در سوابق مدیریت شهری مشهد کمتر شهرداری به اندازه دکتر ارجائی به حقوق معلولین توجه کرده است

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی از شهردار مشهد به خاطر الزام طرح‌ها و پروژه‌های شهرداری به پیوست دسترس‌پذیری افراد دارای معلولیت قدردانی کرد.

دکتر مسعود فیروزی به خبرنگار ما گفت: در سوابق مدیریت شهری مشهد، تا کنون کمتر شهرداری، این اندازه توجه به حقوق معلولین داشته است.

عبداله ارجائی، شهردار مشهد در آخرین جلسه شورای معاونین این نهاد، خطاب به معاونین شهردار و شهرداران مناطق تأکید کرده است که تمام پروژه‌های جدید باید پیوست دسترس‌پذیری برای افراد دارای معلولیت داشته باشد.

مدیر کل بهزیستی با اشاره به مصوبات این نشست گفت: شهردار مشهد در این جلسه، به حقوق افراد دارای معلولیت در بهره‌مندی از امکانات زندگی اجتماعی اشاره کرده و استفاده از محیط‌ها و شرایط زندگی شهری را حق آنها دانسته است. این اقدام بدیع و انسانی شهردار مشهد در الزام پروژه‌ها به ارائه پیوست مناسب‌سازی، یکی از اساسی‌ترین معیارهای شهر مهربان، قابل تقدیر است.

دکتر فیروزی گفت: در این جلسه، دکتر ارجاعی، مشهد را شهری برای همگان عنوان کرده و گفته است که ۱۵ درصد از جمعیت سه میلیونی مشهد یعنی ۴۵۰ هزار نفر در شمار افراد کم توان و ناتوان قرار می‌گیرند که نیاز به مناسب‌سازی محیطی دارند.

وی خاطر نشان کرد: ارزیابی شهردار مشهد از توانیابان گروه‌های مختلف دارای معلولیت یا جانبازی، مطابق با استانداردهای جهانی تخمین کم‌توانی شهروندان است و نشان از توجه دقیق، عمیق و شفاف شهرداری و شورای شهر به موضوع معلولین و حقوق طبیعی و انسانی آنها می‌باشد.

به گفته‌ی دکتر فیروزی، مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، هیآت دینی و تکایا، ساختمان‌های بخش خصوصی، شرکت‌ها، سازمان‌ها، نهادهای انقلابی، بوستان‌ها، معابر، ایستگاه‌های اتوبوس، وسایل حمل و نقل عمومی و دیگر امکانات زندگی شهری در کلان‌شهر مشهد، اشکالات و نقایص فراوانی از نظر دسترسی افراد دارای معلولیت دارند که امیدواریم با این تذکار به موقع و مسؤولانه‌ی شهردار مشهد، این مشکلات به تدریج رفع و زمینه برای حضور فعال اجتماعی این عزیزان فراهم گردد.

در سوابق مدیریت شهری مشهد کمتر شهرداری به اندازه دکتر ارجاعی به حقوق معلولین توجه کرده است

وی ادامه داد: همین دیروز در نمایشگاه نقاشی با دهان یک معلول شدید جسمی شرکت کردیم که به خاطر عدم دسترس‌پذیری دانشگاه‌های مشهد، از امکان تحصیلات عالی محروم شده است.

وی گفت: صدها معلول جسمی حرکتی در مشهد زندگی می‌کنند که یا از تحصیلات محروم می‌شوند یا از زندگی در جامعه خودداری می‌کنند چون امکان حضور و تردد در شهر را ندارند.

فیروزی یادآور شد: دکتر ارجاعی در جلسه شورای معاونین این نهاد، همچنین به عدم حضور و انزوای افراد دارای معلولیت هم پرداخته و گفته است دلیل عدم حضور این عزیزان در سطح شهر به خاطر فراهم نبودن شرایط حضورشان است.

وی تأکید کرد: ما سال‌ها است که فریاد می‌زنیم کلان‌شهر مشهد، دوستدار معلولین نیست اما مدیریت شهری توجه کاملی به این مسائل نداشته و خوشبختانه با روی کارآمدن دولت جدید و شورای ششم، زمینه کار جهادی و انقلابی در شهرداری هم فراهم شده و یک مدیر انقلابی و جهادی در این نهاد بزرگ مشغول خدمت شده است.

فیروزی گفت: این دستور، نور امید را در دل هزاران فرد دارای معلولیت که ساکن یا مقیم مشهد هستند روشن کرده است و امیدواریم مجموعه‌های تحت نظارت شهرداری، شهرداری‌های مناطق، کارشناسان بخش‌های مختلف ستادی و اجرایی در شهرداری‌ها و همچنین نهادهای تأثیرگذار دیگر مانند آستان قدس رضوی، سازمان نظام مهندسی، راه و شهرسازی و ستاد رسیدگی به امور مساجد هم تمام هم و غم خود را مصروف حل مشکلات حضور افراد دارای معلولیت کنند.

وی تأکید کرد: اگر هر کدام از ما مسؤولان خودمان را به جای یک معلول بگذاریم می‌توانیم مشکلات انزوا و عدم حضور در جامعه را بهتر درک کنیم و رنج محرومیت آنها از مواهب زندگی اجتماعی را احساس نماییم.

وی ادامه داد: لذا وظیفه‌ی ما مسؤولان است که این گروه بزرگ از شهروندان را همگام با شهرداری مشهد که پیشتاز این تفکر انسانی شده است، در ردیف سایر شهروندان دانسته و برای تحقق ایده‌ی شهر دوستدار معلولین تلاش کنیم.

در سوابق مدیریت شهری مشهد کمتر شهرداری به اندازه دکتر ارجاعی به حقوق معلولین توجه کرده است

کد خبر 47047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد