نشست خبری | معلولان فرصت برابر می‌خواهند

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: معلولان امتیاز خاصی نمی‌خواهند و تنها خواهان یک فرصت برابر در جامعه هستند.

ولی‌الله نصر اصفهانی صبح یکشنبه در نشست خبری روز جهانی معلولان اظهار داشت: مطابق رسمی هر سال در روز جهانی معلولان شعاری در نظر گرفته شده که شعار جهانی امسال با محوریت جهان فراگیر بعد از کرونا با مشارکت افراد دارای معلولیت در نظر گرفته شده که امیدواریم عملیاتی باشد.

وی ضمن تسلیت فوت سه خبرنگار اصفهان، افزود: امیدواریم بیماری کرونا هرچه زودتر از جامعه ریشه کن شود و شعار روز معلولین نیز در همین راستا بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در خصوص اشتغال معلولان ادامه داد: اشتغال برای تمام جامعه مشکل است که این موضوع به طبع برای معلولان با سختی بیشتری روبه‌رو است، اما بعضی از دستگاه‌ها برای معلولیت یک فرد آن را کنار می‌گذارند که این مشکل ساز است.

مطالبه گری افزایش یابد

وی اضافه کرد: کمی از این مشکل به بهزیستی و وزارت برمی‌گردد که با وجود قانون این امر اجرایی نمی‌شود، همچنین تعداد زیادی معلول تحصیل کرده داریم که شرایط سختی برای کار دارد شخصی که با سختی معلولیت مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا گرفته است.

نصر اصفهانی تاکید کرد: بحث مسکن یکی دیگر از دغدغه‌های ما برای معلولان است، دولت اعتبارات لازم را تأمین نکرد و امیدواریم در دولت جدید به پشت نوبتی‌ها مسکن داده شود و مشکل آنها حل شود.

وی با بیان اینکه از یک میلیون و ۸۰۰ هزار کل معلولان یک میلیون آن نیازمند اشتغال هستند، ادامه داد: در مناسب سازی راه‌ها برای معلولیت اقدامات خوبی انجام شده و برای حمل و نقل به طرح‌های خیلی خوبی با پلیس راهور، نظام مهندسی، شهرداری و اتوبوسرانی رسیدیم و نسبت به سایر نیازهای معلولان این بخش پیشرفت خوبی کرده است.

معلول خواهان امتیاز خاصی نیست

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تاکید کرد: معلولان خواهان امتیاز خاصی برای ظهور در اجتماع نیستند و صرفاً یک فرصت برابر می‌خواهند.

وی تصریح کرد: نگاه مردم نسبت به معلولان ترحم آمیز است که به نوعی این دسته افراد را زیر سوال می‌برد و باید قانون در این خصوص با دادن فرصت معلولان در سطحی برابر با افراد عادی قرار دهد.

نصر اصفهانی گفت: در هر پروژه اجرایی شهرداری باید مناسب سازی معلولان مدنظر باشد، در این راستا ما باید مطالبه گری خود را بیشتر کنیم، این موارد غالباً مورد غفلت است اما کسی مانع تراشی می‌کند.

رشد سالمندی اصفهان بیش از متوسط کشوری است

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه جایگاه اصفهان در خصوص سالمندان از نظر تعداد سوم و از نظر درصد به جمعیت کل چهارم کشور است، افزود: رشد سالمندی در اصفهان بیش از متوسط کشوری است و در حالی که در چند سال گذشته ۱۰ درصد استان اصفهان سالمند بودند امروز ۱۱/۹ درصد استان سالمند هستند.

وی اضافه کرد: با توجه به طلاق‌ها و تک فرزندی بودن خانواده‌ها یک بحران سالمندی خواهیم داشت که در آن تک سالمندی بزرگترین مشکل است، بنا بر پیش‌بینی‌ها تا سال ۱۴۳۵ حدود ۳۵ درصد جمعیت کشور بالای ۶۰ سال خواهند بود که مشکل ساز خواهد بود.

نصر اصفهانی با اشاره به پیوستن اصفهان به شهرهای دوستدار سالمند ابراز داشت: در کشورهای دیگر سازمان سالمندان وجود دارد که با جدیت به این امر ورود می‌کند، در ایران نیز بحث سالمند باید با جدیت با همکاری سازمان‌های مرتبط انجام شود و اگر به این امر توجه نشود در ۳۰ سال آینده تر بحران سالمندی خواهیم شد.

کد خبر 47380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد