در رسانه | گناباد | گزارش ۵۱ مورد کودک‌آزاری طی یک سال گذشته در گناباد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره بهزیستی گناباد گفت: در یک سال گذشته ۵۱ مورد کودک‌آزاری به اورژانس اجتماعی گناباد گزارش شده است که بیشترین مورد کودک‌آزاری‌ها مربوط به نوع مسامحه و غفلت بوده است. وی همچنین نسبت به رواج کودک‌آزاری پنهان در خانواده‌ها هشدار داد.

علی آراسته در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: به طور کلی کودک آزاری در چهار حیطه کودک‌آزاری روحی روانی، کودک‌آزاری جسمی، کودک‌آزاری مسامحه و غفلت و کودک‌آزاری جنسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آراسته اظهار کرد: در یک سال گذشته ۵۱ مورد کودک‌آزاری به اورژانس اجتماعی بهزیستی گناباد گزارش شده است که از این تعداد بیشترین موارد مربوط به کودک‌آزاری از نوع مسامحه و غفلت بوده و بقیه موارد نیز بیشتر مربوط به کودک‌آزاری‌های جسمی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این آمارها شاخص میزان واقعی کودک‌آزاری در شهرستان نیست؛ چراکه در شهرهای کوچک، کودک‌آزاری جنسی اگر اتفاق بیفتد کمتر گزارش می‌شود و کودک‌آزاری روحی و روانی نیز از جمله مواردی است که کمتر به آن توجه می‌شود و در بسیاری موارد نادیده گرفته‌ می‌شود.

وی افزود: کودک‌آزاری جسمی و کودک‌آزاری مسامحه و غفلت، بیشتر در طیف پایین جامعه و به خصوص خانواده‌هایی که درگیر مشکلاتی چون اعتیاد هستند، اتفاق می‌افتد و شاید سبک زندگی این افراد به گونه‌ای باشد که نیازهای جسمی و روحی و روانی فرزندان برایشان چندان اهمیتی ندارد.

وی یادآور شد: در شرایط فعلی نیز بسیاری از خانواده‌ها درگیر مسائل و مشکلات خودشان هستند و گاها مجبورند تا پاسی از شب کار کنند و همین فاصله‌ها باعث می‌شود کودکان خلاء روحی روانی زیادی را احساس کنند و نیاز هست که در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.

رئیس اداره بهزیستی گناباد بیان کرد: قبلا که مهد کودک‌ها زیرنظر بهزیستی بود طرحی تحت عنوان مراکز کودک و نوجوان استارت خورد که طرح خوبی بود و مددکاران و مشاوران، خدمات خوبی را در شیفت عصر به کودکان و نوجوانان ارائه می‌کردند و درست است که این خدمات جای خانواده را پر نمی‌کند اما کمک می‌کرد تا حدودی خلاء‌ها کمتر شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از گزارش‌های کودک‌آزاری را خود مردم عادی گزارش کرده‌اند، گفت: همشهریان در صورت مشاهده هر گونه کودک‌آزاری می‌توانند با شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی بهزیستی تماس گرفته و مورد را گزارش دهند تا رسیدگی شود.

آراسته در ادامه گفت: بعد از اینکه موردی از کودک‌آزاری به بهزیستی گزارش می‌شود در مرحله اول تیم سیار بهزیستی در محل حضور یافته و مشکل را بررسی می‌کند تا چنانچه موضوع همان جا قابل حل باشد آن را حل کند اما چنانچه قابل حل نباشد مورد به اورژانس اجتماعی ارجاع داده می‌شود و در آنجا جلسات متعددی با خانواده‌ و یا بستگان فرد، بسته به عمق مشکل و اینکه مشکل به وجود آمده ناشی از غفلت والدین بوده و یا اینکه والدین صلاحیت لازم را ندارند، برگزار شده و موضوع بررسی می‌شود.

وی اظهار کرد: چنانچه در این جلسات مشخص شود که والدین صلاحیت لازم برای نگهداری کودک را ندارند، سریع مورد به دایره سرپرستی دادگستری گزارش شده و با ورود دادستان و دایره سرپرستی دادگستری، پرونده بررسی شده و چنانچه تشخیص داده شود که والدین صلاحیت نگهداری کودک را ندارند، کودک در مراکز بهزیستی پذیرش می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی گناباد با اعلام اینکه اولویت و تأکید اصلی بهزیستی بر نگهداری کودک توسط خانواده است، افزود: چنانچه خود خانواده صلاحیت نگهداری کودک را نداشته باشند، با بستگان درجه یک کودک جلساتی برگزار می‌شود و در صورت صلاحیت، کودک به بستگان درجه یک قابل اعتماد سپرده می‌شود و بهزیستی نیز در مقابلش حمایت‌هایی از این خانواده خواهد داشت.

وی عنوان کرد: حتی در مورد کودکانی که در مراکز بهزیستی پذیرش شده‌اند نیز مددکار و مشاوران ما پیگیر هستند که زمینه برگشت کودک به خانواده را فراهم کنند و در خانواه‌هایی که صلاحیت نگهداری کودک را ندارند چه به دلیل مشکلات اخلاقی و چه اشتغال و ... تمام سعی ما بر این است که خانواده را توانمند کنیم تا فرزند بتواند به خانواده برگردد.

کد خبر 47420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد