ورود کتاب به خانه‌های مددجویان، مانعی در مقابل آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی است

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی و مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان، با هدف بهره‌مندی کامل، هدفمند و مؤثر جامعه هدف بهزیستی از خدمات کتابخانه‌ها تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

این تفاهم‌نامه در نشستی با حضور مدیران دو دستگاه در دفتر مدیر کل بهزیستی استان به امضا رسید.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در این نشست بر تأثیر بسیار بالای خدمات فرهنگی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی بخصوص در جامعه‌ی افراد دارای معلولیت، تأکید کرد.

مسعود فیروزی کتابخانه را یک کانون پیشگیری و کاهش آسیب اجتماعی توصیف کرد و گفت: هر کتاب که به یک خانه می‌رود مانعی در مقابل آسیب‌های فرهنگی اجتماعی محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه خدمت به جامعه هدف بهزیستی، توفیقی است که نصیب کارکنان این نهاد شده است گفت: به عنوان کسی که نزدیک به سه دهه تجربه خدمت به مددجویان بهزیستی را دارم می‌گویم هر خدمتی به مددجویان هر چند اندک، در همین دنیا از طرف خداوند، پاداش دریافت می‌کند.

وی به خدمات سایر دستگاه‌ها و نهادها به مددجویان بهزیستی اشاره کرد و گفت: بودن در کنار بهزیستی، فرصتی برای انجام وظایف انسانی و اجتماعی فراهم می‌سازد.

امضای برنامه عملیاتی همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و اداره کل بهزیستی استان

مدیرکل سازمان بهزیستی خراسان رضوی گفت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین جامعه هدف بهزیستی یک ضرورت فرهنگی است که با این تفاهم‌نامه، دسترسی این عزیزان به مرکز ارائه‌ی کتاب و داده‌های علمی، عملیاتی می‌شود.

فیروزی با اشاره به محدودیتهای موجود در مراکز شبانه‌روزی معلولین جسمی حرکتی و ذهنی، افزود: با توجه به عدم امکان حضور ۱۰۰ درصدی و مداوم این عزیزان در کتابخانه های عمومی باید تمهیداتی مانند کتابخانه های سیار اندیشیده شود تا دسترسی به منابع اطلاعاتی و استفاده از ارائه خدمات کتابخانه ای با سهولت بیشتری انجام شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به مراکز نگهداری کودکان بدسرپرست و بی سرپرست و همچنین زنان ساکن در خانه های امن تحت پوشش این نهاد گفت: با توجه به آسیبهای روحی وارد شده به این گروه از مددجویان، اجرای برنامه‌های فرهنگی، مسابقات کتابخوانی ارائه‌ی منابع مکتوب و دیجیتال به آنان، گام موثری در ایجاد نشاط فرهنگی و آماده سازی برگشت این افراد به جامعه می‌باشد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به هدف مجموعه کتابخانه های عمومی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: کتابخانه های عمومی به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی در جامعه امروز وظیفه پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی و دانشی مردم را بر عهده دارند.

علی اکبر سبزیان با بیان اینکه سعی مجموعه کتابخانه های عمومی ارائه خدمات کتابخانه ای به همه اقشار جامعه در همه مناطق است، افزود: اجرای عدالت فرهنگی و اجتماعی در اداره کل کتابخانه های عمومی شامل ایجاد دسترسی آسان به منابع کتابخانه ای برای تمام اقشار، ارائه خدمات کتابخانه ای به مناطق گسترده تر و برگزاری برنامه ها و فعالیتهای متنوع فرهنگی کتاب محور در جهت پرکردن ایام فراغت و افزایش آگاهی عمومی جامعه پیرامون کتابانه های عمومی است.

امضای برنامه عملیاتی همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و اداره کل بهزیستی استان

در تفاهم‌نامه‌ی امضا شده بین دو نهاد، اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در خصوص ارائه تسهیلات لازم برای عضویت کارکنان، خانواده های آنها و جامعه هدف سازمان درکتابخانه های عمومی، کمک به تامین کتابخانه های واجد شرایط بهزیستی در قالب راه اندازی کتابخانه های مشارکتی (بر اساس دستورالعمل مربوطه)، ارائه مشاوره های تخصصی، کتابداری به منظور توسعه و بهبود ارائه خدمات در کتابخانه های مشارکتی بهزیستی اقدامات مساعد را انجام می‌دهد.

همچنین این نهاد همکاری به منظور بهسازی امکان ورود معلولین به کتابخانه های عمومی (بر اساس استانداردهای بهزیستی)، برنامه ریزی به منظور گسترش خدمات بخش نابینایان و ناشنوایان درکتابخانه های عمومی، برنامه ریزی به منظور ارائه خدمات کتابخانه ای غیر حضوری به سالمندان، تامین منابع مورد نیاز پیشخوان های خدمات کتابخانه ای ایجاد شده توسط بهزیستی در سرای سالمندان، معرفی کتاب های مناسب جهت اجرای برنامه های قصه گویی یا جمع خوانی در مراکز تحت نظارت بهزیستی و همکاری در اجرای برنامه های مناسبتی بهزیستی در محل کتابخانه های عمومی، گام‌های لازم را برمی‌دارد.

در مقابل، بهزیستی خراسان رضوی نیز در فراهم نمودن امکان شرکت کتابداران و مسئولین کتابخانه های این نهاد در جلسات مرتبط با کتابخانه های عمومی جهت تبادل تجربیات، اهدای منابع مورد نیاز کتابخانه ای ویژه افراد دارای معلولیت مانند منابع بریل، گویا برای نابینایان و منابع مختص ناشنوایان، نشریات ویژه جامعه هدف سازمان به کتابخانه های عمومی، با این نهاد همکاری می‌کند.

همچنین بهزیستی در زمینه بارگذاری منابع اهدایی در سامانه ویژه نابینایان وکم بینایان اداره کل و سامانه سامان با رعایت حقوق مالکیت معنوی ناشر، ارائه مشاوره با اداره کل در مناسب سازی ورودی کتابخانه های عمومی برای استفاده معلولین و معرفی کارشناس واجد شرایط آشنا به خط بریل و دارای تجربه کاری در انجام امور نابینایان وکم بینایان به منظور استقرار در محل تعیین شده توسط اداره کل کتابخانه ها با نهاد کتابخانه‌های عمومی همکاری های لازم را خواهد داشت.

در ادامه مسعود فیروزی، مدیرکل سازمان بهزیستی خراسان رضوی گفت: با توجه به جامعه هدف در مراکز بهزیستی، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نه تنها به عنوان یک ضرورت بلکه به عنوان بهترین عامل برای پر کردن ایام فراغت آنان است.

امضای برنامه عملیاتی همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و اداره کل بهزیستی استان

وی با اشاره به محدودیتهای موجود در مراکز معلولین جسمی حرکتی و ذهنی، افزود: با توجه به عدم امکان حضور ۱۰۰ درصدی و مداوم این عزیزان در کتابخانه های عمومی باید تمهیداتی مانند کتابخانه های سیار سنجیده شود تا دسترسی به منابع اطلاعاتی و استفاده از ارائه خدمات کتابخانه ای با سهولت بیشتری انجام شود.

مدیرکل سازمان بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به مراکز نگهداری کودکان بدسرپرست و بی سرپرست و همچنین زنان ساکن در خانه های امن این سازمان با توجه به آسیبهای روحی وارد شده به آنان، اجرای برنامه های فرهنگی، مسابقات کتابخوانی و ... را در راستای افزایش فرهنگ عمومی و درک و آگاهی این قشر با بهره گیری از ظرفیتها و خلاقیتهای اداره کل کتابخانه های عموم خراسان رضوی را گام موثری در ایجاد نشاط فرهنگی و آماده سازی برگشت این افراد به جامعه دانست.

گفتنی است، طی این برنامه عملیاتی  مقرر شد اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در خصوص ارائه تسهیلات لازم برای عضویت کارکنان، خانواده های آنها و جامعه هدف سازمان درکتابخانه های عمومی، کمک به تامین کتابخانه های واجد شرایط سازمان در قالب راه اندازی کتابخانه های مشارکتی(بر اساس دستورالعمل مربوطه)، ارائه مشاوره های تخصصی، کتابداری به منظور توسعه و بهبود ارائه خدمات در کتابخانه های مشارکتی سازمان، همکاری به منظور بهسازی امکان ورود معلولین به کتابخانه های عمومی(بر اساس استانداردهای نهاد)، برنامه ریزی به منظور گسترش خدمات بخش نابینایان و ناشنوایان درکتابخانه های عمومی، برنامه ریزی به منظور ارائه خدمات کتابخانه ای غیر حضوری به سالمندان، تامین منابع مورد نیاز پیشخان های خدمات کتابخانه ای ایجاد شده توسط سازمان در سرای سالمندان، معرفی کتاب های مناسب جهت اجرای برنامه های قصه گویی یا جمع خوانی در مراکز تحت نظارت بهزیستی و همکاری در اجرای برنامه های مناسبتی سازمان در محل کتابخانه های عمومی اقدامات لازم را انجام دهد.

در مقابل سازمان بهزیستی استان خراسان رضوی نیز در فراهم نمودن امکان شرکت کتابداران و مسئولین کتابخانه های سازمان درجلسات مرتبط با کتابخانه های عمومی جهت تبادل تجربیات، اهدای منابع مورد نیاز کتابخانه ای ویژه گروه های خاص(شامل: منابع بریل، گویا برای نابینایان و منابع مختص ناشنوایان) نشریات ویژه جامعه هدف سازمان به کتابخانه های عمومی و امکان بارگذاری منابع اهدایی در سامانه ویژه نابینایان وکم بینایان اداره کل و سامانه سامان با رعایت حقوق مالکیت معنوی ناشر، ارائه مشاوره با اداره کل در مناسب سازی ورودی کتابخانه های عمومی برای استفاده معلولین و معرفی کارشناس واجد شرایط آشنا به خط بریل و دارای تجربه کاری در انجام امور نابینایان وکم بینایان به منظور استقرار در محل تعیین شده توسط اداره کل کتابخانه ها و هر گونه پرداخت و مزایا به کارشناس معرفی شده بر عهده اداره بهزیستی خواهد بود، همکاری های لازم را خواهند داشت.

کد خبر 46386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد