در رسانه | از هر هزار تولد زنده در ایران، 2 تا 3 کودک، ناشنوا به دنیا می آیند

معاون امور توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی می‌گوید از هر هزار تولد زنده در ایران، 2 تا 3 کودک، ناشنوا به دنیا می آیند که دلایل گوناگونی دارد.

گروه سلامت و پزشکی شهرآرانیوز | تصور کنید منتظر به‌دنیاآمدن نوزادتان هستید. همه‌چیز در کمال آرامش و با رعایت دستورالعمل‌های پزشکی پیش می‌رود و نوزاد به دنیا می‌آید. اما همان بدو تولد اطلاع می‌دهند کودک شما دچار اختلال شنوایی است. حستان چیست؟

حمید علیزاده، معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، درباره چرایی تولد نوزاد ناشنوا یا کم‌شنوا می‌گوید: دلایل مختلفی در تولد نوزاد ناشنوا دخیل است؛ ۵۰ درصد به‌علت اختلالات ژنتیکی و ناآگاهی لازم در حین بارداری است، ۲۵ درصد به‌علت بیماری‌های بدو تولد نوزاد مانند زردی و موارد مشابه آن است و ۲۵ درصد هم به دلایل نامعلومی مربوط است.

به گفته این متخصص امور توان‌بخشی، زمان طلایی درمان کودک ناشنوا حداکثر تا شش‌سالگی است که به دو شکل انجام می‌شود: کودک تا شش‌سالگی می‌تواند با کاشت حلزونی درمان شود یا با استفاده بموقع از سمعک، مشکل کم‌شنوایی خود را برطرف کند.

علیزاده با بیان اینکه تمامی افراد زیر پوشش بهزیستی می‌توانند آزمایش غربالگری ژنتیک انجام دهند، خاطرنشان کرد: آزمایش‌های ژنتیک برای افراد زیر پوشش به‌صورت رایگان انجام می‌شود. همچنین غربالگری‌های شنوایی در تمامی مراکز درمانی طرف قرارداد با بهزیستی به کودکان ارائه می‌شود. اما متأسفانه شاهدیم که برخی به‌دلیل ناآگاهی از این خدمات برای درمان مراجعه نمی‌کنند و این باعث گسترش آسیب شنوایی می‌شود.

وی به تعداد افراد ناشنوا در استان اشاره کرد و افزود: اکنون بیش از ۱۳ هزار و ۶۰۰ نفر زیر پوشش بهزیستی هستند و ۶ مرکز آموزش ناشنوایان در شهرهای مشهد، سبزوار، نیشابور و کاشمر به افراد ناشنوا خدمات متناسب با شرایطشان را ارائه می‌دهند.

علیزاده به بودجه خرید وسایل توان‌بخشی ناشنوایان اشاره کرد و گفت: سال گذشته بهزیستی خراسان رضوی ۲۲۳ سمعک با هزینه ۲۰ میلیارد ریال تهیه کرد و در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار داد. با توجه به گران‌شدن سمعک که اکنون چیزی بین ۶ تا ۷ میلیون تومان است، اگر بودجه ما افزایش نیابد، امسال نمی‌توانیم تعداد بیشتری سمعک تهیه کنیم.

معاون امور توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به شرایط ویژه ناشنوایان در دوران همه‌گیری کرونا و اقدامات لازم برای آنان تصریح کرد: کانون مترجمان ناشنوایان در دو سال گذشته با سامانه اعزام مترجم، کمک بسیار مهمی در رفع نیازهای همشهریان و هم‌استانی‌های ناشنوا انجام داد و در زمینه آموزش‌های علمی ناشنوایان نیز، کلاس‌های درس مجازی به‌صورت زبان اشاره و ارائه جزوه‌های کتبی به ایشان به‌طور مستمر برگزار و انجام شده است.

گفتنی است اکنون استان خراسان رضوی بیش از ۱۳۲ هزار معلول زیر پوشش بهزیستی دارد که ۱۰ درصد آن‌ها معلول شنوایی هستند.

کد خبر 43970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد