شهریار| ارائه همه خدمات بهزیستی در شهرستان

رئیس اداره بهزیستی شهرستان شهریار، بهزیستی را متولی اصلی افراد دارای معلولیت برشمرد و بیان داشت: این نهاد تخصصی حوزه حمایتی دولت به همه افرادی که به دلایلی مختلف از چرخه عادی زندگی باز می مانند کمک کرده و تلاش می کند آن ها به مسیر زندگی بازگردند. ضعف عمده بهزیستی در سطح کلان و همه شهرستان ها عدم معرفی خدمات متنوع به عموم مردم است که باید برای این مهم تدبیری فوری اندیشه کرد تا زحمات کارکنان خدوم این نهاد از طریق نمایندگان افکار عمومی و رسانه ها در اختیار مردم قرار گیرد.  

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران؛ داود فهیم راد، شهریار را شهرستان ویژه معرفی کرد که در آن نزدیک به نهصد هزار نفر زندگی می کنند و برابر استانداردهای بین المللی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت هر منطقه را افراد دارای معلولیت تشکیل می دهند و تقریبا ۱۳هزار پرونده تحت حمایت های گوناگون بهزیستی شهریار قرار داشته و مستمرا خدمت دریافت می کنند.  

فهیم راد در ادامه افزود: هشت هزار و ۸۱۴ توانخواه در حوزه توانبخشی دارای پرونده هستند که از این تعداد پنج هزار و ۵۵۰ نفر مستمری ماهیانه می گیرند، دو هزار و ۵۰۰ نفر از خدمات غیر مستمر بهره مند می شوند و دو هزار و ۵۰۰ نفر دیگر پشت نوبت دریافت خدمات قرار دارند.  فقط در شش ماهه اول سالجاری دویست و ۱۳ توانخواه جدید پس از حضور در کمیسیون پزشکی، تحت حمایت این حوزه در آمده اند.  

این مسئول ادامه داد: هشتصد و ۵۰ زن سرپرست خانوار تحت حمایت های بهزیستی شهریار قرار دارند که از این تعداد یکصد و ۴۷ نفر ماهیانه مستمری دریافت می کنند.  

فهیم راد با بیان اینکه یکصد زن سرپرست خانوار پشت نوبت دریافت خدمات قرار دارند، اذعان داشت: برابر رایزنی های صورت پذیرفته با کمیته امداد شهرستان بنا داریم پرونده این افراد را دراختیار آن ارگان قرار دهیم که در صورت محقق شدن،  گامی بزرگ در رایزنی عملی با دیگر ارگان ها برداشته ایم.  

رئیس اداره بهزیستی شهرستان شهریار با بیان اینکه یکصد و ۱۶ مرکز و موسسه غیر دولتی تحت نظارت این نهاد قرار دارد، خاطر نشان کرد: بیش از یک هزار نفر در این مراکز و موسسات تمام وقت و یا پاره وقت مشغول به کار هستند.  

فهیم راد تعداد مراکز نگهداری حوزه توانبخشی را ۲۵ مرکز اعلام کرد و گفت: یک هزار و ۲۳۰ نفر در این مراکز نگهداری می شوند و در حوزه اجتماعی نیز سه مرکز شبه خانواده فعال هستند که ۸۱ نفر در آن ها اقامت دارند.  

این مسئول بیان داشت: در مراکز نگهداری حوزه توانبخشی ششصدو ۴۰ توانخواه یارانه بگیر عادی هستند که سهم یارانه آن ها توسط بهزیستی پرداخت می شود و دویست و ۵۰ نفر از توانخواهان آزاد و عموم مردم اند؛ نکته جالب حضور چهارصد و ۳۰ فرد مجهول الهویه در این مراکز است که دردسرهای خاص خود از جمله هماهنگی های مستمر با مجموعه های قضائی، انتظامی، ادارای و مدیریت شهری را در پی دارد و به عنوان مثال فقط موضوع کفن و دفن این افراد به چالشی جدی تبدیل شده که اگر رایزنی با شهرداران و اهتمام مدیریت های شهری شهرستان در کنار حمایت و هدایت دادستان، فرماندار و ائمه جمعه نباشد با مشکلات بسیار جدی مواجه هستیم.  

وی افزود: در حوزه پیشگیری ۱۳ مرکز ماده ۱۵ تحت عنوان اقامتی میان مدت ترک اعتیاد به ۷۰۰ نفر معتاد خود معرف ارائه سرویس می کنند و یکصد و ۵۰ معتاد متجاهر نیز در تنها مرکز اجباری ماده ۱۶ مشغول طی دوره پاکی برای بازگشت به جامعه هستند.

فهیم راد به موضوع مناسب سازی معابر عمومی نیز اشاره ای کرد و گفت: شورای مناسب سازی شهرستان در شش ماهه اخیر سه جلسه تشکیل داده که مصوبات منطقی را در راستای استیفای حقوق معلولان و جانبازان داشته و نصب پله برقی در شهر باغستان نمونه ای از مصوبات این شورا است.  

رئیس اداره بهزیستی شهرستان شهریار با این توضیح که در شش ماهه اول سالجاری بیش از ۶۰۰ تماس از طریق خط ارتباطی ۱۲۳ اورژانس اجتماعی استان تهران به شهریار ارتباط داشته، خاطرنشان کرد: گستردگی شهرستان و پراکندگی جغرافیایی در کنار جمعیت بسیار زیاد و همچنین داشتن هفت شهرداری و شورای اسلامی مستقل که هر کدام شرایط خاص خود را دارند، بهزیستی را به ایجاد مراکز تامین و توسعه در این شهرها و مراکز اورژانس اجتماعی راغب کرده که می طلبد افراد تاثیرگذار این شهرها و شهرستان پیگیری لازم را صورت دهند.

مرکز مداخله در بحران موضوع دیگری بود که فهیم راد در توضیح آن گفت: این مرکز به شکل ویژه برای زنان و دختران آسیب دیده غرب استان تهران در فاز چهارم شهر اندیشه با ظرفیت اقامت هشت نفر تدارک دیده شده است که افراد به مدت ۲۱ روز در این مراکز اقامت کرده و پس از طی مراحل قانونی، ساماندهی می شوند.  

وی تعداد مراکز مشاوره شهرستان شهریار را ۱۸ مرکز اعلام کرد و بیان داشت: در این مراکز در سه سطح ارجاع، عمومی و تخصصی به متقاضیان مشاوره های لازم ارائه می شود که در پی ارتقای سطح سلامت خانواده و جوامع شهری و روستایی فعالیت می کنند.

فهیم راد میزان سازش پرونده های طلاق توافقی را ۳۲ درصد گفت و اظهار داشت: از مجموع مراکز مشاوره پنج مرکز در همکاری مستقیم با قوه قضائیه، امور به مربوط به سامانه تصمیم را انجام می دهند که در سال گذشته ۳۲ درصد فعالیت آن ها منتج به مصالحه زوجین و بازگشت به زندگی زناشویی شده است.  

این مسئول با بیان اینکه دو موسسه کاهش آسیب های اجتماعی در ذیل حوزه پیشگیری فعالیت دارند، تصریح کرد: ۱۴ تیم اجتماع محور در مناطق مختلف و پرخطر شهرستان فعالیت دارند تا قدم هایی را در کاهش و مدیریت آسیب های اجتماعی  این مناطق بردارند.  

رئیس اداره بهزیستی شهرستان شهریار در خصوص مرکز صیانت و نگهداری پرواز نیز اظهار داشت: این مرکز مختص افراد پاک شده و رها شده از دام اعتیاد با ظرفیت ۳۰ نفر طراحی شده و افرادی را که از خانواده و جامعه طرد شده اند به مدت بین ۶ تا ۹ ماه نگهداری می کند تا حرفه و مهارت لازم را آموخته و پس از ایجاد شغل متناسب و استقلال اقتصادی به آغوش خانواده و جامعه باز گردند که فقط ۱۰ درصد ظرفیت این مرکز را افراد بومی تشکیل می دهند و مابقی آن از بیرون شهرستان و دیگر مناطق استان تأمین می شود.

فهیم راد افزود: دو مرکز گذری شبانه هر کدام با ظرفیت ۳۰ نفر و سه مرکز سرپایی اعتیاد هر کدام به ظرفیت یکصد نفر در حوزه پیشگیری فعالیت دارند.  

وی در خصوص موبایل ون گفت: در این سامانه نقاط آسیب خیز شناسایی شده و افراد آسیب دیده به مراکز از پیش تعیین شده مثل مراکز متصل به شبکه بهداشت، بهزیستی، شهرداری ها و ... ارجاع می شوند که وجود این سطح از تنوع خدمات در حوزه پیشگیری بیانگر کامل بودن سرویس های خدماتی در شهریار است.  

این مسئول با بیان اینکه در شش ماهه اول سالجاری یکصد و ۳ متقاضی دریافت تسهیلات اشتغالزایی داشته ایم، بیان کرد: رقم تسهیلات این افراد هشتاد میلیارد ریال است که در دستورکار حوزه مشارکت های مردمی قرار دارند تا افراد بتوانند از این خدمت استفاده کنند.

فهیم راد در خصوص ودیعه مسکن مددجویان گفت: در این حوزه دویست و ۵۰ متقاضی داریم که فقط به بیست نفر افراد برابر سهمیه ابلاغی تا سقف دویست میلیون ریال می توانیم کمک کنیم و در همین جا خواستار افزایش سهمیه ودیعه مسکن مددجویان شهرستان می باشم.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان شهریار، تعهد اشتغال بهزیستی را بر اساس سامانه رصد در سالجاری ۹۰ نفر اعلام کرد و بیان داشت: در شش ماهه اول یکصد و ۳ شغل ثابت و پایدار در این سامانه به ثبت رسیده و در مابقی سال نیز این عدد افزایش خواهد یافت.  

این مسئول در ادامه خاطر نشان کرد: ششصد و ۳۰ سبد معیشتی به ارزش دومیلیارد ریال در شش ماهه اول سال میان مددجویان توزیع شده است.  

وی با اشاره به اینکه تمام افراد مقیم در مراکز برابر ویروس کرونا واکسینه شده اند، افزود: در صورت ابتلای اعضای جامعه هدف به بیماری کووید ۱۹ در ماه های گذشته علاوه بر حمایت های نقدی و ارائه بسته های معیشتی، این افراد برای طی نمودن سیر درمان به مراکز درمانی خاص نیز معرفی شده و یا هزینه های درمانی آن ها پرداخت شده است.

فهیم راد با بیان اینکه تعداد ۱۳ مرکز مثبت زندگی فعال در شهریار مشغول به ارائه خدمات هستند، تصریح کرد: شش هزار و ۵۰۰ پرونده الکترونیکی توانبخشی و اجتماعی به این مراکز تحویل شده که برابر شیوه نامه های خاص اقدامات لازم را برای حمایت از جامعه هدف بهزیستی شهریار انجام می دهند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان شهریار در خاتمه اذعان داشت: از مدیر کل و معاونان بهزیستی استان، فرماندارشهرستان و معاونان، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه و جماعات، شهرداران، دهیاران، روسای دستگاه های اجرایی، اعضای شورهای اسلامی شهرها و روستاهای شهرستان و خیران نیک اندیشی که بهزیستی شهریار را در اجرای تکالیف و وظایف قانونی یاری کرده و می کنند،  نهایت تشکر و قدرشناسی را دارم.

کد خبر 43281

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد