شهردار مشهد: صد در صد در خدمت بهزیستی هستیم

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی و معاونین این نهاد در دیدار با شهردار جدید مشهد، خواستار مشارکت گسترده‌تر شهرداری در رفع مشکلات جامعه هدف بهزیستی شدند.

در این دیدار که در دفتر شهردار و با حضور مدیران شهری برگزار گردید دکتر مسعود فیروزی ضمن تبریک انتخاب سید عبدالله ارجائی شیرازی به سمت شهرداری مشهد توسط منتخبین مردم در شورای ششم، تصویر وی از کلان‌شهر مشهد را ستود و گفت: فرصت خدمت‌گزاری در شهری که آن را شهر زائر، خادم و مجاور ترسیم کرده‌اید را به شما و همکاران‌تان تبریک می‌گوییم و امیدواریم با گذشت زمان، برنامه‌هایی را که ارائه کرده‌اید محقق نمایید.

وی سپس به ترسیم وضعیت مددجویان بهزیستی در این شهر پرداخت و گفت: ما در خراسان رضوی ۱۳۰ هزار فرد دارای معلولیت پرونده‌دار در سطح استان داریم که با احتساب مددجویان بخش اجتماعی و خانواده‌هایشان قریب به ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت استان تحت پوشش خدمات بهزیستی می‌باشند.

۱۰ درصد جمعیت مشهد مستقیما از بهزیستی خدمات می‌گیرند

وی ادامه داد: نیمی از این جمعیت در مشهد هستند که می‌توانیم بگوییم ۱۰ درصد جمعیت مشهد را شامل می‌شوند و این جامعه‌ی بزرگ، به جز جمعیت وسیعی از معتادان و آسیب‌دیدگان اجتماعی هستند که در بهزیستی پرونده ندارند اما بهزیستی خدمات مستقیم و غیر مستقیم به آنها ارائه می‌کند.

وی از اجرای برنامه‌های مشترک با شهرداری مشهد در زمینه‌ی آسیب‌های اجتماعی، معتادان متجاهر و سایر زمینه‌های مورد نیاز یاد کرد و گفت: در این همکاری‌ها توفیقات خوبی داشته‌ایم و امیدواریم همچون گذشته و بیشتر از آن، از کمک‌ها و حمایت‌های شهرداری برای رفع نیازهای جامعه هدف بهره‌مند باشیم.

شهردار مشهد: صد در صد در خدمت بهزیستی هستیم

دو مشاور امور معلولین برای شهردار

وی به موضوع مناسب‌سازی مشهد اشاره کرد و گفت: در مناسب‌سازی، چندین سال رتبه‌ی اول کشور را داشته‌ایم که ارزیاب آن وزیر کشور بوده که ریاست ستاد مناسب‌سازی کشور را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: به استناد قوانین و از جمله قانون حمایت از حقوق معلولین، بسیاری از مسائل با همکاری و اشتراک مساعی شهرداری قابل حل است.

دکتر فیروزی خاطر نشان کرد: به شهردار پیشین پیشنهاد مشاور معلولین برای شهردار را دادیم که پذیرفته شد و اقدامات خوبی هم در این زمینه داشتیم اما از شما می‌خواهیم که دو مشاور در این زمینه داشته باشید که یکی مشاور فرهنگی هنری ورزشی معلولین باشد که عوامل توانمندسازی این گروه هستند و دیگری مشاور اجرایی در امور معلولین که بتوانند بازوی اجرایی در مسائل عمرانی و رفع موانع حضور معلولین درجامعه باشند.

وی وضعیت شهری مشهد را نسبت به توانخواهان بهزیستی، شهر معلول نامید و گفت: اگر افراد دارای معلولیت نتوانند از امکانات و مواهب زندگی شهری بهره‌مند شوند در واقع شهر است که معلول است چون مطابق با نیازهای شهروندانش نیست.

نهضت مناسب‌سازی خانه‌های معلولین مشهد

وی به دو نهضت پیشنهادی خود با شهرداری مشهد اشاره کرد و گفت: یک نهضت مربوط به مناسب‌سازی خانه‌ها و مساکن معلولین است که ما هزار مورد را پیشنهاد می‌کنیم و حاضریم در هزینه‌های آن به صورت ۵۰ درصد مشارکت کنیم که در یک مدت معین، خانه‌های هزار نفر از افراد دارای معلولیت که مسکن مناسبی ندارند و هر کدام با ۱۰ میلیون تومان قابل مناسب‌سازی است، برای زندگی آنان راحت تر شود و اعضای معلول این خانواده‌ها بتوانند از امکانات منازل‌ خودشان استفاده کنند.

وی ادامه داد: برنامه‌ی دیگر، در مورد دسترس‌پذیری افراد دارای معلولیت به امکانات زندگی شهری است که متأسفانه در شرایط حاضر، کمبودهای وسیعی در این زمینه هست و مراکزی هم که جدیدا ساخته شده از نظر حضور معلولین، موانع و اشکالات زیادی دارد.

وی تأکید کرد: در ساخت پروژه‌های جدید، باید ترتیبی اتخاذ شود که یک گروه فنی ناظر از طرف بهزیستی، پیش از ساخت و پایان کار پروژه، بر رعایت ضوابط مناسب‌سازی نظارت داشته باشد چون بعد از ساخت، کار زیادی نمی‌توان انجام داد و یا اینکه هزینه‌های زیادی باید صرف شود.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی از کودکان کار و معتادان متجاهر به عنوان دو برنامه که با مشارکت دستگاه‌های گوناگون و از جمله شهرداری و بهزیستی در حال اجراست یاد کرد و گفت: در بخش کودکان کار، طبق قانون، شهرداری باید مکان لازم را در اختیار بگذارد که ما خودمان مکانی را تهیه کرده‌ایم و شهرداری کمکی به فضاسازی و محوطه‌سازی آن کرده و مشارکت شهرداری باید در این قسمت بیشتر شود.

شهردار مشهد: صد در صد در خدمت بهزیستی هستیم

امیدواریم کمک‌های شهرداری در زمینه معتادان متجاهر محقق شود

وی همچنین بحث معتادان متجاهر را حاصل همکاری ۱۲ دستگاه دانست و گفت: بر اساس مصوبات شورای هماهنگی مبازره با مواد مخدر باید تمام ۹ هزار معتاد متجاهر ساماندهی شوند که نیاز به مکان و تأمین اعتبارات دارد که در حال حاضر، بخشی از آن بر زمین مانده است.

وی افزود: شهرداری در حال حاضر ۵.۵ میلیارد از اعتبارات سال قبل را بدهکار است و امسال نیز این مبالغ پرداخت نشده که مجموعا ۲۰ میلیارد تومان بدهی به مراکز داریم که باید توسط شورای هماهنگی و شهرداری تأمین شود.

وی خاطر نشان کرد: بهزیستی در قانون در این خصوص، کمترین وظیفه‌مندی و بیشترین فشار اجتماعی و روانی را دارد و ما تلاش زیادی برای اجرای صحیح این مصوبات انجام می‌دهیم که باید همکاری بیشتری از سوی شهرداری منظور شود.

در ادامه جلسه معاونین توانبخشی، پیشگیری، اجتماعی و مشارکت‌های مردمی این نهاد و همچنین مدیر بهزیستی شهرستان مشهد نیز مسائل و مشکلات حوزه‌های تخصصی خود در ارتباط با شهرداری را بیان کردند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: موضوع ندادن پایان کار به ساختمان‌های مناسب‌سازی نشده، چند سال است که مطرح است اما هنوز اجرایی نشده و شهرداری و سازمان نظام مهندسی، توپ را در میدان یکدیگر می‌اندازند و ساختمان‌ها هم ساخته می‌شود و پایان کار می‌گیرد.

حمیدرضا علیزاده، سنگ‌فرش‌های نامناسب در بعضی گذرگاه‌ها، موانع پیاده‌روها و نامناسب‌بودن سرویس‌های حمل و نقل شهری را مورد اشاره قرار داد و گفت: امیدواریم شهرداری در این زمینه‌ها تلاش بیشتری داشته باشد و این مشکلات مرتفع گردد.

درخواست مکان برای عرضه تولیدات مددجویان بهزیستی

وی همچنین از شهرداری خواست برای عرضه محصولات و تولیدات مددجویان بهزیستی، محل و مکانی دائمی در اختیار بهزیستی قرار گیرد تا مددجویان بتوانند در این بازار به عرضه محصولات تولیدی خود بپردازند.

وی از شهرداری خواست پیامک هایی را که از سامانه ‌ معبر توسط افراد دارای معلولیت ارائه و توسط بهزیستی به شهرداری ارجاع می‌گردد عملیاتی کرده و مشکلات مورد اشاره در این پیامک‌ها را که خواست معلولین است مرتفع نمایند.

وی همچنین از شهردار مشهد درخواست کرد از امکانات تبلیغات شهری تحت مالکیت شهرداری در اختیار بهزیستی قرار گیرد تا اطلاع‌رسانی لازم در خصوص مسائل مددجویان انجام شود.

علیزاده همچنین خواستار مشارکت شهرداری در خرید تجهیزات و وسایل توانپزشکی برای افراد دارای معلولیت شد.

شهردار مشهد: صد در صد در خدمت بهزیستی هستیم

مصوبه کمک شهرداری به ساماندهی کودکان کار، احیا شود

مدیر بهزیستی شهرستان مشهد نیز در این نشست ضمن ابزار خوشنودی از انتخاب دکتر ارجاعی به سمت شهرداری مشهد گفت: در گذشته مصوب شد که شهرداری در خصوص کودکان کار، مبالغی به موضوع ساماندهی آنها کمک کند که این مصوبه مدت کوتاهی اجرا شد اما متوقف گردید و حالا با آمدن شهردار و شورای جدید، جا دارد که این مصوبه اجرایی گردد.

مهدی نخعی به موضوع آسیب‌های اجتماعی حاشیه‌ی شهر اشاره کرد و گفت: شهرداری در بخش‌های فرهنگی و اجتماعی، باید فعالیت بیشتری داشته باشد و در زمینه‌ی آسیب‌های اجتماعی، به بهزیستی کمک کند چون اعتبارات و بودجه‌های بهزیستی محدود است.

تشکیل کمیته‌های مشترک تخصصی بین بهزیستی و شهرداری

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست بر نقش‌پذیری بیشتر شهرداری در آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد.

شهره شاهرودی گفت: خوشبختانه شما بخشی نگر نیستید و نگاه جامعی به مسائل دارید و امیدواریم تعامل بیشتری با شهرداری در زمینه‌ی آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم و شاهد کمک‌های بیشتری از سوی این نهاد باشیم.

وی همچنین خواستار تشکیل کمیته‌های مشترک تخصصی بین کارشناسان دو نهاد برای عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک در زمینه‌های اجتماعی شد.

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این جلسه به مشکل مسکن معلولین اشاره کرد و گفت: از هر ده مراجعه به مدیران بهزیستی در ملاقات عمومی‌ها، ۸ مورد مشکل مسکن دارند.

حمیده محدث گفت: در مشهد، زمین در اختیار شهرداری است و ما زمین برای مسکن مددجویان نداریم که کمک خیرین را برای ساخت مسکن جلب کنیم.

شهردار مشهد: صد در صد در خدمت بهزیستی هستیم

زمین از شهرداری، ساخت مسکن مددجویان از خیرین و بهزیستی

وی ادامه داد: شهرداری می‌تواند زمین مورد نیاز را در اختیار بهزیستی قرار دهد تا امکان ساخت مسکن برای خانواده‌های اولویت‌دار بهزیستی از جمله خانواده‌های چند معلولی فراهم گردد.

وی همچنین به بحث اشتغال مددجویان پرداخت و گفت: پیمانکارانی که در پروژه‌های مختلف با شهرداری کار می‌کنند ظرفیت خوبی برای جذب نیروی کار از بین مددجویان بهزیستی دارند و البته بهزیستی، مشوق‌های خوبی هم به کارفرمایان در این زمینه می‌دهد.

وی همچنین خواستار صدور مجوز برای تأسیس پایگاه‌های شهری برای جلب مشارکت‌های مردمی با عنوان پایگاه نیکوکاری بهزیستی گردید.

اختصاص فرهنگ‌سرا برای برنامه‌های پیشگیری

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی نیز در نشست مشترک شهرداری و بهزیستی گفت: در حال حاضر ۳۵۰۰ بیمار در کمپ‌های ماده ۱۶ و تبصره‌ی ۲ استان داریم که ۸۰۰ نفر آنها را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

غلامحسین دلبری افزود: از نظر امکانات و تجهیزات، مکان، بهداشت، بازتوانی و توانمندسازی معتادان نیاز به کمک‌های شهرداری داریم که شهرداری توافق کرده است در این زمینه کمک داشته باشد اما مطالبات مراکز هنوز تسویه نشده است.

وی همچنین خواستار اختصاص مکان‌هایی نظیر فرهنگسراها برای اجرای برنامه‌های پیشگیرانه، کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های غربالگری بینایی و شنوایی گردید.

وی گفت: کارشناسان تخصصی بهزیستی آمادگی دارند در زمینه آموزش مهارت‌های زندگی و مشاوره برای کارکنان و پرسنل شهرداری همکاری کنند.

اختصاص ظرفیت تبلیغات محیطی به بهزیستی

مسئول روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی هم در این دیدار، اختصاص سهمی از ظرفیت حوزه تبلیغات محیطی شهرداری به بهزیستی را مطالبه کرد و گفت:بهزیستی جهت انتقال پیام های آموزشی، فرهنگی، پیشگیرانه و در راستای جلب حداکثری مشارکت اجتماعی شهروندان و ارتقای آگاهی و حس مسئولیت اجتماعی و...، به سهم بیشتری از ظرفیت تبلیغاتی محیطی شهری نیازمند است.

اسلامی افزود: شهرداری به ویژه در زیرمجوعه هایی چون مجموعه قطار شهری، نمایشگاه بین المللی، پارکها، فرهنگسراها و روزنامه شهرآرا می تواند ظرفیت اختصاصی و ویژه ای به بهزیستی اختصاص دهد.

شهردار مشهد: صد در صد در خدمت بهزیستی هستیم

شهردار مشهد: مشهد برای معلولین و سالمندان، شهر مهربان نیست

شهردار مشهد نیز در ادامه این جلسه در پاسخ به درخواست‌های مدیران بهزیستی گفت: یکی از برنامه‌های من شهر مهربان بوده که در حال حاضر شهر مشهد برای افراد دارای معلولیت و سالمندان و سایر افشار، مهربان نیست و باید مشکلاتش حل شود.

ارجائی گفت: به معاونین گفته‌ام تا سه ماه آینده پارک‌ها و فضاهای تفریحی برای افراد دارای معلولیت، بهسازی شود تا این عزیزان بتوانند از امکانات شهری بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: در پروژه‌های مشترک با بهزیستی همکاری می‌کنیم و امیدواریم سازمان بهزیستی و وزارت رفاه از نظر اعتبارات ملی در این زمینه به ما کمک کنند.

ارجائی از مشکلات خانواده‌های معلولین و خانواده‌های دارای کودکان اوتیسم یاد کرد و گفت: باید شرایطی فراهم کنیم که این خانواده‌ها بتوانند از امکانات و فضای شهری استفاده کنند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در مواردی که شهرداری اختیاری در مناسب‌سازی محیط ندارد دادستان به عنوان مدافع حقوق عامه می‌تواند ورود کند.

وی در پایان یادآور شد: برنامه‌هایی را که شهرداری و بهزیستی می‌توانند همکاری کنند تدوین کنید و از سازمان بهزیستی و وزارت رفاه هم بخواهیم که ما را در اجرای این پروژها یاری کنند.

وی تأکید کرد: ما صد در صد در خدمت بهزیستی هستیم و برای مهربان شدن مشهد برای جمعیت هدف بهزیستی تلاش می‌کنیم.

کد خبر 43170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد