در رسانه | میزان بیماران روانی مزمن در آذربایجان‌شرقی بالاتر از میانگین کشوریست/ ۳۷ واحد مسکونی آماده تحویل به معلول

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: در طبقه بندی معلولین میزان معلولیت جسمی حرکتی در کل کشور ۴۰.۱ درصد است که این میزان در استان ۳۷.۹۴ است.

به گزارش تانیش نیوز فرگل صحاف،  با اشاره به شعار گرامیداشت هفته معلول با عنوان «پیش به سوی دنیای فراگیر و دسترس‌پذیر و پایدار بعد از بیماری» با مشارکت افراد دارای معلولیت گفت:  روز  دوشنبه ۸ آذر ماه افراد دارای معلولیت، رفع موانع و دسترس‌پذیری، سه‌شنبه ۹ آذر ماه تکریم افراد دارای معلولیت در جامعه اخلاق مدار، چهارشنبه ۱۰ آذر ماه افراد دارای معلولیت، مشارکت فراگیر و پایدار، پنجشنبه ۱۱ آذرماه افراد دارای معلولیت، خانواده و جامعه، جمعه ۱۲ آذر ماه افراد دارای معلولیت، مطالبه‌گری و اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، شنبه ۱۳ آذر ماه افراد دارای معلولیت، خود شکوفایی، سازمان‌های مردم‌نهاد، یکشنبه ۱۴ آذرماه افراد دارای معلولیت، بیمه و سلامت فراگیر نامگذاری شده است.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اینکه تعداد افراد معلول تحت پوشش استان ۷۹ هزار و ۶۶۰ نفر است، تصریح کرد: اگر از لحاظ معلولیت طبقه‌بندی کنیم، میزان معلولیت جسمی حرکتی در کل کشور ۴۰.۱ درصد است که این میزان در استان ۳۷.۹۴ است.

وی ادامه داد: معلولیت بینایی در کل کشور ۱۲ درصد است که این میزان در استان ۱۱.۸۲ درصد می‌باشد همچنین معلولیت صوت و گفتار در کل کشور ۵.۹ درصد است که آمار استانی برای این معلولیت ۶.۳۱ درصد است.

صحاف افزود: معلولین شنوایی در سطح کشور ۱۴.۶ درصد است که در استان ۱۲.۶۷ درصد است همچنین میزان بیماران روانی مزمن با معلولیت ۵.۷ درصد در کل کشور است که این آمار در آذربایجان‌شرقی ۸.۵ درصد است.

وی در خصوص قیاس آمار معلولیت ذهنی در کل کشور با استان ادامه داد: میزان معلولیت کل کشور ۲۱.۷ درصد است و در استان  ۲۲.۳۷ درصد است.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه معلولیت‌ها به صورت معلولیت خیلی شدید، متوسط و خفیف و نامشخص طبقه‌بندی شده است، گفت: در معلولیت خیلی شدید آمار کشوری ۱۴.۲ درصد است که این میزان در استان ۱۱.۸۵ می‌باشد.

وی یادآور شد: میزان معلولیت شدید در کشور ۳۳.۲ درصد است که این  در استان ۳۶.۴۳ درصد است همچنین میانگین کشوری کل کشور در معلولیت متوسط ۳۱ درصد و در استان ۲۹ درصد است.

صحاف، میزان معلولیت خفیف در کل کشور را ۱۹.۸ و در استان را ۱۹.۱۱ اعلام کرد و گفت: ۲.۷ درصد نیز معلولیت افرادی است که نامشخص است.

وی در ادامه به طبقه‌بندی دفاتر جهت ارائه خدمات اشاره کرد و گفت: دفاتر روزانه، دفاتر شبانه و توانمندسازی معلولین است که با هدف برگزاری حقوق و فرصت‌های برابر برای افراد دارای معلولیت، استفاده از ظرفیت جامعه و حق جامعیت و رهبری برنامه‌های افراد معلول با حضور خود آنها، توجه به فقر و ‌پاسخگویی به نیازهای اساسی و ارتقای کیفیت، دسترسی و ‌کیفیت مناسب از برخورداری خدمات، یکپارچه‌سازی و الحاق موضوع معلولیت، فراگیرسازی و مشارکت موثر و کاملا توانمندانه برای افراد دارای معلولیت  انجام می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان با تاکید بر برنامه‌هایی جهت درگیر شدن افراد معلولیت و تشکل‌های آنها در برنامه¬های توانمندسازی و پایداری و استقلال برنامه‌ها، گفت: پیامد این کارها منجر می‌شود تا تمامی برنامه‌های حوزه معلولین، دیده شود به‌طوریکه افراد دارای معلولیت می‌توانند فعالیت‌های خانوادگی داشته باشند همچنین محیط فیزیکی برای آنها قابل دسترس باشد.

وی ابراز کرد: پذیرش افراد دارای معلولیت به عنوان فرد توانمند و استعداد و ارتقای سطح سلامت جزو برنامه‌هاست و بالا بردن میزان اثر بخشی جزو برنامه‌های بهزیستی است.

صحاف، به خدمات دفتر امور توانمندسازی معلولین اشاره کرد و گفت:برنامه‌های متنوع زیادی برای توانمندسازی افراد دارای معلولیت ارائه شده است که برای این توانمندسازی چندین دیدگاه وجود دارد.

وی با بیان اینکه کمیسیون‌های توانبخشی وجود دارد، افزود: این کمیسیون‌ها به صورت هر روزه در حال بررسی هستند و افراد تحت پوشش را به نسبت معلولیت ساماندهی می‌کنند، چراکه برخی خدمات به میزان شدت معلولیت ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان افزود: در یک‌سال گذشته تعداد ۷۳۵ نفر در کمیسیون‌های پزشکی بررسی شده است که این میزان در کل کشور حدودا یک میلیون و ۶۰۰ نفر بوده است.

وی  به هدف دوم و مهم بهزیستی مبتنی بر جامعه روستایی اشاره کرد و متذکر شد:  ارتقای فعالیت‌های توانبخشی در راستای برابرسازی فرصت‌ها در روستاها تنظیم شده است که در طول یک‌سال گذشته ۲۰ هزار نفر دارای معلولیت در روستا تحت پوشش توانمندی‌سازی مبتنی بر جامعه روستاها قرار گرفته است.

صحاف، موضوع توانبخشی مبتنی بر جامعه شهری را مورد اشاره قرار داد و گفت: این برنامه از سال ۹۷ شروع شده و برنامه جدید دیگری است که برای شناسایی افراد معلول در مناطق محروم و حاشیه شهر اجرا می‌شود که تاکنون یک‌هزار و پانصد نفر فرد دارای معلولیت از این طریق شناسایی شده است.

وی، چهارمین خدمت بهزیستی را خدمات مالی خرد، برشمرد و یادآور: یکی دیگر از طرح‌های موفق برای افراد معلول کم درآمد است تا با دسترسی به این منبع مالی لازم، میزان معیشت خود را بالا ببرند به‌طوریکه ۱۷ صندوق مالی خرد در استان با عضویت ۱۴۳ نفر وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی استان یکی دیگر از روش‌های توانمندسازی را ورزش و بازی‌های بومی محلی دانست و در این خصوص گفت: این روش از سال ۹۸ در سه استان که آذربایجان‌شرقی نیز جزو آن سه استان بود، برگزار شد و تاکنون  ۴۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت در برنامه‌های ورزش و بازی‌های بومی محل حضور دارند.

وی در ادامه به موضوع مناسب‌سازی منزل و خودروی افراد دارای معلولیت  تاکید کرد و گفت: افراد دارای معلولیت یک‌سری شرایط باید در محل زندگی و خودرو داشته باشند تا بهتر زندگی کنند؛ بهزیستی در این خصوص بودجه دارد و با بررسی مددکاران و اولویت بندی این خدمات ارائه می‌شود.

صحاف گفت: در ۹ ماه سال‌جاری، ۵۰ نفر از این خدمات مناسب‌سازی منزل و خودرو بهره‌مند شده‌اند.

وی یادآور شد: استفاده از آیتم بازنشستگی پیش از موعود افراد دارای معلولیت است که تاکنون ۷ نفر از این مزیت استفاده کرده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان به خدمات کمک هزینه تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان دارای معلولین اشاره کرد و ادامه داد:کمک هزینه تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان دانشگاه‌های دولتی در  یک‌سال اخیر برای سه هزار و ۹۵۱ نفر همچنین برای ۶۴۰ نفر از دانشجویان معلول در دانشگاههای غیردولتی پرداخت شده است.

وی گفت: خدماتی از قبیل کمک هزینه ایاب و ذهاب افراد دارای معلولیت را نیز داریم به‌طوریکه این ایاب و ذهاب می‌تواند در زمینه تردد در مسیر کار، درمانی، دریافت خدمات توانبخشی و غیره است که بهزیستی مقداری از این هزینه‌ها را به صورت محدود پرداخت کند که در سال ۹۹ برای د۲ هزار و ۹۵ نفر ایاب و ذهاب پرداخت شود.

 صحاف، به ارائه خدمت برای دریافت پلاک مخصوص معلولان نیز اشاره کرد و افزود: در سال ۹۹، در حدود ۹۶ نفر پلاک ویژه خودرو دریافت کردند.

وی با بیان اینکه یک نوع دیگر از بیماری‌های سختی که زیر نظر بهزیستی است، بیماری فنیل کتونوری است، تصریح کرد: برای افراد مبتلا به این بیماری هزینه غذایی پرداخت شده و در سال‌جاری نیز ۱۴۵ نفر تحت خدمت قرار گرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان گفت: معافیت از خدمت وظیفه عمومی از سال ۹۲ تا ۹۹ در حدود ۲ هزار و ۵۷۸ نفر از این این خدمت بهره‌مند شده است.

وی، مهم‌ترین اقدامات بهزیستی در سال‌های اخیر را پرداخت کامل شهریه دانشجویان دارای معلولیت و فراهم آوردن ماده ۶ با موضوع بیمه عنوان کرد و گفت: گفتاردرمانی، فیزیوتراپی، شنوایی سنجی و کاردرمانی تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

صحاف، به ارائه خدمات برای مراکز توانبخشی اشاره کرد و گفت: مراکز توانبخشی و مراقبتی اعم از سالمندی، معلولان جسمی و حرکتی، ذهنی، بیماران روانی مزمن، اختلال و خدمات توانبخشی در منزل وجود دارد.

وی گفت: در مرکز نگهداری فقط برنامه نگهداری نداریم، چراکه با انواع برنامه‌ها تلاش بر این است تا این افراد رسوب نکنند و بلکه میزان توانمندی آنها افزایش یابد.

مدیرکل بهزیستی استان گفت: برای مثال در مرکز نگهداری بیماران مزمن شدید با برنامه و اقدامات آنها را به مزمن متوسط تبدیل می‌کنیم  چراکه هدف ارتقای توانمندی آنهاست و بعد از این ارتقا به خانه‌های کوچک با ظرفیت حداکثر ۱۰ نفر منتقل می‌شوند.

وی اضافه کرد: ۹ خانه کوچک حمایتی وجود دارد تا از خانه‌های بزرگ به این خانه‌ها منتقل شوند.

صحاف با بیان اینکه ۱۸۰ میلیون‌ تومان هزینه برای برای ۷۵ ناشنوا جهت خدمات کاشت حلزون پرداخت شده است، گفت: پرداخت متمرکز کلیه مراکز به صورت الکترونیکی است و تحقق سیاست کوچک‌سازی مراکز جزو اهداف اصلی است.

وی ادامه داد: ۷۵ نفر در ۸ ماه گذشته کاشت حلزون شده است.

مدیرکل بهزیستی استان ابراز کرد: هدف اصلی توانمندسازی معلولین است، چراکه تا مادامی که اشتغال پایدار نداشته باشند، نمی‌توان کاری ۲۲۳۵ نفر پرداخت هزینه حق بیمه و کار و جبران عدم‌کارآیی حمایت شده است.

وی گفت: ۳۷ واحد مسکن برای خانواده‌های دارای فرد معلول به مناسبت این هفته اعطا خواهد شد که ۹ واحد از آن برای خانواده‌های دو  معلول است که در طول یکسال اخیر ۴۳۴ واحد اعطا شده است.

وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار ما در ارتباط با افزایش تکدیان بویژه معلول متکدی گفت: جمع آوری و ساماندهی متکدیان برعهده چندین نهاد گذاشته شده است و هر کدام وظایف مربوط به خود را در ارتباط با متکدیان برعهده دارند.

کد خبر 47702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد