در رسانه | گناباد | اشتغال و بالابودن هزینه‌های درمانی از مشکلات مهم معلولان گنابادی است

گناباد-ایرنا- رییس اداره بهزیستی گناباد اشتغال، بالابودن هزینه های درمانی و خلاء قوانین و با اجرایی نبودن آنها را از مشکلات و دغدغه های مهم معلولان این شهرستان دانست و توجه مسوولان ذیربط و دولت سیزدهم به کاهش این معضلات خواستار شد.

علی آراسته روز یکشنبه در نشستی خبری به مناسبت آغاز  هفته افراد دارای معلولیت افزود: هزینه های بالای درمانی مشکلات زیادی برای افراد معلول و یا دارای ضایعه نخاعی و خانواده هایشان ایجاد کرده است و بیشتر قوانین که در ارتباط با معلولان و حمایت از آنان وضع شده ضمانت اجرایی ندارد و یا الزام اجرایی آنها ضعیف است و در بخشهای دولتی و خصوصی به آنها توجه کافی نمی شود.

وی ادامه داد: علاوه بر درصد بسیار پایین مناسب سازی معابر عمومی و ادارات و معابر شهری گناباد برای استفاده و تردد معلولان و نابینایان، ساز و کار ارتباطی ادارات برای ارتباط با این اقشار وجود ندارد و یا بسیار ضعیف است و این مساله موجب شده که این قشر در استفاده از خدمات اداری با تنگناهای بسیاری دست به گریبان باشند.

رییس اداره بهزیستی گناباد گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ معلول در بخشهای مختلف تاکنون در این شهرستان شناسایی شدند که در مجموع دارای سه هزار و ۸۹۹ معولیت و برخی از آنها دارای ۲ و یا چند نوع معلولیت هستند.

آراسته افزود: برای پیشگیری و کاهش تولد نوزادان با معلولیت این اداره با همکاری دستگاههای اجرایی و دست اندرکاران ذیربط طرحهایی برای پیشگیری از معلولیت در دست اجرا دارد که از جمله آنها می توان به طرح پیشگیری از تنبلی چشم، مشاوره ژنتیک زوجهای جوان و والدین، غربالگری شنوایی و کاشت حلزون، انجام اقدامات پژوهشی مشترک با واحد تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی برای آسیب شناسی معولیت زایی اشاره کرد.

وی ادامه داد: ۳۳۰ میلیون ریال طی یک سال گذشته (از هفته افراد دارای معلولیت آذرماه سال گذشته) تاکنون برای توانمند سازی ۱۸۱ دانش آموز معلول گنابادی و یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال بابت شهریه آنان پرداخت شده است.

رییس اداره بهزیستی گناباد گفت:طی همین مدت  ۲۵ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال زایی به ۵۸ نفر از معلولان گنابادی نیز اعطا شد و ۷۱ نفر از کارفرمایان هم در مجموع از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال مشوقهای بلاعوض بابت به کارگیری معلولان در محل کار خود بهره مند شدند.

آراسته افزود: از مجموع ۲ هزار و ۲۰۰ معلول شناسایی شده گنابادی، سه میلیارد و ۴۶۰ میلیون ریال مستمری ماهانه به حساب ۷۴۸ نفر  و ۲۶۰ میلیون ریال هم مستمری به حساب ۵۴ بیمار روانی و ۴۲۰ میلیون ریال هم حق پرستاری به ۴۲ نفر از پرستاران بابت نگهداری از افراد معلول پرداخت می شود.

وی اضافه کرد: ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال طی یک سال گذشته بابت مناسب سازی منازل معلولان گنابادی پرداخت شد

هشتم تا چهاردهم آذرماه هفته افراد دارای معلولیت و ۱۲ آذرماه روز جهانی معلولان نامگذاری شده است.

از مجموع پنج هزار و ۵۰۰ مددجوی زیرپوشش خدمات بهزیستی گناباد ۲ هزار و ۲۰۰ نفر را معلولان تشکیل می دهند و ۱۳ مرکز خیریه برای جلب مشارکتهای مردمی تحت نظارت این اداره فعالیت دارد.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

کد خبر 47416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد