه های مختلف معلولیت به تفکیک جنسیت در رشته های مختلف، همکاری با فدراسیون های ورزشی نابینایان،  جانبازان و معلولان در مسابقات منطقه ای و بین المللی (معمولا یکی از شرکای کاری آنها سازمان بهزیستی کشور و در استان ها هم بسیار فعال هستند) تلاش برای حمایت هایی از ورزشکاران  در رشته های مختلف بر اساس شرایط و ضوابط سازمان بهزیستی  و همکاری های نزدیک استان ها با هیات های ورزشی  هر ساله با کمیته ملی پارالمپیک برای برگزاری روز ملی پارالمپیک، از جمله این فعالیت ها هستند.

وی افزود:اگر بخواهیم با نگاه توانبخشی به ورزش نگاه کنیم از چهار زاویه می توان به ورزش نگاه کرد. نگاه اول ورزش درمانی که با حرکات اصلاحی و تقویت عضلات تلاش کنند آسیبی که به اندام ها رسیده را اصلاح کنند و یاتوسط سایر اندام ها و سیستم های بدن به جبران آن نقص بپردازند. در نتیجه بخش اعظمی از فعالیت های ما در حوزه ورزش و اصلا ردیف خاصی که برای حمایت از ورزش داریم در همین بخش قرار دارد.

شهبازی همچنین به زاویه دوم نگاه به ورزش اشاره کرد و گفت: ورزش عمومی هم برای افراد به عنوان بخشی از سبک زندگی تعریف می شود و  افراد ورزشی را که دوست دارند دنبال می کنند( ورزش کارکنان) و ما هم از آن هاحمایت می کنیم.

وی افزود:دربخش سوم و چهارم هم می توان به ورزش همگانی و قهرمانی اشاره کرد که در این زمینه هم در کنار عزیزان هستیم و حقوق آنان را  مطالبه و پیگیری می کنیم.

شهبازی سیاست بهزیستی را  ورزش درمانی و توسعه ورزش در مناطق روستایی و حاشیه ای برای افراد دارای معلولیت دانست و از مدال آوران خواست تا تلاش کنند به الگوهایی برای افزایش انگیزه در افراد دارای معلولیت و عموم افراد جامعه تبدیل شوند.

وی در پایان پیشنهاد کرد مدال آوران پارالمپیک با تشکیل یک گروه؛با بهزیستی همکاری کنند و  در برنامه های ورزشی سازمان از توانایی های کارشناسی، مشاوره ای و... این عزیزان استفاده شود.

کد خبر 48246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =