امر به معروف و نهی از منکر، می‌تواند از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کند

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی اجرای فریضه‌ی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه‌ی هدف این نهاد برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را ضروری برشمرد.

مسعود فیروزی پیش از ظهر امروز در جلسه کمیته اجتماعی دبیران شوراهای امر به معروف دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی با بیان این مطلب افزود: موضوع امر به معروف و نهی از منکر در بهزیستی از دو جنبه عمومی و اختصاصی اهمیت دارد.

وی ادامه داد: از جنبه‌ی عمومی، بهزیستی هم مانند سایر دستگاه‌های اجرایی از نظر وظیفه‌مندی و اجرای قوانین و رعایت دستور العمل‌ها در سازمان مکلف به این موضوع می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: اما وجهه‌ی مهم‌تر این موضوع در بهزیستی، از بابت شمول وسعت جامعه‌ی هدف سازمان بهزیستی در این فریضه و نقش آن در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

فیروزی گفت: گستردگی آسیب‌های اجتماعی و خروجی آن برای بهزیستی که هزینه‌های زیادی را به سازمان و به کشور وارد می‌کند و همچنین صرف منابع مادی و معنوی زیاد برای کنترل این بخش، وجوب و لزوم بکارگیری امر به معروف و نهی از منکر را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد.

وی تأکید کرد: بسیاری از مصادیق آسیب‌ها مانند دختران فراری، زنان آسیب‌دیده، معتادان متجاهر، کودکان کار و مانند اینها اگر از گذشته در خانواده‌های اینها تبلیغات و اطلاع‌رسانی کافی انجام می‌گرفت و مادران تحت آموزش‌های اعتقادی و معروف و منکر قرار می‌گرفتند شاید اکنون شاهد این گستردگی آسیب‌ها نبودیم.

وی افزود: البته، بحث آسیب‌ها یک مسئله‌ی چند وجهی است اما هر عاملی از جمله این موضوع فرهنگی، به نوبه‌ی خود در پیشگیری و کاهش آسیب‌ها تأثیر خاص خود را دارد.

فیروزی از تدوین طرحی در این زمینه در بهزیستی خبر داد و گفت: شورای فرهنگی باید زیرساخت این طرح را تدوین کند که کنترل و کاهش آسیب‌ها با محوریت امر به معروف و نهی از منکر در آن دیده شود و طرح مدون و نهایی به سازمان بهزیستی کشور ارسال گردد تا در برنامه‌های سازمان گنجانده شود.

وی در خصوص وظایفی که از سوی ستاد امر به معروف استان به بهزیستی واگذار شده گفت: ما در واحدهای مختلف سازمانی بحث احصای موارد معروفات و منکرات را به دقت بررسی کردیم و جلسات متعددی در هر بخش گذاشتیم و موارد را احصا کردیم.

وی برگزاری ۲۸ جلسه در بخش‌های مختلف بهزیستی در این زمینه را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این جلسات، معروفات و منکرات در زمینه‌های مالی، اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی، اقتصادی و اداری را در بخش‌های سازمانی و همچنین در مراکز تحت پوشش احصا کرده و راهکارهای رفع منکرات و احیای معروفات را در دستور کار قرار دادیم.

وی ضمن برشمردن جزئیات بررسی‌ها در حوزه‌های تخصصی بهزیستی گفت: به عنوان مثال در بحث پیشگیری از سقط جنین که یک منکر است با بسیج جامعه پزشکی در حال اجرای طرح مشترکی هستیم که از سقط جنین غیر قانونی و تعمدی پیشگیری کنیم.

در این جلسه دبیر ستاد امر به معروف استان نیز گفت: ما دستگاه‌های اجرایی استان را به ۸ کمیته تقسیم و به هر کدام وظایفی محول کرده‌ایم که هر کمیته با تناسب و سنخیت با وظایف دستگاه‌های مرتبط اجرایی، در همان دستگاه برگزار می‌گردد.

مهدی رضایی افزود: احصای معروفات و منکرات در دستگاه‌ها یکی از برنامه‌های کمیته‌های تخصصی است که خوشبختانه اقدامات و برنامه‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته و نتایج خوبی بدست آمده است.

وی اضافه کرد: پس از احصای این موارد، اولویت‌بندی انجام می‌شود و برای هر دوره‌ی زمانی دو یا چند مورد خاص را مشخص می‌کنیم و برنامه‌ی اجرایی برای افزایش معروفات و کاهش منکرات را در دستور کار آن نهاد قرار می‌دهیم.

وی همچنین از دستگاه‌های عضو خواست اطلاعات دستگاه‌ متبوع و فعالیت‌های انجام شده در این زمینه را در سامانه ستاد مرکزی امر به معروف کشور ثبت کنند و گفت: ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها از طریق این سامانه و اطلاعات ثبت شده، انجام می‌گیرد.

وی بهزیستی، بنیاد شهید و بیمه سلامت را سه دستگاه برتر در ثبت اطلاعات و فعالیت‌هایشان در سامانه ارزیابی ستاد امر به معروف کشور برشمرد و از آنها تقدیر کرد.

کد خبر 44659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد