دررسانه|توان‌یابان خوزستانی روز جهانی معلولان را گرامی داشتند

اهواز - ایرنا - جمعی از توان‌یابان خوزستانی جمعه ۱۲ آذر روز جهانی افراد دارای معلولیت را با حضور مدیرکل و معاون توانبخشی بهزیستی خوزستان در تالار امیران اهواز جشن گرفتند.

به گزارش ایرنا مدیرکل بهزیستی خوزستان در این مراسم ضمن تبریک روز جهانی افراد دارای معلولیت گفت: شعار امسال " پیش به سوی دنیایی فراگیر، دسترس پذیر و پایدار بعد از بیماری کرونا با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت" است که نشان می‌دهد تمامی افراد جامعه به ویژه عزیزان دارای معلولیت می بایست از امکان مشارکت در سرنوشت خود و جامعه در بستر شرایط مناسب برخوردار باشند.

غلامرضا صدیق راد با اشاره به ضرورت ارتقای سطح سلامت جسمی و روانی جامعه هدف با تامین نیازهای مراقبتی و توانبخشی اظهار داشت: ساماندهی سالمندان، افراد دارای معلولیت و بیماران روانی مزمن در خانه های کوچک و حمایتی، ساماندهی افراد مجهول الهویه در مراکز شبانه روزی، خدمات ویژه سالمندان در مجتمع مسکونی و نگهداری و توانبخشی افراد دارای معلولیت، سالمندان و بیماران روانی مزمن درخانواده از اهم برنامه های دفتر امور مراکز توانبخشی مراقبتی بهزیستی در این خصوص است.

وی افزود: در حال حاضر هشت مرکز شبانه روزی توانبخشی و مراقبتی سالمندان به ۴۵۰ خدمت گیرنده، ۱۰ مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی افراد دارای اختلالات هوشی رشدی بالای ۱۴ سال به ۷۳۰ خدمت گیرنده و پنج مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی به افراد دارای اختلالات هوشی رشدی کمتر از  ۱۴ سال به ۱۸۰ خدمت گیرنده خدمات ارائه می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان اظهارداشت: ۹ مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی به بیماران روانی مزمن به ۵۷۵ خدمت گیرنده، ۲ مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی به ۱۰۰ خدمت گیرنده و ۱۸ مرکز خدمات توانبخشی و مراقبت در منزل به ۸۳۵ معلول، سالمند و بیمارروانی مزمن خدمات توانبخشی خدمات ارائه می‌کنند.

 وی افزود: اعطای کمک هزینه درمان و نگهداری ۳۶۰ معلول، سالمند و بیمار روانی مزمن مجهول‌الهویه، یکهزار و۴۹۸ کمک هزینه حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی و یکهزار و ۳۷۶ کمک هزینه حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت در خانواده از دیگر خدمات بهزیستی به افراد دارای معلولیت است.

صدیق راد بیان کرد: علاوه بر ۴۸ هزار و ۷۳ کمک هزینه معیشت توانبخشی(مستمری)،۱۴ هزار و ۶۴۸ خانوار نیز کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیارشدید و یاشدید فاقد شغل و درآمد دریافت می‌کنند.
مدیرکل بهزیستی خوزستان ضمن تشریح نحوه اجرای برنامه توانبخشی از راه دور در مراکز روزانه توانبخشی در شرایط بحرانی ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ گفت: به دلیل پیشگیری از سرایت بخشی بیماری، خدمات حضوری مراکز روزانه آموزشی محدود و بسته آموزش و توانبخشی از راه دور بر بستر اینترنت و مخابرات فراهم شدد.

 وی افزود: در حال حاضر ۹۵ مرکز روزانه توانبخشی نسبت به ارائه این خدمات به حدود سه هزار و ۹۳۵ فرد دارای معلولیت، سالمند، بیمار روانی مزمن و فرد دارای اختلال اتیسم اقدام می نمایند و افراد خدمت گیرنده با توجه به گزارش های عملکردی مراکز یادشده از کمک هزینه (یارانه) برخوردار هستند.

صدیق راد تاکید کرد: کمک به ۱۰۰ کودک ناشنوا برای کاشت حلزون، تامین وسایل کمکی و اندام های مصنوعی برای ۴۰۵ معلول نیازمند، تامین سه هزار وسیله توانبخشی و یکهزار و ۴۹۸ وسیله بهداشتی معلولان در کنار ارائه خدمات توانپزشکی به ۳۷۵ معلول و خدمات توانبخشی و درمان اختلالات دهان، بلع و تغذیه به ۳۱۰ معلول از جمله اقدامات شاخص بهزیستی خوزستان برای افراد دارای معلولیت در سال جاری است.
در پایان این مراسم از توان یابان موفق در عرصه‌های مختلف علمی، ورزشی، فرهنگی و هنری قدردانی شد.

سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذرماه از سال ۱۹۹۲ و از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جهانی معلولان نام‌گذاری شده‌است.

کد خبر 47808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد