در رسانه| معلولان همدانی درانتظار بازگشت بیمارستان بهشتی به بهزیستی

سپهرغرب، گروه خبر - شکیبا کولیوند: در هفته جهانی معلولین با توجه به پیشروی پروژه بیمارستان اکباتان، معلولان همدانی بار دیگر چشم‌انتظار بازگشت بیمارستان بهشتی به بهزیستی و تخلیه این بیمارستان از سوی دانشگاه علوم پزشکی همدان هستند.

چندسال پیش «دکتر مکارچی»، مالک ساختمان بیمارستان شهید بهشتی (که قرار بود یک هتل‌آپارتمان باشد) به ایران آمد و مالکیت این مکان را در اختیار سازمان بهزیستی قرار داد تا به معلولان خدمات‌رسانی کند، اما بعد از فوت وی در سال ۸۷ این بیمارستان به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شد و از آن زمان به بعد این بیمارستان به عموم مردم خدمات‌رسانی می‌کند.

این وضعیت درحالی است که معلولان همدانی این‌روزها با پیشروی پروژه بیمارستان اکباتان و تخلیه بیمارستان بهشتی و نقل مکان آن به بیمارستان مذکور، چشم‌انتظار بازگشت آن به بهزیستی و ارائه خدمات به این جامعه هدف هستند.

این موضوع در نشست خبری مدیرکل بهزیستی استان همدان که روز گذشته به‌مناسبت هفته جهانی معلولین برگزار شد، مطرح شد.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در این زمینه با بیان اینکه ملک بیمارستان شهید بهشتی همدان مربوط به سازمان بهزیستی است، عنوان کرد: ما در اینجا چندین‌هکتار زمین داریم، یکی از نقاطی که من روی آن دست گذاشته‌ام و با استانداری هم صحبت کردم، استفاده از آن ظرفیت است.

مهدی دیناری با اشاره به اینکه این ملک قبلاً مربوط به بنیاد مستضعفان بوده و سال ۶۴ توسط سازمان بهزیستی خریداری شده است، مطرح کرد: متأسفانه اسناد و مدارک مربوط به خریداری به‌طور کامل وجود ندارد، اما پرونده در دادگستری مفتوح است.

وی ادامه داد: در این پرونده به سبب نبود تمام مدارک مربوط به خرید، این ملک را در اختیار نداشتیم، حکمی که به ما داده شد و به آن اعتراض کرده‌ایم، این است که اگر کل ملک را بخواهیم، باید پول بنیاد مستضعفان را پرداخت کنیم.

دیناری خاطرنشان کرد: بنیاد مستضعفان در این زمینه به ما گفته که در کنار ما است و عنوان کرده که نمی‌خواهد کل این ملک را بردارد، حتی عنوان کرده بسیاری از قسمت‌های آن را می‌بخشد، اما نیاز است تا با رایزنی‌های صورت‌گرفته این مسئله را با بنیاد مستضعفان حل کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با تغییر رئیس سازمان بهزیستی کشور امیدواریم که بتوانیم این مسئله را با بنیاد مستضعفان حل کنیم، تصریح کرد: بنیاد مستضعفان نگفته است که کل این ملک مربوط به آن‌ها بوده و باید آن را پس بدهید، بلکه اعلام کرده که مقداری پول از سوی بهزیستی برای خرید این ملک در سال ۶۴ به بنیاد مستضعفان پرداخت شده و مابقی آن مانده است که باید به نرخ روز آن پول را بدهید.

وی با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان حتی کل پول را هم نمی‌خواهد بلکه درخواست تعیین تکلیف این موضوع را دارد، مطرح کرد: این مهم را باید به انجام برسانیم؛ از سویی موضوعی هم با دانشگاه علوم پزشکی همدان مطرح است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در تشریح این مسئله نیز مطرح کرد: در هیچ جایی این مطلب ذکر نشده است که ملک مذکور مربوط به دانشگاه علوم پزشکی است و باید به دانشگاه پس داده شود.

دیناری با تأکید بر اینکه در تمامی مواردی که بررسی شده است (چه در استانداری و چه در سطح دولت) ذکر شده که این ملک مربوط به سازمان بهزیستی است، اظهار کرد: به محض اینکه بیمارستان اکباتان آماده شود، دانشگاه علوم پزشکی باید این ملک را به سازمان بهزیستی برگرداند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مطرح کرده که در بیمارستان بهشتی همدان تغییراتی داده و آن را تبدیل به بیمارستان کرده است، ابراز کرد: در این راستا نیز باید عنوان کرد این بیمارستان را می‌توانند بردارند و ببرند، اما به اندازه ارزش ملک بایستی تهاتر کرده و در جای دیگری به سازمان بهزیستی ملک داده شود.

دیناری در این راستا به وضعیت بیماران ضایعه نخاعی هم اشاره کرد و گفت: یک بخش ویژه برای ضایعات نخاعی نیاز داریم و مجموعه بهزیستی به دنبال برون‌سپاری برای احداث مرکز توانبخشی ضایعات نخاعی است که بتوانیم از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: دلیل اینکه بخش ضایعات نخاعی از بهزیستی گرفته شد، کرونا بود که نیاز شدید به تخت‌های بیمارستانی موجب جمع‌آوری بخش ضایعات نخاعی شد و برای احیای این بخش به دنبال رایزنی هستیم.

در ادامه این نشست مدیرکل بهزیستی استان همدان به وجود بیش از ۴۶ هزار مددجوی معلولین جسمی، ذهنی و حرکتی در استان اشاره کرد و گفت: از این تعداد نزدیک به ۱۶ هزار نفر به‌صورت مستمری خدمات دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: از مجموع ۴۶ هزار معلول در استان همدان نزدیک به ۱۱ هزار و ۴۰۰ نفر پشت نوبتی هستند که پرونده‌های آن‌ها در کمیسیون پزشکی تأیید و ثبت سامانه شده است.

دیناری با بیان اینکه اعتبار مربوط به این افراد نهایی شده و امید است تا این افراد نیز از خدمات‌های مجموعه بهزیستی هرچه سریع‌تر استفاده کنند، خاطرنشان کرد: بالغ‌بر ۱۹ هزار نفر از مددجویان مجموعه بهزیستی نیز به‌صورت غیر مستقیم از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

این مقام مسئول در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه در استان همدان تعداد ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از معلولین دارای معلولیت خفیف، ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر دارای معلولیت متوسط، ۱۴ هزار و ۲۰۰ نفر دارای معلولیت شدید و ۶ هزار و ۵۰۰ نفر دارای معلولیت خیلی شدید هستند، گفت: وضعیت نزدیک به یک‌هزار و ۸۰۰ پرونده در بهزیستی نیز هنوز نامشخص است که به دنبال تکمیل کردن این پرونده‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه از مجموع معلولین استان همدان تعداد پنج هزار و ۷۰۰ هزار نفر معلولین بینایی و ۲۱ هزار و ۱۰۰ نفر معلولین جسمی و حرکتی هستند، اظهار کرد: تعداد ۱۰ هزار و ۹۰۰ نفر معلول ذهنی، چهار هزار و ۲۰۰ نفر معلولان مربوط به اعصاب و روان، ۶ هزار و ۴۰۰ نفر مربوط به مورد شنوایی و دو هزار و ۵۰۰ نفر مربوط به اختلالات صوت و گفتار هستند.

دیناری در ادامه این نشست با اشاره به اینکه سه اولویت و سیاست را برای معلولین در پیش گرفته‌ایم، عنوان کرد: نخستین اولویت زندگی این افراد در بدنه‌های خانواده و در کنار آن‌ها است، در بخش بعدی ارائه کمک‌های درمانی و در بخش دیگر تأمین مسکن و اشتغال برای این افراد را مد نظر داریم.

وی در این راستا به هزینه کمک‌های درمانی مددجویان اشاره کرد و گفت: این رقم در برابر نیاز این افراد ناچیز بوده که در این راستا سایر ارگان‌ها و مردم باید از بهزیستی حمایت کنند.

این مقام مسئول در پاسخ به چرایی عدم مناسب‌سازی شهری و الزامات اجرای طرح‌های مربوط به آن در استان نیز مطرح کرد: در ستاد مناسب‌سازی معابر ارگان‌های مختلف وجود دارند و تمامی ساختمان‌هایی که جدید ساخته می‌شوند، همگی باید ازنظر مناسب‌سازی تأییدیه مطلوب را دریافت کنند؛ همچنین مناسب‌سازی معابر و خیابان‌ها باید به شکلی طراحی شوند و یا تغییر کنند که معلولین بتوانند به‌راحتی تردد کنند و مشکلی برای آن‌ها به‌وجود نیاید.

دیناری خاطرنشان کرد: در این راستا از اصحاب رسانه می‌خواهیم تا درصورتی که هر کدام از مکان‌ها یا ادارات در استان همدان به سبب عدم مناسب‌سازی برای معلولین مشکل ایجاد کرده بود، آن موارد را به ما اطلاع دهند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه زمان آن رسیده تا معلولینی که می‌توانند به‌عنوان الگو به جامعه معرفی شوند را مطرح و آن‌ها را معرفی کنیم، عنوان کرد: این موضوع در هفته جاری مد نظر قرار است و تقدیر و معرفی این افراد را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه در استان همدان به‌منظور نگهداری از معلولین نیز مراکزی فعالیت دارند، تشریح کرد: تعداد ۲۶ مرکز در کل استان وجود دارد که معلولین از این مراکز استفاده می‌کنند.

وی به وجود ۱۴ مرکز شبانه‌روزی در استان همدان اشاره کرد و گفت: این مراکز در مناطق شهری و روستایی نیز وجود دارد و تمامی معلولین می‌توانند از این مراکز خدمات دریافت کنند.

دیناری در ادامه صحبت‌های خود به وضعیت مستمری‌های معلولین زیر پوشش بهزیستی نیز اشاره کرد و افزود: خانواده‌های تک‌معلولی به‌صورت ماهانه ۳۵۰ هزار تومان، دومعلولی ۵۰۰ هزار تومان، سه‌معلولی ۷۰۰ هزار تومان و چهارمعلولی ۹۰۰ هزار تومان و بیش از چهار معلول نیز ماهانه یک میلیون تومان مستمری دریافت می‌کنند؛ اما باید پذیرفت که این مبالغ در برابر هزینه‌های درمان و نیاز معلولین بسیار ناچیز است.

دیناری از کمک‌های غیر مستمری مجموعه بهزیستی نیز سخن گفت و افزود: کمک‌های غیر مستمری براساس اولویت‌بندی‌ها و مشکلاتی که افراد دارند، اعطا می‌شود که کمک‌هایی مانند مسکن، اشتغال، معیشت، موردی، شهریه‌های دانشجویی، هزینه‌های درمانی و غیره را شامل می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه تشریح کرد: در سال ۹۹ به تعداد ۱۷ هزار و ۱۶۷ نفر در حوزه توانبخشی کمک‌های غیر مستمری اعطا شد که اعتبار آن افزون‌بر ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است، همچنین در ۶ ماهه نخست امسال نیز به سه هزار و ۴۸۰ نفر کمک غیر مستمری شد که ارزش آن نیز بالغ‌بر چهار میلیارد تومان بوده است.

دیناری به وضعیت مسکن معلولین در استان همدان نیز پرداخت و گفت: در راستای تأمین مسکن مددجویان کمک‌های مالی انجام گرفته و تعداد دو هزار و ۲۵۳ واحد برای معلولین ساخته و در اختیار آن‌ها قرار داده شد.

وی ادامه داد: در این راستا علاوه‌بر کمک‌های بلاعوض که در مراکز شهری ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در بخش روستایی هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است، وام‌های دیگری با سود چهار درصد نیز در اختیار آن‌ها گذاشته‌ایم.

دیناری با تأکید بر اینکه هزینه‌ها و خدمات مربوط به معلولین ناچیز است و به کمک‌ها و مشارکت‌های مردمی نیاز داریم، اظهار کرد: بحث اشتغال معلولین نیز یکی از مسائلی است که بایستی بسیار مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه از مجموع معلولین ۴۰ درصد آن‌ها بیکار هستند، گفت: این وضعیت زیبنده سازمان بهزیستی نیست؛ این وضعیت درحالی است که تمامی ارگان‌ها باید سه درصد از سهمیه استخدام را به معلولین اختصاص دهند و در پیگیری این موضوع، سازمان بهزیستی مطالبه‌گر است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در پایان این جلسه به ارائه وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای ایجاد اشتغال معلولین اشاره کرد و گفت: سهمیه ما از تعهد اشتغال دو هزار و ۲۱ نفری در زمینه اشتغال معلولین برابر ۴۸۵ مورد است که امیدواریم تا کارفرمایان برای جذب نیروهای دارای معلولیت وارد کار شده و از حمایت‌های این عرصه بهره‌مند شوند.

کد خبر 48153

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد