باخرز | برگزاری دوره آموزشی پیشگیری از آسیب های اجتماعی ویژه دهیاران شهرستان باخرز

۱۸دهیار بخش بالاولایت شهرستان باخرز در دوره آموزشی پیشگیری از آسیب های اجتماعی شرکت کردند.

به گفته‌ی رئیس بهزیستی باخرز، در این دوره، به ویژه درباره موضوع خودکشی،  عوامل خطر، عوامل محافظت‌کننده، میزان خطر خودکشی، میزان مراجعین به اورژانس اجتماعی که مرتبط با این موضوع بوده‌اند و آسیب‌های خانوادگی و اجتماعی که این خطر را افزایش می‌دهد مطالبی به شرکت‌کنندگان ارائه شد.

قاسم وفادار گفت: بر اساس تحلیلی که از مراجعین اورژانس اجتماعی باخرز داشتیم آسیب‌ کودک‌همسری یکی از عوامل خطر میزان خودکشی در این شهرستان است.

وی ادامه داد: در این دوره‌ی آموزشی به دهیاران توصیه شد، این مطالب را به خانواده‌ها منتقل کنند که دختران‌شان را مجبور به ازدواج زودهنگام و ناخواسته نکنند که ممکن است عواقب ناگواری در پی داشته باشد.

این روان‌شناس یادآور شد: در تحلیلی که از آمار مراجعین مرتبط با خودکشی داشتیم مشخص شد که خانم‌ها بیش از آقایان در معرض این خطر هستند و نوع اقدام به خودکشی هم، بیشتر دارویی بوده است.

وی افزود: در خانم‌ها بیشتر بحران‌های خانوادگی و در آقایان، اعتیاد، اصلی‌ترین عامل خودکشی در این شهرستان است.

وفادار گفت: به دهیاران گفته شد که با استفاده از ظرفیت مراکز مشاوره و روان‌شناسان شهرستان، دوره‌های آموزشی برای خانواده‌ها در روستا برگزار کنند و همچنین در مساجد به آگاه‌سازی بپردازند و تلاش شود که در مشکلات، آستانه‌ی تحمل افراد را بالا ببرند که سطح خشونت و تبعات آن کاهش یابد.

وی همچنین گفت: در بین مراجعین مرتبط با خودکشی، رنج سنی جوان و میان‌سال، بیشتر دیده می‌شود.

وی اظهار داشت: از فراگیران خواستیم از ظرفیت‌های خط مشاوره رایگان ۱۴۸۰ که در تمام نقاط استان فعال است و کمک روان‌شناسان، برای کاهش اضطرابات، تنش‌ها و بحران‌های خانوادگی استفاده کنند.

وی ادامه داد: همچنین به بخشداران دو بخش مرکزی و بالاولایت تأکید کرده‌ایم که بهزیستی آمادگی دارد زمینه‌های آموزش خانواده‌ها را فراهم کند تا آسیب‌های اجتماعی ناشی از خشونت‌های خانگی، کاهش یابد.

وفادار گفت: در حال رایزنی با مسؤولان شهرستان هستیم تا در مورد خطرات کودک‌همسری، جلساتی را با حضور مسؤولان اجرایی، قضایی و مذهبی شهرستان داشته باشیم و به راهکار مشترک و مؤثری دست یابیم.

کد خبر 43234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد