آسیب‌های اجتماعی با مدیریت کلی و پاک کردن صورت مسئله، قابل حل نیست

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، آسیب‌های اجتماعی را یک موضوع با مؤلفه‌های پیجیده و متشکل از مسائل گوناگون معرفی کرد که به گفته‌ی وی تنها با مدیریت کلی، قابل حل و رفع نیست.

مسعود فیروزی که در نشست مشترک حوزه اجتماعی این سازمان با مدیران ارشد انتظامی و سرکلانترهای مناطق مختلف مشهد که به منظور تحلیل چند سطحی آسیب‌های اجتماعی و برای بررسی حاصل یک پژوهش عمیق دانشگاهی با مدیریت بهزیستی استان برگزار شده بود سخن می‌گفت.

وی بیان داشت: آسیب‌های اجتماعی، موضوعی با مؤلفه‌ها و پارامترهای متعدد و متشکل از مسائل گوناگون اجتماعی است که تا هر یک از این مسائل، به درستی شناسایی، تحلیل و حل نشود، موضوع اصلی، قابل مدیریت نخواهد بود.

این متخصص مدیریت استراتژیک تأکید کرد: در مشکلات و آسیب‌های اجتماعی نمی‌توان به مدیریت کلی موضوع اکتفا کرد زیرا حل مشکل، تنها با مدیریت کلی و پاک کردن صورت مسئله، قابل دسترسی نیست.

دکتر فیروزی، با ذکر مثالی از بحث معتادان متجاهر در مشهد گفت: در سال‌های گذشته، با سرد شدن هوا و حساس شدن موضوع کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر، بحث جمع‌آوری آنها مورد اجماع مسؤولین قرار می‌گیرد و تعداد کثیری از آنها با جمع‌آوری در محل‌های تعیین شده گرد می‌آیند و موضوع برای مدتی مدیریت می‌شود، اما هنگامی که بحث توانمندسازی و حل مسائل اصلی پیش می‌آید، به دلیل نبود اعتبارات و عدم برنامه‌ریزی کامل و عمیق پروژه، کار متوقف می‌شود یا به صورت ناقص و حل نشده، در مقابل ما قرار می‌گیرد.

وی با تصریح اینکه بر اساس نظرات علمی، آسیب‌های اجتماعی، هر گز به صفر نمی‌رسد گفت: آنچه در جوامع مختلف انجام می‌شود کاهش و مدیریت آسیب‌ها و نزدیک کردن سطح آسیب‌ها به نرم‌های هر جامعه و عدم خروج از حیطه‌ی نرم‌ها و محدوده‌های متعارف است.

آسیب‌های اجتماعی با مدیریت کلی و پاک کردن صورت مسئله، قابل حل نیست

دکتر فیروزی یادآور شد: بهزیستی به جهت اینکه متولی سلامت اجتماعی است در موضوع کنترل و کاهش آسیب‌ها نقش‌های گوناگونی را عهده‌دار شده که اجرا و انجام آنها نیازمند همکاری جدی، عمیق و مؤثر تمام دستگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی، جزو همکاران و همراهان همیشگی بهزیستی در مباحث اجتماعی است گفت: این همکاری و همراهی چنان است که نبودن پلیس در کنار تیم‌های اورژانس اجتماعی و مدیریت آسیب‌های اجتماعی، غیر قابل تصور است.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به تحقیق به گفته‌ی او مفصل و مهمی که با همکاری استادان دانشگاه و بهزیستی خراسان رضوی در موضوع آسیب‌های اجتماعی انجام شده گفت: این تحقیق علاوه بر نقطه‌ زنی در آسیب‌های اجتماعی مختلف مشهد، یک تحلیل چند سطحی جامع را نیز فراهم کرده که قطعا برای پلیس در انجام مأموریت‌های محوله مفید و مؤثر می‌باشد.

وی از پژوهش برای پژوهش به عنوان یک کار صرفا مکتوب و مختص بایگانی یاد کرد و گفت: برخی تحقیقات که پژوهش صرف می‌باشد به نتیجه‌ی اثربخشی نمی‌رسد در حالی که رهبر معظم انقلاب در دیدار با اساتید دانشگاه‌ها و همچنین مسؤولان فرهنگی و دانشگاهی کشور نیز بر این نکته تأکید کرده‌اند که پژوهش باید با هدف اثربخشی و نتیجه‌بخشی برای حل مسائل کشور انجام شود که این تحقیق در همان راستا می‌باشد.

فیروی خاطر نشان کرد: آسیب‌ها در جامعه نسبت به جغرافیا، فرهنگ، سطح اقتصادی و نوع سیاست‌گذاری و رفتار دولت‌ها در مناطق مختلف به شکل‌های متفاوتی بروز می‌کند و همه‌ی آنها در یک راهکار واحد، قابل ارزیابی نیستند.

وی ادامه داد: این کارگاه به منطور تبیین و ارائه تحلیل چند سطحی آسیب‌های اجتماعی مشهد برگزار گردیده و دفتر تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی نیز از این کارگاه استقبال کرده است.

وی بیان داشت: امیدواریم این کارگاه در مدیریت کردن و حل مسائل اجتماعی برای کنترل و کاهش آسیب‌های مشهد، مؤثر و برای پلیس مفید باشد.

کد خبر 45873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد