در رسانه | ۸۰ درصد کتابخانه‌های خراسان رضوی تا پایان سال دارای رمپ ویژه معلولان می‌شوند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌ رضوی وعده داد تا پایان سال جاری ۸۰ درصد کتابخانه‌های نهادی استان دارای رمپ ویژه معلولان ‌شوند.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضویی در گفت‌وگویی با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، به بهانه ۳ دسامبر روز جهانی معلولان گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان سال ۱۴۰۰، ۸۰ درصد از کتابخانه‌های نهادی خراسان رضوی به مسیر ویژه تردد معلولان و جانبازان مجهز شوند.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون تعدادی از کتابخانه‌های نهادی در استان دارای رمپ ویژه معلولین هستند و الباقی کتابخانه‌ها در حال بررسی برای احداث این امکان هستند، افزود: از ۱۳۷ کتابخانه در مشهد و سایر شهرستان‌های خراسان رضوی که اصطلاحا نهادی هستند، در حال حاضر ۴۰ درصد یعنی حدود ۵۵ کتابخانه دارای رمپ برای تردد معلولان هستند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ادامه داد: برنامه این است که برای تمامی کتابخانه‌های نهادی مسیر ویژه تردد معلولان ایجاد کنیم.
سبزیان با بیان اینکه طی سه ماه مانده تا پایان سال ۱۴۰۰ در این حوزه فعالیت ویژه خواهیم داشت، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم ۵۰ درصد از کتابخانه‌هایی که فاقد مسیر ویژه تردد معلولان هستند در این مدت مجهز شوند و آمار کتابخانه‌های نهادی که مجهز به رمپ می‌شوند، به بالای ۸۰ درصد برسد.
کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره)  مشهد مجهزترین بخش نابینایان کشور را دارد
وی همچنین با بیان اینکه ۵ باب کتابخانه در سطح استان شامل کتابخانه عمومی امام علی (ع) کاشمر، کتابخانه عمومی حاج ملا هادی سبزواری شهرستان سبزوار، کتابخانه دکتر شریعتی نیشابور و کتابخانه عمومی دکتر شریعتی و کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره)  مشهد دارای بخش نابینایان هستند، تاکید کرد: این کتابخانه‌ها در مجموع با ۳۱۳۵ نسخه کتاب بریل، ۳۵ هزار و ۳۵۲ نسخه کتاب گویا، ۴ عنوان نشریه و بالغ بر ۸۰۰ عضو فعال مشغول فعالیت هستند.
سبزیان با اشاره به اینکه تجهیزات بخش نابینایان در کتابخانه‌های عمومی شامل ابزار درشت‌نمای الکترونیکی، لوح و قلم بریل، ‌ هارد اسکترنال، ماشین تحریر و چاپگر بریل، تجهیزات رایانه‌ای و دستگاه ضبط صدا است، افزود: مجهزترین بخش نابینایان در کتابخانه‌های عمومی کشور در کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) است که علاوه بر تجهیزات و منابع مرسوم با در اختیار داشتن چاپگر مخصوص کتاب‌های بریل از زمان افتتاح در سال بهمن ماه ۱۳۹۷ تاکنون بالغ بر ۷۰ نسخه جزوه چاپ و در اختیار مراجعین قرار گرفته است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی یادآور شد: برگزاری برنامه‌های فرهنگی ویژه افراد نابینا شامل نشست‌های کتابخوانی و جمع‌خوانی و ویژه برنامه‌ها به مناسبت‌های ملی و مذهبی با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط از دیگر برنامه‌های این مجموعه برای افراد با معلولیت هستند.
فقط یک کتابخانه خراسان رضوی بخش ویژه ناشنوایان دارد
وی همچنین با اشاره به اینکه بخش ناشنوایان کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره)  مشهد مقدس در طبقه اول کتابخانه واقع شده است، گفت: در این بخش کتاب‌ها و مجلات ویژه ناشنوایان و یا نوشته نوشته شده توسط نویسندگان ناشنوا و کم شنوا نگهداری می‌شود.
سبزیان گفت: بخش ناشنوایان کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره)  مشهد مقدس، تنها بخش ناشنوایان در استان خراسان رضوی است که خدمات ویژه ناشنوایان به آنان ارائه می‌شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی ادامه دارد: عضویت صددرصد رایگان دانش آموزان ناشنوا و کم‌شنوا در مداس استثنائی مشهد به همراه معلمان و مربیان این مدارس از اقداماتی است که در این بخش در حال انجام است.
سبزیان گفت: برگزاری جلسات نشست کتابخوان و جمع خوانی در کتابخاانه، نمایش فیلم به زبان اشاره، قصه‌گویی مبتنی بر گفت‌وگو برای کودکان کم شنوا، آموزش واژگان جدید از طریق نقاشی به کودکان ناشنوا و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای ناشنوایان از اقداماتی است که در آینده نزدیک انجام خواهد شد.
اضافه می‌شود، خراسان رضوی در حال حاضر حدود ۲۲۰ کتابخانه نهادی، مشارکتی و مستقل دارد. حدود ۱۲۸ هزار معلول در بهزیستی خراسان رضوی دارای پرونده هستند که بیش از ۱۲ هزار از این تعداد یک معلولیتی می‌باشند.
معلولان جسمی و حرکتی با بیش از ۵۸ هزار نفر بیشترین شمار معلولان زیرپوشش استان را تشکیل می‌دهند، معلولان ذهنی با بیش از ۳۸ هزار نفر، معلولان شنوایی با ۱۷ هزار نفر، معلولان بینایی با بیش از ۱۶ هزار نفر رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص می‌دهند. خراسان رضوی حدود ۶.۵ میلیون نفر جمعیت دارد و میانگین شیوع معلولیت در این استان حدود چهار درصد است.
سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذر از سال ۱۹۹۲ و از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولین اعلام شده است. بیش از پانصد میلیون نفر به دلیل نقص در سیستم مغزی، جسمی و حسی از معلولیت رنج می‌برند.

کد خبر 48112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد