مراسم گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان برگزار شد

همزمان با ایام اربعین و هفته دفاع مقدس، مراسم گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان با حضور مدیر کل بهزیستی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی،  مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره)، فرماندار، معاون دادستان، نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از خانواده ناشنوایان، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، دکتر ولی اله نصر ضمن تسلیت اربعین حسینی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، به مناسبت های مربوط به جامعه هدف بهزیستی در روزهای پیش رو اشاره کرد  و گفت:  روز جهانی ناشنوایان، روز سالمندان و روز جهانی عصای سفید از جمله این مناسبت‌ها است.

وی ضمن تبریک به جامعه ناشنوایان و تشکر ویژه از برگزار کنندگان مراسم گرامیداشت روز جهانی و هفته ناشنوایان ادامه داد: توجه به افراد دارای معلولیت نباید مختص به روزها و یا هفته‌های مناسبتی باشد. ما نباید مسئولیت و وظیفه خود را در قبال جامعه هدف‌مان فراموش کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: هرچند ما امروز بسیاری از وظایف‌مان در رابطه با عزیزان ناشنوا چون؛ غربالگری شنوایی نوزادان، کاشت حلزون، تهیه سمعک و باتری سمعک را مجدانه پیگیری می کنیم اما در این میان مواردی چون قانون اشتغال سه درصدی معلولین توسط مسئولین بسیاری نادیده گرفته می‌شود با وجودی که بسیاری از عزیزان کم شنوا تنها با استفاده از یک سمعک، در زمینه کاری به توانمندی یک فرد عادی عمل خواهند کرد.

نصر ابراز امیدواری کرد: امیدواریم به عنوان کارمندان بهزیستی بتوانیم با رساندن صدای نابینایان، ناشنوایان، سالمندان، معلولین جسمی حرکتی، بیماران طیف اتیسم و دیگر افراد جامعه هدف بهزیستی به مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس، رسانده و در راستای وظیفه خود که مطالبه گری حقوق این عزیزان است به درستی عمل کنیم.

وی اظهار کرد: علی‌رغم وجود قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، متاسفانه این قانون توسط بسیاری از مدیران و دستگاه‌های اجرایی نادیده گرفته شده و همین امر باعث تضییع حقوق این افراد می‌شود.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان ضمن اشاره به اقدامات مثبتی چون افزایش قابل توجه مستمری مددجویان و تخصیص تعداد زیادی وام اشتغال به ایشان، یادآور شد : انتظار ما به عنوان دستگاه خدمت رسانی به افراد توانخواه این است که جامعه افراد دارای معلولیت را به عنوان شهروند درجه دو در نظر نگیرد.

وی تصریح کرد: همانطور که ما می‌توانیم از گشت و گذار در فضاهای شهری لذت ببریم یک معلول ویلچر نشین هم باید بتواند به راحتی از فضاهای عمومی شهری استفاده کرده و از آن لذت ببرد.

نصر ادامه داد: مهندسین و مدیران شهری باید با پیش‌بینی حضور یک نابینا و یا یک معلول جسمی حرکتی در فضاهای شهری، آن را طراحی کنند، اما متاسفانه نه تنها سازمان نظام مهندسی که شهرداری نیز با دادن مجوز پایان ساخت به اماکن عمومی بدون توجه به رعایت حقوق معلولین و مناسب سازی آن در این زمینه کوتاهی می کنند.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان در پایان با اشاره به اقدامات مثبت صورت گرفته در اتوبوسرانی و همچنین ایستگاه های جدید مترو از نظر ارائه کارت های حمل و نقل رایگان به افراد دارای معلولیت و مناسب سازی، اظهار امیدواری کرد: این مناسبت ها تلنگری برای هرچه بهتر شدن شرایط معلولین و حل مشکلات  و موانع حضور این قشر در جامعه باشد.

مراسم گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان برگزار شد

کد خبر 43726

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد