بهزیستی ماموریت ها و برنامه های مختلفی در راستای ارتقای سلامت روان به عنوان یک نهاد حمایتی دارد

مصاحبه انسیه ایمانی با روابط عمومی بمناسبت هفته سلامت روان

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان، انسیه ایمانی معاون توسعه پیشگیری اداره کل در مصاحبه ی با روابط عمومی گزارشی اهم اقدامات بهزیستی استان در زمینه سلامت روان بمناسبت هفته سلامت روان ارائه کرد.

با سلام و احترام لطفا معرفی  از خدمات بهزیستی  در راستای بهبود سلامت روان به مناسبت هفته سلامت روان بفرمایید :

ایمانی : ضمن تبریک و گرامی داشت هفته سلامت روان به کلیه متخصصان، روانشناسان و دست اندرکاران حوزه سلامت روان، به ویژه همکاران فعال در این زمینه در اداره کل بهزیستی استان؛ با توجه به اینکه سازمان بهزیستی ماموریت ها، اهداف و برنامه های مختلفی در راستای ارتقای سلامت روان و توانمندسازی اجتماعی و روانی گروه های مختلف جامعه به عنوان یک نهاد حمایتی و اجتماعی انجام می دهد که به طور مختصر می توان اشاره به :

ارائه مشاوره و خدمات روانشناختی حضوری و تلفنی

با فراگیری روانشناسی علمی، روان درمانی به عنوان یک نهاد در جوامع بشری برای پاسخ به دردهای انسانی و پرسش های او رفته رفته گسترش یافت و برای ارئه نمودن این خدمات، مراکز و موسساتی تاسیس شد. نهادینه کردن خدمات مشاوره و روان درمانی امروز ضرورتی انکار ناپذیر است. از این رو سازمان بهزیستی بنا به تکلیف قانونی خود اقدام به صدور مجوز مراکز و دفاتر مشاوره و خدمات روانشناختی حضوری و تلفنی نموده است

- صدور مجوز راکز مشاوره در راستای ارائه خدمات تخصصی مشاوره به عموم در سطوح مختلف: مطابق موارد قانونی ذکر شده در ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰، ماده ۱۲۲ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه کشور و جزء ۸ بند ب ماده ۵۷ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب ۲۷/۱/۹۵ سازمان بهزیستی مکلف به صدور پروانه تاسیس و مجوز فعالیت برای متقاضیان کلینیک و مراکز اورژانس و مددکاری اجتماعی و روانشناسی و مراکز خدمات روانشناسی می باشد که صدور مجوزهای مربوطه به استناد قانون مطابق با شرایط و ضوابط کارشناسی شده توسط این سازمان انجام می پذیرد.

- ارائه خدمات تخصصی مشاوره تلفی خط ۱۴۸۰: این خط با حضور کارشناسان ذبده با مدارک مرتبط ارشد و دکتری نسبت به ارائه خدمات تلفنی مشاوره برای متقاضیان در سراسر استان که امکان حضور در مراکز مشاوره را ندارد به صورت سه شیقف از ۸ صبح تا ۲۴ شب پاسخو تماس متقاضیان دریافت خدمات مشاوره می باشد. این خط مشاوره در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ با دریافت ۷۵۰۰ تماس، بیشترین امار را در سال های اخیر داشته است.

- برگزاری کارگاه های تخصصی برای مشاوران و مدرسان استان به منظور افزایش کارایی و بهبود کیفیت ارائه خدمات به مراجعان، به صورت مداوم در طی سال، و در طی دو سال اخیر به صورت مجازی برگزار شده  است.

- طرح کاهش طلاق یکی دیگر از طرح های در حال  اجرا در دفتر مشاوره است که با هدف کاهش و کنترل طلاق و در مراکز منتخب با مشاوران مجرب در زمینه مشاوره خانواده و طلاق انجام می شود. در سطح استان ۱۱ مرکز در شهر های با جمعیت ۵۰ هزار نفر و بیشتر به سامانه تصمیم متصل هستند که به درخواست متقاضیان طلاق برای دریافت مشاوره رسیدگی می کنند.

طرح خدمات مشاوره ای و حمایت های روانی – اجتماعی در بلایا (محب)

طرح شبکه خدمات مشاوره ای و حمایت های روانی – اجتماعی در بلایا و بحران به منظور پیشگیری و کاهش بروز مشکلات روانی – اجتماعی در حوادث غیر مترقبه با مشارکت دو ساختار دولتی و غیر دولتی تهیه شده است. در این طرح از یک سو روانشناسان، مشاوران و مددکاران اجتماعی شاغل در مراکز مشاوره کشور که به نام گروه های فوریتی نام گذاری می شوند به دنبال برنامه های آموزشی مستمر توانمند می شوند تا در هنگام بروز حوادث و بحران در اسرع وقت با هماهنگی های از پیش طراحی شده؛ خدمات مشاوره و روانشناختی را به آسیب دیدگان ارائه دهند. از سوی دیگر بازسازمان یابی گروه های محله ای و آموزش مهارت های ویژه، همچون مدیریت و کنترل استرس مردم را توانمند نمایند.

برگزاری دوره های آموزشی بهبود سلامت روان

 برگزاری دوره های آموزشی ارتفایی (مهارت های زندگی بومی سازی شده، اموزش پیش از ازدواج و زندگی خانواده) که در دوران همه گیری بیماری کووید ۱۹ به صورت مجازی و در شهر های با میزان همه گیری کمتر با رعایت پروتوکل های بهداشتی و در فضای باز به صورت حضوری برگزار شد.

آموزش های پیش از ازدواج برای نوجوانان و جوانان در دامنه سنی ۱۵ تا ۳۰ سال برگزار می شود و محور هایی همچون آشنایی، عشق، انتخاب همسر و... دارد. آموزش های زندگی خانواده با هدف کاهش مشکلات خانوادگی و به تبع آن پیشگیری از طلاق با محور هایی همچون حل تعارض، گفت و گوی موثر و فرزند پروری به ارتقای سلامت روان جامعه کمک می نماید .

آموزش های مهارت های زندگی در راستای بهبود مهارت های ارتباطی، کنترل خشم و جرات مندی در چهار گروه سنی کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال در مراکز مشاوره منتخب و به دو شیوه آنلاین و حضوری برگزاری می شود.

با تشکر از توضیحات کامل و جامع شما لطفا سایر خدمات سازمان بهزیستی در راستای بهبود سلامت روان جامعه بیان بفرمایید :

ایمانی : بله در این راستا می توان به طراحی و تولید چندین کلیپ و موشن های آموزشی در خصوص شناسایی آسیب های روانی و چگونگی بهره مندی از خدمات روانشناختی موجود، معرفی خدمات مشاوره صدای مشاور ۱۴۸۰ ، مدیریت بحران، آشنایی با ابعاد روانی و اجتماعی بیماری کرونا و ... جهت آگاهی مخاطبین اصلی در شبکه های مجازی. همچنین تهیه بروشور و مطالب آموزشی متناسب خود مراقبتی و کاهش اضطراب و ارائه در وب سایت و شبکه های مجازی که به طور مستمر ادامه دارد و همچنین تهیه و توزیع بسته های بهداشتی و مواد غذایی توسط اعضای محب در شهرستان ها و محلات آسیب خیز توسط بهزیستی با توجه به اعتبارات صورت پذیرفته است.

ممنونم از همکاری و توضیحات شما

کد خبر 44594

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد