در رسانه|  خدمات حمایتی و آموزشی بهزیستی همدان برای زنان در معرض خشونت ارائه شد

همدان-ایرنا- معاونت اجتماعی بهزیستی استان همدان گفت: ۲۰۵ زن در معرض خشونت، نیمه نخست سال از انواع خدمات روانشناختی، مددکاری، حقوقی، آموزشی و حمایتی این سازمان استفاده کردند.

زهره بختیاری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و روانی می تواند منجر به خشونت علیه زنان شود اظهار داشت: به منظور پیشگیری از خشونت و افزایش ایمنی زنان در مقابل مرتکب خشونت، مرکز خانه امن به عنوان پناهگاهی برای اسکان زنان و کودکان همراه آنان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: زنان و دختران در معرض خشونت که بالای ۱۸ سال سن دارند در صورت واجد شرایط بودن با حکم قضایی و یا خود معرف در مرکز خانه امن پذیرش می شوند.

معاونت اجتماعی بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی در صورت مطلع شدن و ارجاع زنان و دختران خشونت دیده و در معرض خشونت امکان نگهداری و خدمت رسانی به مدت ۱۲۰ روز را برای این زنان فراهم کرده است افزود: طی این مدت اقدامات مداخله ای، آگاه سازی و درمانی برای این بانوان و خانواده های آنها فراهم می شود.

بختیاری ادامه داد: این مدت قابل تمدید است تا در صورت نیاز زنان در معرض خشونت به خدمات تخصصی تر به سایر حوزه ها ارجاع داده شوند.

وی با بیان اینکه طبق تحقیقات یک سوم از زنان در سراسر جهان در دوران زندگی اشکالی از خشونت شامل روانی، عاطفی، جسمی، جنسی و مالی را تجربه می‌کنند گفت: این خشونت ها به دلیل ترس از فرد آزارگر یا مورد قضاوت قرار گرفتن توسط جامعه، گزارش نمی شوند.

معاونت اجتماعی بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه خشونت روانی عاطفی شیوع بیشتری دارد خاطرنشان کرد: خشونت تنها ضرب و خوردهای فیزیکی نیست بلکه محرومیت از تحصیل، محرومیت از اشتغال، فحاشی، تحقیر، توهین و ترساندن را می توان به عنوان خشونت روانی برشمرد.

بختیاری خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی به دلیل داشتن خط اورژانس اجتماعی، مراکز امن سلامت، بازپروری و بحران گزارش تنها بخشی از خشونت مراجعه یا معرفی شده را دریافت می‌کند بنابراین آمار آسیب‌های اجتماعی را باید از مراجع رسمی قضایی گرفت.

وی با تاکید بر اینکه سلامت روان مادر بر سلامت روان اجتماع تاثیر مستقیم دارد ادامه داد: اگر مادر از سلامت روان بهره مند نباشد بی شک فرزندان آن هم دچار اختلالات روانی می‌شوند.

معاونت اجتماعی بهزیستی استان همدان خاطرنشان کرد: تحصیلات پایین، مصرف الکل و مواد مخدر، قرار گرفتن در معرض خشونت در سن کودکی، غرور کاذب و احساس برتری، اختلال شخصیت ضد اجتماع و خیانت از عوامل شکل گیری خشونت است که فرد صدمه های جبران ناپذیری به روح و روان اطرافیان خود وارد می کند.

بختیاری توصیه کرد که زنان و دختران در معرض خشونت یا خشونت دیده با خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی تماس و از مشاوران و مددکاران این مرکز، راهنمایی ‌بگیرند تا در صورت نیاز آنها را به مراکز مختلف از جمله خانه امن ارجاع ‌دهند.

حدود یک سوم جمعیت استان همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات حمایتی و درمانی سازمان بهزیستی استفاده می کنند.

استان همدان حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

کد خبر 47337

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد