بهزیستی مطالبه گر حقوق افراد دارای معلولیت است 

مدیر کل بهزیستی در مراسم گرامیداشت هفته معلولین گفت: بهزیستی مطالبه‌ گر حقوق افراد دارای معلولیت در امر مناسب سازی در چهارچوب قانون حمایت از حقوق معلولین است. 

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان، محمد محمدی عنوان کرد: مطالبه گری ها باید در چارچوب قانون جامع حمایت ازحقوق معلولین و با اصول و ارایه راهکارها باشد و این قانون یکی از مترقی ترین قوانین محسوب می شود که در سال ۶۳ به تصویب رسید و پس از مدتی در سال ۹۶ با مشارکت، همفکری و هم اندیشی نخبگان بازنگری شد.
وی با اشاره به ماده دو قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت افزود: در این قانون مقوله مناسب سازی بسیار مورد تاکید قرار گرفته است و کلیه وزارتخانه ها،سازمانها ومؤسسات وشرکت های دولتی و نهادهای عمومی وانقلابی موظفند در طراحی ،تولید و احداث ساختمانها واماکن عمومی ومعابر و وسائل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهرمندی ازآنها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افرادفراهم شود.

وی با بیان اینکه ایجاد فرصت های شغلی برای جامعه هدف "معلولین" یکی از بندهای این قانون است، گفت: برابر با ماده 25 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت پنجاه درصد حقوق و مزایا یا دستمزد مشمول مالیات یکی از افراد دارای معلولیت خیلی شدید و شدید مادامی که مسئولیت پرداخت هزینه های مترتب بر معلولیت فرد بر عهده اولیاء است از پرداخت مالیات معاف است و گواهی تایید نوع وشدت معلولیت افراد مشمول این ماده از سوی کمیسیون پزشکی تشخیص نوع وشدت معلولیت سازمان ارائه می شود.
محمدی با بیان اینکه این سازمان به توانمندسازی معلولان می پردازد که در این ارتباط سه استراتژی پیشگیری از معلولیت، توانمند سازی و برون سپاری خدمت به موسسات غیر دولتی است، خاطرنشان کرد: در بحث پیشگیری از معلولیت ها در زمان حاضر بهزیستی استان برای خانواده های دارای ۲ معلول به بالا مشاوره های ژنتیکی انجام می دهد.
وی ادامه داد: با کارهای انجام گرفته ۹۳ درصد وظایف بهزیستی به موسسات غیردولتی واگذار شده است و این سازمان پیشگیری از معلولیت را در اولویت مهم برنامه های خود قرار داده است که در این ارتباط مشاوره های ژنتیک برای گروههای هدف،غربالگری بینایی و شنوایی برای کودکان انجام می گیرد.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه موضوع مشاوره های ژنتیک نیز برای عامه مردم اهمیت بسزایی دارد، اضافه کرد: خانواده های دارای معلول برای انجام مشاوره های ژنتیک به مراکز مشاوره مراجعه می کنند و علاوه بر آن برای جوانان در آستانه ازدواج نیز با مصاحبه های ساده این مهم به صورت رایگان انجام می‌گیرد.
محمدی خاطرنشان کرد: طبق ماده ۷۵ قانون برنامه ششم توسعه غربالگری ازدواج بر عهده دانشگاههای علوم پزشکی در قالب شبکه های بهداشت و درمان گذاشته شده است که درخواست می شود این بخش به سرانجام برسد.
در پایان این مراسم از ۲۰ معلول موفق زنجانی در رشته های مختلف تجلیل شد.

کد خبر 48154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد