آسیب‌های اجتماعی اولویت‌دار از دیدگاه نوجوانان خراسان رضوی

۲۵ گروه از نوجوانان خراسان رضوی زیر نظر کارشناسان پیشگیری بهزیستی، در زمینه شناسایی مشکلات اجتماعی و یافتن راه حل های مناسب در شهرستان‌های محل سکونت خود آموزش دیده و وارد عرصه عمل شدند.

به گفته‌ی معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، خروجی این آزمون اجتماعی که وی آن را بزرگ و مهم توصیف کرد، بسیار مثبت بوده است.

غلامحسین دلبری گفت: ۶ گروه مجازی ۱۵ نفره و ۱۹ گروه حضوری ۱۸ نفره در ۱۱ شهرستان خراسان رضوی، این نقش‌آفرینی اجتماعی را رقم زدند.

وی روشن ساخت: طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران موسوم به مانا، یک برنامه‌ی کاملا مردمی است که توسط تسهیلگران مؤسسات و سمن‌های طرف قرارداد بهزیستی به نوجوانان محلات تفهیم و سپس توسط خود نوجوانان اجرایی می‌شود.

وی گفت: در این طرح، نوجوانان مشکلات و آسیب‌های اجتماعی محلات خودشان را شناسایی و سپس اولویت‌بندی می‌کنند.

راه حل‌های نوجوانان برای حل مشکلات اجتماعی

وی افزود: در این مرحله، آنها راهکارهای حل این مشکلات را پیشنهاد و اولویت‌های خود در این زمینه را نیز یادآور می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: سپس، از بین راهکارهای مطرح شده، یک یا چند راهکار را به عنوان پروژه‌های اجرایی در نظر می‌گیرند و این پروژه‌ها را در همان محلات اجرا می‌کنند.

دلبری گفت: خروجی این اجرا نیز توسط تسهیلگران مراکز طرف قرارداد و کارشناسان پیشگیری شهرستان‌های محل اجرای طرح، ارزیابی و بررسی می‌شود.

وی یادآور شد: برای ترغیب نوجوانان به مشارکت اجتماعی بیشتر، پس از انجام پروژه‌های منتخب، به همه نوجوانان مشارکت‌کننده در طرح، جوایز و هدایایی تعلق می‌گیرد.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه نوجوانان در این طرح، کار گروهی، هماهنگی اجتماعی، مداخله در مشکلات اجتماعی، مسائل و راه‌حل های اجتماعی و همچنین مهارت‌های زندگی اجتماعی را می‌آموزند.

وی تأکید کرد: در بسیاری از موارد انجام شده، آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه نوجوانان، مرتبط با خودشان و خانواده‌هایشان بوده که نشان از اولویت کاری نهادهای اجتماعی دارد.

آسیب‌های اجتماعی اولویت‌دار از دیدگاه نوجوانان خراسان رضوی

مشکلات والدین از نگاه فرزندان

دلبری گفت: ازدواج زودهنگام یا کودک همسری، ازدواج ناموفق، ارتباط ناسالم والدین با فرزندان، اختلافات والدین با یکدیگر، اعتیاد، مشکل خودکشی در بین نوجوانان و همچنین کمبود نشاط و جنب و جوش اجتماعی، از مشکلات و آسیب‌هایی بوده که نوجوانان در این طرح به آنها اولویت‌ داده و خواهان حل آنها شده‌اند.

کارشناس مسؤول طرح مانا بهزیستی خراسان رضوی نیز گفت: شهرستان‌های سرخس، بجستان، فیروزه، تایباد، حیدریه، خلیل‌آباد، قوچان، جام، سبزوار، مشهد و باخرز در سال جاری مجری طرح بوده‌اند.

نسرین زحمتکش با اظهار امیدواری در این خصوص که سایر شهرستان‌ها جهت اجرای طرح قدم پیش بگذارند گفت: در شهرستان‌های مختلف، دختران و پسران شرکت‌کننده در طرح، مشکلات و اولویت‌های گوناگونی را تشخیص داده‌ و راهکارهای متفاوتی را پیشنهاد کرده‌اند.

به گفته‌ی این مسؤول در شهرستان‌ تایباد گروه دخترانه تلاش، ازدواج ناموفق را اولویت محله خود دانسته و آموزش پیش از ازدواج و آموزش زندگی خانواده را به عنوان راهکار پیشنهاد داده‌ و یک دوره آموزش را هم خودشان برگزار کرده‌اند.

چاره خودکشی در دختران نوجوان

وی ادامه داد: در همین شهرستان گروه پسران مغز متفکر، اختلافات والدین را اولویت اول مشکلات اجتماعی دانسته و برای آن، آموزش والدین را راه حل ارزیابی کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: گروه دیگر دختران تایبادی به نام نبض هنر، رفتارهای نادرست والدین با فرزندان را مشکل اصلی محله خود دانسته و آنها نیز آموزش برای والدین و فرزندان را یک راهکار خوب دانسته‌اند.

وی ادامه داد: گروه پسران امید از بی‌توجهی والدین به فرزندان به عنوان اولویت مشکلات محله خود نام برده و تهیه و انتشار پیام‌های آموزشی در فضای مجازی برای والدین را یک راهکار مؤثر ارزیابی نموده‌اند.

زحمتکش گفت: در بجستان گروه ستارگان خاص، موضوع اعتیاد را مهم دانسته و راهکار کارگاه آموزشی برای جامعه هدف و بخصوص نوجوانان را یک راه حل عنوان کرده‌اند.

وی افزود: گروه دختران تیک‌تاک نیز معضل افزایش خودکشی در همسالان خود را اولویت دانسته و طرح مشاوره به منظور پیشگیری از خودکشی در این سنین را به عنوان راهکار مطرح کرده‌اند.

آسیب‌های اجتماعی اولویت‌دار از دیدگاه نوجوانان خراسان رضوی

کودک همسری با آموزش والدین حل می‌شود

کارشناس مسؤول پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: گروه ریحانه در این شهرستان کودک‌همسری را یک مشکل اولویت‌دار ارزیابی نموده و برای آن کارگاه آموزشی برای والدین و فرزندان پیشنهاد داده‌اند.

وی در مورد مشهد گفت: در مشهد گروه مجازی دختران ترنم زندگی، اولویت کمبود شادی و نشاط را به عنوان مهم‌ترین مشکل محله‌ی خود در مناطق اتباع‌نشین دانسته و کلاس‌های هنری و اردوی تفریحی را راه حل این مشکل ارزیابی نموده‌اند.

به گفته‌ی این مسؤول همچنین گروه پسرانه امید ایرانیان مشکل اعتیاد نوجوانان محله خود را اولویت دانسته و نصب تابلو اعلانات در مدرسه و الصاق بروشورهای آموزشی را یک راه حل عنوان کرده‌اند.

زحمتکش، اجرای طرح مانا در سنین ۱۵ تا ۱۸ سال را که امسال از سوی بهزیستی کشور ابلاغ شده را قابل اصلاح دانست و گفت: پیشنهاد ما این است که این طرح مانند سال‌های گذشته در سنین ۱۳ تا ۱۸ سال برگزار شود چون گروه‌های نوجوانان پسر در برخی شهرستان‌های استان در سن ۱۵ تا ۱۸ سالگی مشغول فعالیت های کشاورزی تابستانی هستند و رغبت به حضور در طرح را ندارند.

آسیب‌های اجتماعی اولویت‌دار از دیدگاه نوجوانان خراسان رضوی

کد خبر 47282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد