یادداشت | سازمان متولی حقوق کودک باید در استان‌ها و کشور تشکیل شود

کودکان در همه‌ی جوامع از گذشته‌های دور مورد توجه جامعه بوده و همیشه برایشان، قوانین و ضوابطی تدوین و اجرا شده است... ت.

در کشورهای مختلف بر اساس فرهنگ و سنت‌های آن کشورها و نیز بر مبنای مبانی اعتقادی‌شان، تصاویر و ایده‌هایی که از موضوع کودکان و حقوق آنان ترسیم شده، متفاوت است.

در کشور ما که علاوه بر سنت‌های ایرانی و تاریخی خودمان، تحت تأثیر فرهنگ غنی و ناب اسلامی نیز قرار گرفته است، آداب و اصول تربیت کودکان، رعایت حقوق آنان و در نظر گرفتن مصالح و آینده‌ی فرزندان، بسیار مورد توجه بوده و قرن‌ها پیش از آنکه حقوق بشر و حقوق کودک در غرب مطرح شود، سنت‌های ایرانی اسلامی، حقوق کودکان را گرامی داشته و به تعلیم و تربیت آنان توجه شده است.

این بررسی وضعی ما از نظر تاریخی و فرهنگی گذشته بود. اما در زندگی امروز که نهادهای اجتماعی جهانی بر موضوع حقوق کودکان نظارت می‌کنند و بر آن تأکید دارند وظایف کشورها و نهادهای قانون‌گذاری و اجرایی، با گذشته متفاوت شده و بسیاری هنجارها و معاهدات بین‌المللی، مسؤولیت کشورهای عضو سازمان ملل را بیش از گذشته نموده است.

روز جهانی کودک که امسال مصادف با ۱۷ مهر شده و شعار « حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» را مطرح کرده، فرصتی برای بازنگری و توجه بیش از پیش به این مقاوله‌ها، معاهدات، آیین‌ها، سنت‌ها و مبانی اعتقادی حقوق کودکان و اصلاح و ترمیم این ایده‌ها در دستگاه‌های برنامه ریزی و اجرایی و همچنین بکاربستن الگوهای صحیح تعلیم و تربیت در نزد خانواده‌ها می‌باشد.

کودکان، به عنوان آینده‌سازان کشور و همچنین به مثابه‌ی افرادی که تا بزرگ‌سالی، مسؤولیت زندگی و معاش و تربیت و سلامت روان آنها به عهده‌ی خانواده، جامعه و نهادهای فرهنگی و آموزشی است تحت حمایت نهادهای اجتماعی و خانواده هستند و باید مصالح و مکارم آنها تأمین و تأکید شود.

متأسفانه در سال‌های اخیر با روی کار آمدن رسانه‌های جدید، تحولات سریع دنیای دیجیتال، دسترسی کودکان به انواع شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، یک تداخل فرهنگی عمیق را در سراسر جهان رقم زده و برخی کشورها برای پیشگیری از آثار سوء این تخریب‌های فرهنگی، سدهایی را ایجاد نموده‌اند که در کشور ما نیز تلاش برای انتخاب راهکار درست، مطمئن، اصولی، مؤثر و نتیجه‌بخش در این زمینه، ادامه دارد و البته اقدامات بسیار خوبی از سوی دستگاه‌های مسؤول انجام شده است.

ما در بهزیستی به عنوان نهاد آگاهی‌بخش، حساس‌ساز و برخورد کننده با آزار کودکان، یکی از اساسی‌ترین حقوق آنان یعنی حق حیات آزادانه، آگاهانه و سالم را پاس می‌داریم و در اورژانس اجتماعی، سالانه صدها مورد تضییع حقوق کودکان را پیگیری نموده و هزاران خانواده را در این زمینه نسبت به حقوق کودکان آگاه می‌کنیم.

همچنین جداسازی کودکانی که مورد ستم و تعدی در خانواده‌های آسیب‌دیده یا آسیب‌خیز قرار دارند جزئی از دستور کار همکاران ما در مراکز مداخله در بحران است که خوشبختانه در استان خراسان رضوی در یکی دو سال گذشته، اتفاقات بسیار خوبی در این زمینه رقم خورده و جایگاه بسیار بالایی برای بهزیستی به عنوان متولی سلامت اجتماعی در این بخش ایجاد شده است.

در نهایت امیدواریم، نهادهای مسؤول در خراسان رضوی به این جمع‌بندی برسند که احیا، حفظ و اعتلای حقوق کودک نیازمند یک متولی در سطح استان‌ها و در کشور است و بهزیستی استان به عنوان نزدیک‌ترین سازمان به موضوعات اجتماعی، داعیه‌دار این موضوع است و برای ایجاد چنین تشکیلاتی در استان که تولی‌گری و تصدی‌گری حقوق کودکان را مدیریت کند آمادگی دارد.

دکتر مسعود فیروزی

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 44348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد