مداخلات کارآمد روانشناختی نقش موثری در ارتقاء سلامت روان دارد

مدیر کل بهزیستی استان زنجان به مناسبت هفته سلامت روان اظهار کرد: مداخلات کارآمد مشاوره ای و روانشناختی با تاکید بر ارتقاء سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی از جمله فعالیت های بهزیستی در ارتباط با بهبود سلامت روان مراجعه کنندگان است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی با اشاره به شعار هفته سلامت روان با عنوان «سلامت روان در جهانی نابرابر» از ۱۸ الی ۲۴ مهر، بیان کرد: خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ برای ارائه ی خدمات مشاوره و روانشناختی  برای بهبود سلامت تماس گیرندگان و خط مداخله در بحران ۱۲۳ بهزیستی در زمان بروز بحران هایی چون خودکشی، خشونت و کودک آزاری، فرار، بدسرپرستی، بی سرپرستی، بی سرپناهی از جمله تمهیدات ایجاد شده برای کمک به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده ی اجتماعی است.
این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون ۳هزار و ۱۵۵ پرونده برای بیماران روانی مزمن در بهزیستی استان زنجان تشکیل شده است، افزود : در حال حاضر دو مرکز نگهداری شبانه روزی بیماران اعصاب و روان تحت نظارت بهزیستی فعالیت می کند و بیش از ۱ هزار و ۶۰۰ نفر از این افراد مستمری بگیر و مابقی از سایر خدمات بهره مند هستند.
محمدی با اشاره به نقش سمن ها و موسسات خیریه در آگاهسازی و سلامت روان جامعه گفت : موسسات خیریه و سمن‌های حوزه سلامت می‌توانند نقش زیادی در ارتقای سلامت روان جامعه، پیشگیری، غرباگری و درمان بیماری ها و رفع عوامل منفی موثر برسلامت روان داشته باشند و در حال حاضر در سطح استان در دو مرکزروزانه آموزشی توانبخشی بیماران اعصاب و روان روزانه نزدیک به ۱۰۰ نفر، خدمات توانبخشی، اجتماعی، مشاوره، آموزش خانواده وحرفه آموزی از قبیل فرشبافی و صنایع دستی ارائه می‌شود.
وی با اشاره به فعالیت ۳۷ مرکز مشاوره و روانشناختی در سطح استان افزود:  ۱۳ مرکز مشاوره عمومی و ۱۷ مرکز تخصصی روانشناختی در زمینه های کودک و نوجوان، سلامت جنسی، تحصیلی – تربیتی، کودکان با نیازهای ویژه و۱ مرکز سلامت روان و ا مرکز مشاوره دولتی در شهر زنجان و ۵ دفتر مشاوره دولتی در شهرستان های ابهر، خدابنده، طارم، ماهنشان، ایجرود فعالیت می کنند که در نیمه اول سال جاری نزدیک به ۹ هزار خدمات مشاوره ارائه دادند.
وی با بیان اینکه هدف بهداشت روان یا سلامت روانی، رسیدن به آرامش و رضایت باطن است، افزود : بهداشت روان یا سلامت روان به معنی سلامت هیجانی و روانشناختی است، به شکلی که فرد بتواند عملکرد موفقیت آمیز در  کارکردهای ذهنی و در نتیجه انجام فعالیت های سازنده، داشتن روابط مناسب با دیگران، توانایی سازگاری با تغییرات و رویارویی مؤثر با حوادث ناگوار زندگی داشته باشد.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان  با اشاره به فعالیت خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ از ساعت ۸ صبح تا ۱۲  شب در دو شیفت فعال، خاطر نشان کرد :  خدمات مشاوره ای تلفنی به صورت رایگان در زمینه های فردی، خانوادگی، کودک و نوجوان و مشاوره پیش از ازدواج و ...توسط  مشاوران و روان شناسان صدای مشاور  ارایه می شود.
محمدی به طرح محب اشاره کرد و گفت: این طرح به  ارایه خدمات آموزشی، روان شناختی و اجتماعی به افرادی که در اثر وقوع بلایای طبیعی و یا انسان ساخت آسیب دیده اند می پردازد.
وی خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی و آموزش های حوزه سلامت روان در محله ها جهت آشنایی با بحران های احتمالی و نحوه مواجهه و برخورد با عوارض آن از اقدامات اجتماع محور این برنامه است.
این مقام مسئول ادامه داد:  پس ار بروز حادثه یا بحران، کارشناسان مربوطه (روان شناس و یا مددکار اجتماعی) با مراجعه به محل حادثه ابتدا غربالگری انجام می دهند و متناسب با آن فرد را برای دریافت خدمات تخصصی روان شناختی و یا مددکاری اجتماعی به یکی از مراکز مشاوره ارجاع می دهند تا بتوانند مشاوره و خدمات مددکاری دریافت کنند.

کد خبر 44392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد