بازدید هیات اکو (ECHO) و نماینده دفتر صندوق جمعیت ایران از مرکز مراقبتی و توانبخشی "مهربان"

«دکتر ساتیا دورایسوامی» نماینده دفتر صندوق جمعیت ملل متحد صبح امروز و در راستای آشنایی با خدمات سازمان بهزیستی و سازمان های مردم نهاد به افراد سالمند در ایران از مرکز مراقبتی و توانبخشی «مهربان» بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ دکترحسام الدین علامه رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان درحاشیه این بازدید با اشاره به کمک های صندوق جمعیت ملل متحد به ایران و استفاده از این کمک ها در مباحث فنی و انتقال تجربه و دانش و همچنین فرهنگ شرقی و دینی کشور ایران در کمک های مردمی گفت:واقعیت این است که همین فرهنگ بومی و  دینی مردم  ما در مراقبت و حمایت از سالمندان کارگشا است و شاید کمک های دولتی محدود باشد اما فرهنگ مردم ایرانی در این شرایط سخت کمک کننده بوده و قطعا نیت های خوب افراد کمک کننده خارجی از کشورهای دیگر هم قابل سپاس است هر چند مقدار آن متناسب با همه نیازهای کشور نباشد و ما از این کمک ها تشکر می کنیم.

دکتر علامه با اشاره به کمک دو مرحله ای اتحادیه اروپا در دوران کرونا به سالمندان مراکز اقامتی ایران گفت:در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ یعنی همان ماه اول شروع کرونا که با کمبود اقلام بهداشتی روبه رو بودیم؛ در حدود ۱/۵ میلیارد تومان هزینه برای استان هایی که نیاز شدید به مواد بهداشتی و ضد عفونی کننده داشتند انجام شد و مرحله دوم یک هزار دستگاه اکسیژن ساز به مراکز سالمندی کشور اهدا شد که به صورت عادلانه و متناسب با نیاز در بین ۳۱ استان کشور توزیع شد و برای استان های محروم تعداد بیشتری در نظر گرفته شد. مرکز توانبخشی و مراقبتی «مهربان» یک مرکز اقامتی شبانه روزی است که زیر نظر بهزیستی اداره می شود و حدود ۸۰ سالمند در اینجا نگهداری می شوند. دو دستگاه اکسیژن ساز هم  به این مرکز اهدا شد که به بهبود وضعیت سالمندان کمک زیادی کرد.

وی به آمار سالمندان ایران اشاره کرد و گفت:حدود ۱۵ هزار سالمند در مراکز اقامتی سراسر کشور حضور دارند و در حدود ۱۰ هزار سالمند هم به بیماری روانی مزمن و یا معلولیت دچار هستند و روی هم ۲۵ هزار سالمند که با توجه به جمعیت ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری سالمندان ما، تعداد تخت های سالمندی ما، ۱ به ۴۰۰ است یعنی به ازای هر ۴۰۰ سالمند، ۱ تخت داریم که نسبت به کشورهای توسعه یافته که آمار ۱ به ۱۸دارند؛ رقم بسیار پایینی است.

علامه افزود:جمعیت سالمندی ایران در یک شیب منحصر به فرد از ۱۰ درصد جمعیت فعلی به سمت ۲۰ درصد در سال ۱۴۲۰(یعنی ۲۰ سال آینده) و بعد به یک سوم جمعیت در سال ۱۴۳۵ می رسد. علاوه بر این تغییر کمی، تغییرات کیفی همچون افزایش تجرد قطعی و افزایش سالمندان تنها و کوچک شدن آپارتمانها نیز در حال روی دادن است. بنابراین در چند سال اخیر در کنار توسعه مراکز اقامتی شبانه روزی؛ راه اندای و گسترش مراکز اجتماع محور و استفاده از تجارب دیگر کشور ها در خانه های کوچک و مدل های محله محور را مبنا قرار داده ایم.

این مقام مسئول با اشاره به ابلاغ دستورالعمل های سازمان بهزیستی برای رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز مراقبتی از همان آغاز شیوع کرونا گفت: این دستور العمل ها حتی رفت و آمدها به مراکز سالمندی را بسیار محدود کرده بود و این پروتکل های دقیق و پیشگیری ها باعث شد به غیر از ۳-۲ مرکز؛ آمار ابتلا و فوت مراکز سالمندی حتی از آمار جامعه بسیار کمتر باشد.

وی تأکید کرد ایران در حالت معمول و عادی، بیشتر به مشاوره فنی و استفاده از دانش روز و الگوهای موفق نیاز دارد اما متأسفانه به دلیل تحریم های یک جانبه و ظالمانه آمریکا که منابع ما و انتقال تکنولوژی و دستگاه های مبتنی بر فناوری های نوین و دانش های پزشکی را محدود کرده است؛ فشارهای زیادی به سالمندان و بیماران و گروه های آسیب پذیر ما وارد می شود و در این شرایط کمک های نهادهای  بین المللی می تواند راه گشا باشد و ما تشکر می کنیم.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به شرایط تحریم در ایران گفت:دسترسی خانواده های ایرانی به برخی از اقلام کمک توانبخشی و حمایتی در شرایط تحریم، تغییرات شدید قیمت دلار و افزایش تورم در ایران؛ بسیار دشوار شده است و برای نمونه در حال حاضر تعداد زیادی از افراد در صف دریافت باطری قلب هستند و یا سالمندان برای تداوم مشارکت اجتماعی به سمعک مناسب نیاز دارند که تولید داخلی هم نداریم و قیمت نوع خارجی آن هم چندین برابر حقوق یک فرد بازنشسته است.

علامه افزود:شرایط تحریم و افزایش ده برابری قیمت دلار دسترسی اقشار متوسط جامعه را به این اقلام سخت کرده است و با توجه به اینکه میزان حمایت های دولتی از افراد نیازمند نیز محدود است؛ این دو گروه یعنی اقشار متوسط و نیازمندان تحت حمایت دولت از این خدمات محروم هستند. بنابراین اگر در حوزه بین المللی راهی برای آزادشدن درآمدهای بلوکه شده ایران در کشورهای بدهکار باز شود و این مبالغ صرف خدمات حمایتی از سالمندان و بیماران شود، برای مردم بسیار کمک کننده است.

وی همچنین از دکتر ساتیا و مهمانان اتحادیه اروپا خواست تا به موضوع بسیار مهمی در حوزه سالمندان توجه کنند و آن این است که در کشورهای توسعه یافته به طور متوسط بین ۸۰ تا ۹۰ سال طول کشیده است تا جمعیت سالمندی آنها در گذار جمعیتی از ۱۰ به ۲۰ درصد جمعیت برسد اما در کشور ایران طی ۲۰ سال این تجربه اتفاق خواهد افتاد و این در حالی است که کشورهای دیگر ابتدا توسعه پیدا کرده اند و بعد با سالمندی مواجه شده اند اما ایران در بحث حمایت از مادران باردار و شیرخواران موفق بوده ایم که سلامت عمومی را تأمین کنیم اما از نظر زیر ساخت های اقتصادی و رفاهی یک کشور توسعه یافته نیستیم.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان افزود:همه می دانیم که برای مواجه با پیامدهای این تغییر جمعیتی وحشتناک باید در کشور زیر ساخت هایی فراهم شود و این در حالی است که کشور ما به خاطر شرایط تحریم ها و کرونا؛ مشکلات نقدی بسیار زیادی دارد که باعث می شود مشکل سالمندی؛ یک مشکل آینده برای سیاستمداران در نظر گرفته شود. زیر ساخت های مناسب در تأمین منابع انسانی آموزش دیده از بررسی محتوا گرفته تا تربیت نیروی انسانی و یا درست کردن یک مدل اجتماع محور که بر اساس یک پلتفرم باشد؛ ۱۰ سال طول خواهد کشید و چون به خاطر تحریم ها نمی توانیم بودجه مناسبی را برای زیر ساخت ها فراهم کنیم، آینده نامناسبی خواهیم داشت.

کد خبر 46337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد