پیام رئیس سازمان بهزیستی به مناسبت روز جهانی عصای سفید

دکتر قبادی دانا به مناسبت روز جهانی عصای سفید در پیامی گفت: مسیر توانمندسازی و تلفیق اجتماعی نابینایان، مسیری است پرفراز و نشیب که پیمودن آن، عزم ملی می‏ طلبد و زمانی می‏توان به اثربخشی تلاش‏ها امیدوار بود که به شکلی هدفمند، هماهنگ و در چارچوب قوانین مربوطه صورت پذیرد و بخش‏های نظارتی جامعه نیز نقش خود را در پیگیری روند اجرای برنامه‏ ها در دستگاه ‏های مختلف و نظارت دقیق و مستمر بر حسن اجرای قوانین اعمال نمایند. اینجاست که دنیای بهتر برای نابینایان رقم خواهد خورد؛ دنیایی که نابینایان در اندیشه ‏های بلندشان می ‏نگرد و از توانمندی‏های آنان به نحو مطلوب بهره می‏ گیرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، متن این پیام به شرح ذیل است؛

دنیای بهتر برای نابینایان، پیام آگاهی ‏بخش روز جهانی عصای سفید

در جامعه ‏ای که مودت و برابری حقوق انسان‏ها زیر بنای توسعه عدالت اجتماعی و برابرسازی فرصت‏ها برای تمامی اقشار جامعه از جمله افراد توانخواه است، معلولیت تنها یک محدودیت است نه ناتوانی، محدودیتی که بدلیل بسترسازی برای ایجاد فرصت‏های برابر مانع پیشرفت نشده است.


امروز، بار دیگر پیام آگاهی‏ بخش بیست و سوم مهر ماه، روز جهانی عصای سفید را می ‏شنویم؛ پیامی که چشم‏ها و گوش‏های مهیای دیدن و شنیدن را بر قابلیت‏ها، محدودیت‏ها و انتظارات افراد نابینا و کم‏بینا معطوف ساخته و بر مسئولیت اجتماعی فرد فرد ما برای احیاء حقوق این قشر از جامعه تاکید دارد. 


فعالان امور نابینایان در سازمان بهزیستی و سازمان‏های غیردولتی، «دنیای بهتر برای نابینایان» را به عنوان شعار امسال درنظر گرفته‏اند و آموزش همگانی، رفع موانع مشارکت و اجرای قوانین را زمینه تحقق آن می دانند. بی‏تردید این هدف ارزنده، تنها در سایه ارتباطات بین‏ بخشی و تقویت نگاه انسانی و علمی نسبت به مسائل نابینایان تحقق می یابد و سازمان بهزیستی نیز طی سال‏های اخیر تمامی اهتمام خویش را جهت ایجاد چنین نگرشی صرف نموده است.


براساس قانون حمایت از حقوق معلولان، سازمان بهزیستی، متولی خدمت‏ رسانی به افراد نابینا و کم‏بینا در زمینه ‏های آموزشی، توانبخشی، حمایت‏های رفاهی و اجتماعی می‏ باشد و در این راستا طرح‏ها و برنامه ‏های متنوعی را جهت تقویت استقلال و ارتقاء کیفیت زندگی افراد دارای آسیب بینایی اجرا می ‏نماید. ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی در قالب مراکز تخصصی و خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه، پرداخت کمک هزینه معیشتی و تحصیلی، تأمین حق پرستاری و مددکاری، اجرای برنامه ‏های توانمندسازی به صورت فعالیت‏های آموزشی، هنری و ورزشی و آموزش مهارت‏های شغلی و تسهیل فرآیند اشتغال افراد نابینا و کم‏بینا تنها بخشی از خدماتی است که با هدف تبلور استعدادهای ارزنده این عزیزان انجام می ‏شود.


امروز اهمیت روز جهانی عصای سفید و تلاش هدفمند در گرامیداشت این روز بر هیچ یک از ما پوشیده نیست و همگان باور داریم که آموزش همگانی و آگاه ‏سازی اقشار مختلف جامعه نسبت به پیام آگاهی ‏بخش این روز، چشم‏های حقیقت‏ بین را بیش از پیش نسبت به مسائل و مشکلات این افراد خواهد گشود. سازمان بهزیستی تلاش می‏ کند تا با بهره ‏گیری از امکانات رسانه ملی و ظرفیت‏های فضای مجازی، تصویری واقعی از قابلیت‏ها، محدودیت‏ها و انتظارات افراد نابینا و کم‏بینا را به جامعه ارائه نموده و زمینه تعامل آگاهانه با این افراد و بهره‏ گیری از استعدادهای شگرف آنان را فراهم نماید.


تشکیل «شبکه ملی تشکل‏های افراد دارای معلولیت بینایی»، گسترش فعالیت‏های دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و رایزنی مستمر با دستگاه‏های اجرایی به ویژه در رابطه با آموزش، اشتغال و توسعه امکانات رفاهی مورد نیاز نابینایان از دیگر اقدامات سازمان بهزیستی است که در راستای بهبود کیفیت زندگی و استقلال اجتماعی این افراد دنبال می ‏شود.


مسیر توانمندسازی و تلفیق اجتماعی نابینایان، مسیری است پرفراز و نشیب که پیمودن آن، عزم ملی می‏ طلبد و زمانی می‏توان به اثربخشی تلاش‏ها امیدوار بود که به شکلی هدفمند، هماهنگ و در چارچوب قوانین مربوطه صورت پذیرد و بخش‏های نظارتی جامعه نیز نقش خود را در پیگیری روند اجرای برنامه‏ ها در دستگاه ‏های مختلف و نظارت دقیق و مستمر بر حسن اجرای قوانین اعمال نمایند. اینجاست که دنیای بهتر برای نابینایان رقم خواهد خورد؛ دنیایی که نابینایان در اندیشه ‏های بلندشان می ‏نگرد و از توانمندی‏های آنان به نحو مطلوب بهره می‏ گیرد.

دکتر وحید قبادی دانا
معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور

 

کد خبر 44605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =