در رسانه | عدم همخوانی برنامه‌ریزی‌ها با رشد نرخ جمعیت سالمندی/ وجود 45 هزار سالمند در گلستان

با وجود اینکه هرم جمعیتی کشور به سوی سالمندی پیش می‌رود اما برنامه ریزی‌های مسئولان متناسب با آن نیست.

به گزارش گلستان ما، هرم سنی جمعیت کشور نشان می دهد که با شیب تندی به سمت سالمندی می رویم به طوری که در سال ۱۴۳۰ بالغ بر ۳۰ درصد کشور را سالمندانی بیش از ۶۰ سال تشکیل خواهند داد.

این مسئله بیانگر آن است که باید برنامه ریزی متناسب با وضعیت سالمندان که در حال حاضر نزدیک به ۱۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهد رقم بخورد.

گرچه تقریبا همه مسئولان از اهمیت توجه سالمندی و مخاطرات نادیده گرفتن آن با خبر هستند اما می بنیم که برنامه ریزی در این بخش از توجه به مبلمان شهری تا ارائه خدمات به سالمندان آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

در این راستا دبیرخانه شورای ملی سالمندی در کشور تشکیل شده که ۱۸ دستگاه عضو آن هستند و همچنین ۲۴ دستگاه اجرایی نیز با این شورا همکاری می کنند اما اقدامات این شورا آنگونه که باید در سطح کشور رضایت بخش نبوده و هنوز بسیاری از شهرها و اماکن برای استفاده از سالمندان مناسب سازی نشده است.

وجود ۴۵ هزار سالمند در گلستان
محمود امنیان، معاون توانبخشی بهزیستی استان گلستان در این باره می گوید: براساس سرشماری سال ۹۵ بالع بر ۴۵ هزار سالمند در سطح استان گلستان داریم و در حال حاضر ۷.۸ درصد از جمعیت استان را سالمندان تشکیل می دهد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان گلستان ادامه داد:  ۱۳.۳ درصد سالمند استان گلستان برای فعالیت های روزمره وابستگی دارند و پنج درصد از سالمندان به صورت کامل برای فعالیت های خود وابسته هستند که این افراد از سازمان بهزیستی خدمات دریافت می کنند.

امینیان با بیان اینکه در سطح استان گلستان چهار هزار و ۵۰۰ سالمند تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، ابراز داشت: بیش از سه هزار سالمند در استان گلستان مستمری ماهانه  از بهزیستی دریافت می کنند و تعداد زیادی از سالمندان نیز تحت پوشش کمیته امداد هستند.

۱۴۰ سالمند گلستانی در مراکز شبانه روزی بهزیستی نگهداری می شوند
وی تاکید کرد: در حال حاضر سه مرکز شبانه روزی مراقبتی برای سالمندان داریم که ۱۴۰ سالمندان در این مراکز نگهداری می شود.

این مقام مسئول ابراز داشت: ۱۲مرکز روزانه سالمندان در سطح استان داریم و تیم تخصصی شامل پزشک و پرستار به صورت روزانه در این مراکز خدمات ارائه می کنند و  ۶۲۶سالمندانی که حداقل وابستگی را دارند از این خدمات بهره مند می شوند.

امینیان یادآور شد: همچنین ۱۱۰  سالمندانی که نمی توانند در مراکز شبانه روزی نگهداری شوند خدمات در منزل از تیم تخصصی یهزیستی دریافت می کنند.

وی بیان کرد: یکی از برنامه های ما در حوزه سالمندی انجام می دهیم مناسب سازی محیط و مبلمان شهری است و افراد دارای معلولیت نیز از این مزایا بهره مند می شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان گلستان ابراز داشت: ایجاد پارک ویژه سالمندان به ویژه در مرکز استان در دستور کار قرار دادیم ویکی از نیازهایی که سالمندان با آن رو به رو هستند آموزش فناوری های دیجیتال است تا  بتوانند از این فرصت ها استفاده کنند.

برنامه های بهداشتی سالمندان تحت شعاع کرونا
سیدمهدی صداقت با بیان اینکه در اپیدمی کرونا به سالمندان در طرح ملی واکسیناسیون توجه شده است، گفت: در حوزه بهداشت برنامه های متنوعی را برای سالمندان انجام می دهیم که در ایام کرونا این فعالیت ها تحت شعاع قرار گرفت.

معاون فنی مرکز بهداشت استان گلستان ابراز داشت: غربالگری از نظر تحرک بدنی، تغذیه و بیماری های واگیر و غیر واگیر مثل دیابت و فشار خون و برخی از سرطان مثل سرطان دستگاه گوارش را در این برنامه ها در دستور کار قرار دادیم که سالمندان از این برنامه ها استقبال خوبی داشتند.

صداقت تاکید کرد: در حوزه کرونا واکسیناسیون را از سالمندان آغاز کردیم چرا که در گروه خطر بودند و موارد ابتلا و مرگ و میر در سالمندان بیشتر بود.

واکسیناسیون کرونای ۸۸ درصد سالمندان بیش از ۶۰ سال
وی افزود: بیش از ۸۸ درصد از سالمندان بیش از ۶۰ سال در استان گلستان نسبت به کرونا واکسینه شدند و انتظار داریم که همه سالمندان واکسن را دریافت کنند و اگر اپیدمی دوباره به وجود بیاید جان این ۱۲ درصدی که واکسن دریافت نکردند به خطر نیفتد.

این مقام مسئول افزود: بهره مندی از اینترنت۴۴ درصد بین سالمندان در ایام کرونا افزایش یافت و باید به سالمندان این تکنولوژی آموزش داده شود، بسیاری از سالمندان از اینکه از عابر بانک استفاده کنند ترس دارند و این ترس باید از طریق خانواده ها برطرف شود.

گفتنی است سالمندان نباید دغدغه ای برای تامین مایحتاج زندگی داشته باشند و باید دولت برنامه ریزی مناسبی برای این مسئله در نظر بگیرد.

متاسفانه مشاهدات ما در سطح جامعه نشان می دهد که بعد از پدیده ای مثل کودکان کار با سالمندان کار در سطح شهر رو به رو هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر 44119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد