بازدید کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر مشهد از طرح ساماندهی معتادان متجاهر

رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر مشهد از پاتوق‌های معتادان متجاهر، کمپ ماده 16 زنان و یک مرکز نگهداری و بازتوانی معتادان متجاهر بازدید کردند

رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر مشهد از پاتوق‌های معتادان متجاهر، کمپ ماده 16 زنان و یک مرکز نگهداری و بازتوانی معتادان متجاهر بازدید کردند و با مشکلات و موانع اجرای طرح ساماندهی و توانمندسازی معتادان متجاهر از نزدیک آشنا شدند.

در نشستی که در پایان این بازدیدها در کمپ حسن‌آباد با حضور بازدیدکنندگان، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد، مدیر کل بهزیستی و دبیر شورای هماهنگی، به بیان مشکلات و موانع طرح پرداختند و خواستار همکاری همه دستگاه‌ها و تأمین منابع اجرای طرح شدند.

مدیر کل بهزیستی در این نشست با بیان اینکه کارهای مقدماتی و اجرایی طرح، قبلا انجام شده و قرارگاه عملیاتی این طرح نیز مدت‌ها پیش تشکیل شده گفت: در حال حاضر، مشکل اصلی تأمین منابع مالی برای ادامه طرح است.

دکتر مسعود فیروزی با یادآوری اینکه در حال حاضر بین 9 تا 10 هزار معتاد متجاهر در مشهد حضور دارند گفت: دستور جمع‌آوری تمام این افراد در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان صادر شده و مقرر گردیده بود تا پایان تابستان گذشته این کار انجام شود که متأسفانه به دلیل کمبود منابع، این کار میسر نشد.

وی افزود: در حال حاضر حدود 4 هزار نفر از این افراد در مراکز نگهداری موقت یا در کمپ‌های ماده 16 مستقر هستند که از هنگام جمع‌آوری بسیاری از آنان نزدیک به یک سال می‌گذرد.

وی خاطر نشان کرد: جمع‌آوری، ساماندهی، بازتوانی و توانمندسازی این افراد کار پرهزینه و زمان‌بری است و اگر منابع لازم و فضای فیزیکی کافی برای این طرح فراهم نشود این طرح موفق نخواهد بود.

وی افزود: در قانون دیده شده که بخشی از منابع، از سوی شهرداری تأمین شود که خوشبختانه با تعامل مثبت شهرداری این مساعدت محقق خواهد گردید.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنیم جلسه آینده کمیته نظارتی مراکز ماده 16 در کمیسیون فرهنگی شورای شهر گذاشته شود تا مباحث این جلسات برای شورا روشن گردد و مشکلات را دقیق‌تر ببینند.

فیروزی با تأکید بر اینکه متولی سلامت اجتماعی در احکام دائمی برنامه ششم توسعه، بهزیستی می‌باشد گفت: مدیریت این طرح با بهزیستی است اما ده دستگاه که طبق قانون در این زمینه وظیفه‌مند هستند باید به نحو کامل به وظایفی که در آیین‌نامه‌ی اجرایی برایشان تعیین شده عمل نمایند تا اجرای طرح میسر باشد.

وی همچنین برنامه‌ها و اقدامات ساخت شهری در تراز شهر امام رضا(ع) را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای تحقق این هدف، بایستی همه دستگاه‌ها و از جمله شهرداری، همکاری کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی نیز در این نشست تصریح کرد: ما در گذشته کتمان آماری داشته‌ایم و گرنه ممکن نیست که در سال 98 صحبت از 1800 معتاد متجاهر باشد و یک باره در سال 99 تعداد آنها 9 هزار یا بیشتر اعلام شود.

محمد حسین صالحی افزود: در سال گذشته 50 میلیارد تومان فقط در ماده 16 هزینه کرده‌ایم اما باید بپرسیم در این میان، چه اندازه کار پیشگیری انجام داده‌ایم چون اگر چه با توجه به نرخ اعتیاد، معتادان استان تقریبا 140 هزار نفرند اما تعداد بسیار زیادی در خطر اعتیاد هستند و باید کار پیشگیری بیشتری انجام شود.

وی اذعان داشت: در سال‌های گذشته، پراکنده‌کاری زیادی داشته‌ایم و دستگاه‌ها هر کدام برای خودشان کار می‌کرده‌اند در حالی که باید اقدامات، منابع و عملکردها همه با مدیریت شورای هماهنگی انجام شود تا مثمر الثمر باشد.

وی اظهار داشت: اگر قرار باشد همه معتادان متجاهر جمع‌آوری و ساماندهی شوند باید منابع تعریف شود و سهم هر دستگاه مشخص و پرداخت گردد.

وی ادامه داد: در سال 99 برای این موضوع 20 میلیارد تومان هزینه شد که 10 میلیارد آن در تعهد شهرداری بود و 5.5 میلیارد پرداخت شد و مابقی آن باید هر چه سریع‌تر پرداخت گردد.

وی تصریح کرد: منابع ستاد مبارزه با مواد مخدر برای تمام کشور 100 میلیارد تومان است و استان خراسان رضوی فقط 12 میلیارد تومان سهمیه دارد بنا بر این تکلیف ما در شورای هماهنگی باید مشخص شود که از کجا قرار است بقیه منابع تأمین شود و این طرح ادامه یابد.

وی با بیان اینکه از 12 میلیارد سهم استان در هفت ماه اول 7 میلیارد تومان به مصرف رسیده گفت: با 5 میلیارد باقی مانده چگونه می‌خواهیم زیرساخت‌ها را توسعه دهیم، پول پیمانکاران را بدهیم و برنامه‌ توانمندسازی را گسترش دهیم.

صالحی خاطر نشان کرد: تنها منبع رسمی تأمین هزینه‌های معتادین در کشور ستاد مبارزه با مواد مخدر است که اعتبارات آن نیز محدود است و چنانچه قرار است اقدامات ویژه‌ای انجام شود باید سایر دستگاه‌های مسؤول در استان، همکاری نمایند.

وی با یادآوری اینکه چندین میلیارد طلب پیمانکاران هنوز پرداخت نشده است گفت: پیمانکاران در حال حاضر از ادامه مسیر با توجه به مشکلات مالی، ابراز نگرانی و ناتوانی نموده‌اند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: نکته دوم زیرساخت‌ها است که تعدادی از کمپ‌ها با بهسازی کرده‌ایم و افزایش ظرفیت داشته‌ایم اما اگر واکسیناسیون کرونا تقویت شود و شهرداری سالن‌هایش را برای ورزش مردم بخواهد، این 1200 نفر را که در سالن‌های ورزشی هستند کجا ببریم و اسکان بدهیم.

وی گفت: 800 نفر از اینها خانم هستند و ما فقط در کمپ اکبرآباد که برای خانم‌ها تدارک دیده شده، 250 نفر ظرفیت داریم و نیاز به یک کمپ ویژه خانم‌ها با ظرفیت بالا داریم که در بخش‌های مختلف مادران، خانم‌های باردار، خانم‌های دارای فرزند شیرخوار و مانند اینها تفکیک داشته باشیم.

صالحی تصریح کرد: اگر این مسائل حل نشود مرخص کردن معتاد به معنای بازگشت او به چرخه اعتیاد است و ما موردی داشته ایم که 50 بار به کمپ آمده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته و امسال جلسات متعددی با کارشناسان و دانشگاهیان داشته‌ایم گفت: فرایند علمی و کارشناسی کامل برای این کار تعریف شده و تمام مراحل نیز در آن دیده شده که اجرای آن نیازمند اعتبارات و همکاری جدی دستگاه‌ها می‌باشد.

وی با یادآوری اینکه در هفته گذشته گروهی از ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از وضعیت کمپ‌های مشهد بازدید کرده‌اند گفت: باورشان نمی‌شد که ما در مشهد به این موفقیت رسیده‌ایم که 4 هزار نفر را جمع‌آوری و ساماندهی کنیم ولی به هر حال منابع آنها محدود است و باید از استان منابع تأمین شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در هیچ کجای کشور کار عمرانی نداشته و در خراسان رضوی برای اولین بار منابع به کار عمرانی تخصیص داده و در بهسازی کمپ‌ها کمک کرده است.

وی از افزایش ظرفیت کمپ‌های مشهد به 2 هزار نفر افزایش یافته گفت: یک کمپ جدید نیز در شرف احداث است که با همکاری ستاد بازآفرینی شهری انجام می‌شود و در حال رایزنی برای جذب اعتبارات هستیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر هم در آغاز این نشست گفت: باید حساس‌سازی شود و همه دستگاه‌ها پای کار بیایند.

حسن منصوریان افزود: دستگاه‌های اجرایی تلاش خودشان را داشته‌اند اما نقش مردم برای حل مشکل، کمرنگ بوده که باید از این ظرفیت، استفاده‌ی بیشتری بشود.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های مردمی، هم بار مالی دستگاه‌ها را کاهش می‌دهد و هم نگاه دلسوزانه مردم را تقویت می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: حلقه مفقوده این برنامه، توانمندسازی با استفاده از ظرفیت‌های مردمی است.

منصوریان در ادامه گفت: با توجه به بازدید از پاتوق‌ها و کمپ‌هایی که داشتیم فاصله معنادار و مؤثر اقدامات جمع‌آوری و ساماندهی، در چهره‌ی تک تک افرادی که در مراکز و کمپ‌ها بودند نمایان است.

وی افزود: این اقدامات بسیار ارزشمند است و شهرداری جهت جلوگیری از بازگشت این افراد به چرخه اعتیاد، آمادگی کامل خود را بخصوص در چرخه‌ی توانمندسازی اعلام می‌نماید و در زمینه جمع‌آوری و نگهداری نیز همکاری لازم بخصوص در رابطه با کمک‌های مالی را انجام خواهد داد.

کد خبر 45641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد