۸۵ درصد از کودکان کار و خیابانی در اصفهان اتباع خارجی هستند

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه تعریف کودکان کار و خیابانی متفاوت است، گفت: همه کودکانی که در شهر می بینیم کودک خیابانی نیستند و بیشترشان کودکان کار هستند که خانواده دارند، اما توسط افرادی اجیر می‌شوند و یا برای تامین معیشت خانواده مجبور به کار می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از ایسنا، ولی اله نصر در دوازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان که امروز (یکشنبه-۱۱ مهرماه) برگزار شد، با بیان اینکه در کشور فرهنگ کار گروهی نداریم، اظهار کرد: برای ساماندهی کودکان کار و خیابانی ۱۱ دستگاه مسئولیت دارند و همه باید در این زمینه فعالیت کنند، اما در عمل تنها بهزیستی و شهرداری کار می کنند.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۸۵ درصد از کودکان کار و خیابانی در اصفهان از اتباع خارجی هستند، گفت: در محله های حصه، ارزنان و دارک اتباع پنج کشور خارجی زندگی می کنند، درحالی که اداره کل اتباع و امور مهاجرین خارجی همکاری قابل قبولی برای شناسایی و احراز هویت این افراد ندارد، اما شهرداری اصفهان همکاری خوبی برای شناسایی و جذب کودکان کار و خیابانی این اتباع با اداره کل بهزیستی استان دارد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه در سازمانی برای بهتر زیستن فعالیت می کنیم، افزود: ماموریت های سازمان بهزیستی از قبل از تولد و برای پیشگیری از به دنیا آمدن فرزندان معلول شروع می شود و تا دوره سالمندی ادامه دارد. ما گوش ناشنوایان، چشم نابینایان، ذهن مددجویان کم توان ذهنی و بیماران اعصاب و روان و دست و پای معلولان جسمی و حرکتی هستیم و خود را مطالبه گر حقوق معلولان به خصوص در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان می دانیم.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۱۳ هزار و ۵۱۴ نفر افراد واجد شرایط مستمری در استان داریم که به دلیل کمبود اعتبار نتوانسته ایم آنها را در چرخه ارائه خدمات قرار دهیم، گفت: نزدیک به ۹ هزار زن سرپرست خانوار در استان داریم که در معاونت اجتماعی اداره کل بهزیستی استان ساماندهی می شوند.

نصر با اشاره به فعالیت اورژانس اجتماعی در ۱۹ شهرستان استان اصفهان، تصریح کرد: اورژانس اجتماعی با خدمات سیار در سه سطح فعالیت می کند و پس از تماس امدادخواهان با خط ۱۲۳، درصورت نیاز مشاوره تلفنی و یا حضور و مشاوره در محل انجام می شود و اگر نیاز به مداخله باشد، هماهنگی با دستگاه قضایی برای مداخله انجام می شود.

وی با بیان اینکه گروه های هدف در دفتر آسیب دیدگان، زنان و دختران آسیب دیده و یا در معرض آسیب هستند که در مراکز تفکیک شده نگهداری می شوند، افزود: کودکان خیابانی با کودکان کار تفاوت دارند و در واقع کودکان خیابانی کودکانی هستند که در سطح شهر می خوابند و جایی برای زندگی ندارند، درحالی که کودکان کار خانواده دارند، اما توسط افرادی اجیر می شوند و یا برای تامین معیشت خانواده مجبور به کار می شوند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اعلام اینکه نزدیک هزار و ۲۰۰ کودک فاقد سرپرست موثر در استان داریم، اظهار کرد: سیاست ساماندهی این کودکان نگهداری درون خانواده است، به طوری که هم اکنون نزدیک به ۶۰۰ کودک را در خانواده ها ساماندهی و ماهیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به خانواده آنها پرداخت می کنیم، اما گاهی هیچ خانواده ای برای نگهداری آنها وجود ندارد و مجبوریم این کودکان را در ۴۰ خانه کودک و نوجوان ساماندهی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ما این است که کودکان فاقد سرپرست موثر را در خانه های کودکان و نوجوانان و مراکز شبه خانواده ساماندهی کنیم. در این خانه ها که به صورت غیردولتی و بدون تابلو اداره می شود کودکان با حفظ عزت نفس و کرامت کودکان و با ظرفیت حدود ۱۰ نفر به تفکیک گروه های سنی زندگی می کنند.

نصر با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون چندین رویکرد نسبت به اعتیاد داشته ایم، گفت: برخورد قضایی، ساماندهی در اردوگاه ها به عنوان بیمار و به مرور زندگی افراد معتاد در کنار سایر افراد جامعه اما با جلوگیری از آسیب بیشتر آنها اتفاق افتاده است، در این زمینه مراکز سرپناه مردان و زنان را داریم که افراد معتاد می توانند خدماتی دریافت و در این مراکز استراحت کنند. در واقع ما به سراغ معتادان رفتیم تا با ارائه خدمات مورد نیاز از تشکیل پاتوق های معتادان در گوشه و کنار شهر جلوگیری کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان به دو مساله مهمی که در ارتباط با توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی وجود دارد اشاره و تصریح کرد: اشتغال و مسکن که دو معضل ملی است اما پیش روی توانمندسازی افراد تحت پوشش بهزیستی قرار دارد. در این راستا در دفتر مشارکت های مردمی بهزیستی به هر فرد معلول که دارای گواهی نامه فنی حرفه ای بوده و توانایی ایجاد حرفه ای را دارد صد میلیون وام اشتغال با سود ۴ درصد پرداخت می شود و اگر کارفرمایی یک مددجوی ما را جذب کند این وام را به کارفرما پرداخت کرده و ۵۰ درصد از حقوق فرد معلول را مادام العمر پرداخت می کنیم.

وی فعالیت های سازمان بهزیستی را بسیار متنوع برشمرد و افزود: تقریبا می توانیم بگوییم کار همه وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادها را انجام می دهیم و نزدیک به ۱۵۳ نوع فعالیت در این سازمان انجام می شود که امیدواریم با حمایت دولت و پشتیبانی مسئولان استان و مدیریت شهری بتوانیم به این خدمات عمق بیشتری بدهیم، چراکه هم اکنون سطح خدمات وسیع است اما چون همه امور با دستگاه های دیگر در ارتباط است امیدواریم عمق بیشتری نیز پیدا کند.

نصر از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان برای حضور در جمع مشاوران معلولان در بهزیستی اصفهان دعوت و اظهار امیدواری کرد تا فرصتی فراهم شود و افراد معلول بتوانند دغدغه های خود را با مدیران شهری در میان بگذارند.

وی با اشاره به انتخاب اصفهان به عنوان شهر دوستدار سالمند، گفت: در سال ۹۸ تفاهم نامه ای با صندوق جمعیت سازمان ملل متحدد برای حمایت از طرح شهر دوستدار سالمند در اصفهان بسته شد که امیدواریم برای اجرای این طرح حمایت های لازم به ویژه در مناسب سازی فضاهای شهری برای سالمندان انجام شود.

به گزارش ایسنا، مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه بهترین قانون جامع حمایت از معلولان را داریم، اما بدترین اجرا را داریم، گفت: یکی از موارد مهم در قانون جامع حمایت از معلولان، حمل و نقل رایگان درون شهری برای معلولان است که مانند بسیاری از موارد دیگر مغفول مانده و امیدواریم در این دوره از فعالیت مدیریت شهری اجرا شود.

انتهای پیام

کد خبر 44141

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد