۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲

در رسانه | ورود معلولان مطلقا ممنوع

معلولان شهرستان رودان از عدم اجرای مناسب‌سازی معابر و بی‌توجهی مسئولان به خواسته‌های‌شان گله‌مندند
در رسانه | ورود معلولان مطلقا ممنوع

همزمان با هفته معلولین ضرورت نگاه به این قشر مظلوم در جامعه با الزام به خواسته به حق آنان که همان مناسب سازی فضاهای شهری است بیشتر احساس می شود، موضوعی که اینجا در رودان هم آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش روزنامه دریای اندیشه- حامد آزادی: شاید وقتی با دوپای سالم و چشمانی بینا از خیابان‌های شهر گذر می‌کنیم و از خدمات و امکانات عمومی بهره‌ می‌گیریم، کمتر متوجه استاندارد نبودن این فضاها شویم و حتی به ذهن‌مان هم نرسد که استفاده از این فضاها برای معلولان اگر نگوییم ناممکن اما سخت دشوار است.

سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۸۱ توانبخشی را اولین پاسخ به ناتوانی و معلولیت تعریف کرده‌است که به سه مرحله توانبخشی پزشکی، حرفه‌ای و اجتماعی قابل تقسیم است، یکی از مسائلی که در توانبخشی اجتماعی بررسی می‌شود، مناسب سازی معابر و اماکن شخصی و اجتماعی و ابزار فرد معلول برای کم کردن مشکلات روزمره او است که ‌می‌تواند در خودکفایی و بهبود روانی معلول و بازگرداندن او به زندگی نقشی مهم داشته باشد.

ضوابط و توصیه‌های مناسب سازی معابر و تجهیزات شهری برای سه گروه عمده افراد معلول شامل جسمی حرکتی، نابینای حسی حرکتی، و ناشنوای حسی حرکتی بیان می‌شود، به همین ترتیب در مورد فضاهای دسترسی به ساختمان (شامل مسیر دسترسی، پله و رامپ و بازشوها) و پارک‌ها نیز مشکلات شناسایی و راه حل‌های مناسب مشخص می‌شود.

مناسب سازی محیط، گشودن درهای جامعه روی معلولان 

معلولان شهرستان رودان طی سال های اخیر علی رغم محدودیت در صحنه های مختلف ورزشی ، فرهنگی و هنری استعداد خود را با کسب موفقیت های مختلف به اثبات رسانده اند. آنها همزمان با محدودیت ها ریز و درشت جنگیده اند تا ما شاهد درخشش شأن در میدان  مسابقاتی همچون  گلبال، والیبال ناشنوایان و دو و میدانی باشیم تا نام رودان را طنین انداز کنند که این امر لزوم توجه به استاندارد سازی خیابان‌ها  را ضرروی می‌سازد تا شهرسازی نامناسب به قیمت کناره‌گیری این گروه از عرصه فعالیت‌های اجتماعی جامعه تمام نشود.

وقتی از دید معلولان، سالمندان و افراد ناتوان به فضاهای شهری در رودان همچون خیابان‌ها، پارک‌ها، درمانگاه‌ها، بانک‌ها، فروشگاه‌ها، حمل و نقل عمومی و بسیاری دیگر از زیرساخت ها نگاه ‌کنیم ناهمواری‌های بی‌دلیل شهر و تجربه دشوار این قشر از جامعه بخوبی لمس می‌شود.

 عدم توجه به موضوع مناسب سازی سبب شد تا همزمان با هفته معلولین باری دیگر این موضوع جلسه کمیته مناسب سازی شهرستان رودان شود تا الزمات این امر مهم برای مسوولان مجددا بازگو و تاکید بر رعایت حق معلولان از سوی آنها بیشتر شود.

شهر رودان برای تردد معلولین مناسب نیست

رئیس اداره بهزیستی شهرستان رودان در جلسه مناسب سازی شهرستان رودان اظهار داشت:بهزیستی شهرستان  رودان  ۱۷۶۰ نفر معلول  تحت حمایت دارد که از این  تعداد ۴۲ نفر ضایعه نخاعی هستند و ۱۵۰ نفر آنها باید ویلچر استفاده کنند.

حمیده بازگشایی جاودان تصریح کرد: شهر رودان خودش به تنهایی ۱۱۵ معلول جسمی و حرکتی دارد که ۱۲۴ نفر ذهنی ، شنوایی ۲۶ نفر و گفتاری هم یک نفر گفتاری و اعصاب و روان هم ۵ نفر هستند.

وی افزود: با این آمار چیزی در حدود بالاتر از ۱۰ درصد جمعیت شهرستان  دارای انواع معلولیت ها هستند.

جاودان تاکید کرد:  در بازدید از سطح شهرستان رودان شرایط برای حضور معلولین مهیا دیده نشده  و حتی مابقی افرادی که به لحاظ جسمی دارای مشکل اندک هم  هستند نمی‌توانند از فضاهای شهری به درستی  استفاده کنند.

رئیس اداره بهزیستی رودان  گفت: شهرداری و دهیاری باید با ورود جدی به موضوع مناسب سازی از معلولین حمایت کرده و مجوز ساخت و سازها  به هیچ فردی بدون رعایت الزامات مناسب سازی را صادر نکنند.

جاودان با گلایه از عدم اجرای مصوبات کمیته  مناسب سازی شهرستان اظهار داشت: واقعا سطح جداول و پیاده‌رو سازی سطح شهر برای یک فرد عادی هم سخت است چه برسد به معلولین ، بازار ها و پاساژ ها هم در بحث مناسب سازی در آنها اعمال نشده ، مناسب سازی سرویس ها بهداشتی عمومی و ادارات هم تاکنون به خوبی دیده نشده است.

مدیران از نگاه یک معلول به جامعه بنگرند

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرمانداری رودان نیز در این جلسه با گرامیداشت هفته معلولین اظهار داشت: در گذشته بحث ها مناسب سازی در فضاهای شهری  آغاز شد اما  متاسفانه کار به مرحله تکمیل و صدرصد نرسیده است.

وی با بیان اینکه اتفاق و حادثه معلولیت بالقوه برای همه پیش می آید و ادارات باید با دید یک  معلول به این موضوع نگاه کنند.

وی گفت: نبود مناسب سازی باعث ایجاد مشکلات فراوان برای یک معلول خواهد شد و باید پیش بینی ها برای رفع این مشکلات دیده شود.

نیک طبع بیان داشت:مشاهدات نشان میدهد  پیاده‌رو سازی در سطح شهر رودان مناسب نیست و علی رغم انجام خدمات متعدد از سوی نهادها متولی موضوع مناسب سازی تکمیل نشده است.

معاون سیاسی فرمانداری رودان با اشاره به عدم مناسب سازی در جلوی بانک ها بر لزوم انجام مناسب سازی در این مکان ها تاکید کرد و گفت: باید بدرستی حق جامعه معلولین در سطح شهرستان ادا شود.

وی تصریح کرد: شهرداری ها و دهیاری باید در صدور مجوزات ساخت و ساز بحث تسهیل رفت و آمد معلولین را بگنجانند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرمانداری رودان خواستار ایجاد ارتباط تنگاتنگ ادارات با مجموعه بهزیستی شهرستان شد.

وی تصریح کرد: شکل گیری هماهنگی مابین شهرداری ها و دهیاری و اداره بهزیستی و نظام مهندسی برای نظارت بر ساخت و ساز ها موجب تحولی در امر مناسب سازی خواهد شد.

مناسب سازی یک قانونی است با مدیران متخلف برخورد می شود

ایرانپور معاون توانبخشی اداره کل  بهزیستی هرمزگان با اشاره به شعار روز جهانی معلولین اظهار داشت: باید به گونه شهر مناسب سازی شود که در دسترسی همه باشد.

وی با اشاره به رقم معلولین در شهرستان رودان تاکید کرد: شهرداری ها ۵۰ درصد مناسب سازی مبلمان شهری را برعهده دارند و باید مناسب سازی متناسب با افراد به بهترین شکل ممکن درست شود.

وی به نحوه نامناسب مناسب سازی در شهر رودان نیز اشاره کرد و گفت : باید استاندارد ها و ضوابط  به بهترین شکل رعایت شود و پیمانکاران و آنها که کار به آنها واگذار می شود باید ‌آموزش لازم را هم ببینید.

رفعت ایرانپور  نحوه مناسب سازی در سطح شهر رودان را خوب توصیف نکرد و گفت: حتی ساختمان های نو ساز هم امر مناسب سازی را رعایت نکرده اند.

وی تاکید کرد: از سال ۹۵ الزام مناسب سازی یک امر اجرایی شده است اما در رودان شاهد آن نیستیم و باید نظارت ها ی کافی و لازم در اجرای پروژه ها وجود داشته باشد.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی هرمزگان  گفت: مناسب سازی یک قانون است ، و اگر دستگاهی الزامات را رعایت نکند مدیر و مسوول آن سازمان و دستگاه مورد بازخواست قرار خواهد گرفت.

وی بیان داشت: شهرداری باید در صدور پایانه کار الزمات مناسب سازی را  اجرایی کند.

ایرانپور  گفت: رودان به عنوان شهر پایلوت و بدون مانع در مناسب سازی مشخص شده است و هر کاری که برای معلولین و افراد دارای مشکل در سطح شهر و اجتماع انجام می شود از برکات فراوانی معنوی نزد خداوند متعال  برخوردار است.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیار از معابر ما برای تردد یک فرد نابینا آماده نشده که فرد با یک عزت نفس در شهر به امور خود بپردازد.

وی بیان داشت: رسانه ها هم باید بطور کامل در خدمت قانون حمایت از  معلولین باشد تا آگاه سازی لازم به همه اقشار جامعه صورت گیرد.

وی تاکید کرد: مناسب سازی از درب منزل معلولین تا خیابان اصلی یک ضرورت محسوب می شود.

وی با بیان اینکه اعتبارت دستگاه‌ها محدود است اما دستگاه‌های اجرایی باید طبق الزام قانون طی سه سال آینده مناسب سازی صورت گیرد.

ایرانپور تاکید کرد:رعایت  اختلاف سطح در ورودی ها یک مشکل حاد برای معلولین محسوب می شود و فضاهای ادارای و عمومی باید دارای استاندارد لازم باشد تا همه افراد از آن برخودار شوند.

وی خواستار الزام دستگاه‌های شهرستان برای مناسب سازی و در حد امکان ورودی ادارات عملی شود.

وی اظهار داشت: میزان تحقق مناسب سازی در رودان بسیار پایین است و باید از این میزان درصد رو به رشد شود.

کد خبر 48242

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد