برگزاری وبینار آموزشی با عنوان دمانس-آلزایمر از تشخیص تا مداخلات مقتضی در مواجهه با اختلالات رفتاری

صبح روز سی ام شهریور ماه با حضور دکتر حسین نحوی نژاد مدیر کل بهزیستی استان و از پیشگامان عرصه سلامت سالمندان وبینار آموزشی با عنوان دمانس-آلزایمر از تشخیص تا مداخلات مقتضی در مواجهه با اختلالات رفتاری برگزار شد

به مناسبت گرامیداشت سپتامبر که ماه جهانی آلزایمر نامیده می شود و در راستای تحقق شعار کمپین سال ۲۰۲۱ آن که  Know dementia ; Know Alzheimer 's   " دمانس را بشناسید ؛ آلزایمر را بشناسید " اعلام شده است، وبیناری با عنوان دمانس-آلزایمر از تشخیص تا مداخلات مقتضی در مواجهه با اختلالات رفتاری  در تاریخ ۲۱ سپتامبر ۳۰ شهریور ماه منطبق بر روز جهانی آلزایمر توسط دبیرخانه شورای سالمندان استان برای گروه هدف کلینیک های مشاوره ، مراکز سالمندان تحت نظارت معاونت توانبخشی اعم از اقامتی و روزانه ، بنیادهای فرزانگان و مراکز مثبت زندگی برگزار شد.

و مباحث یاد شده توسط دکتر حسین نحوی نژاد مدیر کل بهزیستی استان و از پیشگامان  عرصه سلامت سالمندان در ابعاد گوناگون آن در سطح کشور و دکتر فرحناز نوبخت راد مشاور مدیرکل و روانپزشک معتمد بهزیستی استان ارائه گردید.

دمانس یا زوال عقل سندرم یا نشانگانی است که در آن عملکرد شناختی در حدی فراتر از آنچه در نتیجه افزایش سن بیولوژیک بصورت معمول مورد انتظار است ، پس رفت می کند.

اگرچه دمانس بطور عمده افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد ، پیامد غیر قابل اجتناب سالمندی تلقی نمی شود.

در حال حاضر ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری آلزایمر زندگی می کنند و هر سال قریب به ده میلیون مورد به این تعداد افزوده می شود. ( 8.1درصد زنان و 5.4 درصد مردان بالای ۶۵ سال با دمانس زندگی می کنند و تخمین زده می شود که تعداد آنها در ۲۰۳۰ تا ۷۸ میلیون و تا ۲۰۵۰ تا ۱۳۹ میلیون افزایش یابد )

آخرین تحقیقات در ایران شیوع آلزایمر را در سال ۲۰۱۲ (1391) 7.9 درصد ( 8.7 درصد زنان 6.9 درصد مردان )  در جمعیت بالای ۶۵ سال ارزیابی کرد و به نظر می رسد شیوع پایین تر از نرخ جهانی به علت حذف مواد دمانس کاذب بوده است.

برای سال جاری با توجه به شیوع منطقه‌ای دمانس تعداد مبتلایان فعلی به این نشانگان در کشور ۶۴۵ هزار نفر تخمین زده می شود .

دمانس در حال حاضر هفتمین علت مرگ در میان تمام بیماری ها و یکی از علل شایع ناتوانی و وابستگی در میان سالمندان در سراسر جهان است اثرات جسمی و روانشناختی اجتماعی و اقتصادی زیادی را تنها بر مبتلایان بدان بلکه بر مراقبین خانواده‌ها و جامعه در مقیاس وسیع اعمال می کند.

کد خبر 43380

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد