۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۶
با عمل ،امید بسازیم

از سال ۲۰۰۳ انجمن بین المللی پیشگیری از خودکشی دهم سپتامبر هرسال را بعنوان روز جهانی پیشگیری از خودکشی مورد نکوداشت قرار می دهد ،و هرساله در چنین روزی مردم بیش از ۵۰ کشور جهان این روز را پاس میدارند ،روزی که توسط سازمان جهانی بهداشت وفدراسیون جهانی سلامت روان نیز مورد حمایت قرار گرفته است .


از سال ۲۰۰۳ انجمن بین المللی پیشگیری از خودکشی دهم سپتامبر هرسال را بعنوان روز جهانی پیشگیری از خودکشی مورد نکوداشت قرار می دهد ،و هرساله در چنین روزی مردم بیش از ۵۰ کشور جهان این روز را پاس میدارند ،روزی که توسط سازمان جهانی بهداشت وفدراسیون جهانی سلامت روان نیز مورد حمایت قرار گرفته است .
هدف از اینروز بیان اهمیت پژوهش ،جمع آوری داده ها در مورد خودکشی ،تعیین علل مختلف خودکشی ،تعیین علل عدم توجه به نشانه های خودکشی وتدوین شیوه ها وسیاستهای مناسب برای پیشگیری از خودکشی است .سیاست هایی که شامل فعالیتهای چند بخشی در سطوح مختلف جهانی ،منطقه ای وملی برای افزایش آگاهی در مورد رفتارهای خودکشی ونحوه پیشگیری از آن است .
امسال نیز همانند سالهای گذشته در بزرگداشت این روز شعاری تحت عنوان " از طریق عمل ،امید بسازیم " انتخاب شده است . هدف از انتخاب این شعار تقویت اعتماد به نفس در افراد برای مشارکت در چنین موضوع پیچیده ای است . خودکشی یک مسئله مهم وقابل اعتنا است ، آمار سازمان جهانی بهداشت نشان میدهد در هر ۴ ثانیه یک نفر در دنیا جان خود را براثر خودکشی از دست می دهد ،به عبارتی سالانه در جهان ۸۰۰۰۰۰هزار نفر در اثر خودکشی جان می سپارند . البته برخی بررسی ها این رقم را تا یک میلیون نفر تخمین می زند .
انتخاب شعار "با عمل ،امید بسازیم "یادآور این نکته است که یک جایگزینی به غیر از خودکشی وجود دارد ،وهدف آن ایجاد اعتماد وروشنایی در همه ماست . این شعار یادآور این نکته مهم است که همه اقدامات ما چه کوچک وچه بزرگ ممکن است امید بخش کسانی باشد که شرایط رنج آوری را  تجربه می کنند .
پیشگیری از خودکشی غالبا امکان پذیر است وما میتوانیم نقش کلیدی در آن ایفا کنیم .از طریق اقدام ،ما میتوانیم به عنوان عضوی از جامعه یک تغییر در کسی که تاریکترین لحظات خود را تجربه میکند ایجاد کنیم ،فرقی نمیکند چه جایگاهی داریم ،پدر ،مادر ،معلم ،دوست ، خواهر ،برادر ،همکار وهر عضو دیگری که در جامعه مسوولانه زندگی می کند . همه ما میتوانیم نقش مهمی در حمایت از کسانی ایفا کنیم که بحران خودکشی را تجربه می کنند.
لازم نیست به افراد در حال تجربه رنج، راهکار بدهیم یا به آنها توصیه خاصی کنیم ،ما به سادگی میتوانیم زمان وفضایی را به آنها اختصاص دهیم که آنها به راحتی بتوانند درباره تجربه ها واحساسات خود صحبت کنند ،اختصاص این زمان به آنها کمک بسیار مهمی به شمار میرود . گفتگوهای کوتاه میتواند جان افراد را نجات دهد وحسی از پیوند وامید را در این دسته از افراد ایجاد نماید .
ترس از برچسب خوردن مهمترین مانع دریافت کمک است ،تغییر روایت های نادرست در مورد خودکشی از طریق ترویج امید می تواند جامعه ای دلسوزتر ،مراقبتر وحامی تر ایجاد کند که در آن افراد نیازمند احساس آرامش بیشتری می کنند به نحوی که با اعتماد بیشتر در خواست کمک می کنند . همه ما میتوانیم کاری انجام دهیم تا در دنیایی زندگی کنیم که افراد بدون تجربه ترس وهرگونه سرزنشی درباره خودکشی صحبت کنند ،اگر این فضای امن برای گفتگو ایجاد شود ،قدم مهمی برای پیشگیری از خودکشی برداشته شده است .
در حال حاضر در سازمان بهزیستی این مهم را از طریق مراکز مشاوره حضوری وتلفنی (خط ۱۴۸۰و ۱۲۳ ) و آموزش های پیشگیرانه انجام میدهیم .
۳۱ مرکز مشاوره حضوری در سطح استان ودو خط تلفنی ۱۴۸۰و۱۲۳ با حضور افرادی متخصص آماده سرویس دهی به تمامی افراد دارای مشکلات حاد می باشند تادر محیطی امن وبدون ترس افراد مشکلات خود را بیان وراهکارهای لازم را دریافت نمایند .  همچنین آموزش های پیشگیرانه ازجمله آموزش مهارت های زندگی ویژه تمام گروه سنی  ، آموزش زندگی خانواده ویژه متاهلین و آموزش پیش ازازدواج ویژه مجردین و آموزش پیشگیری از خودکشی درسطح استان انجام میگیرد. ضمنا با توجه به شیوع ویروس کرونا وعدم امکان برگزاری جلسات آموزشی به صورت حضوری سعی شده تا کلاسهایی در فضای مجازی در خصوص خودکشی ،علل وعوامل تهدید کننده ، راهکارهای قابل اجرا برای آحاد افراد جامعه ارائه گردد . همچنین با آموزش مهارتهای زندگی که شامل ۱۰مهارت در زمینه خود آگاهی ،ارتباطات ،تفکر برای تصمیم گیری ،مدیریت وکنترل احساسات ،جرات ورزی ومهارتهای ارتباطی میباشند سعی میگردد تا افراد را قادر سازیم در محیط های زندگی وکار خود موفق تر عمل نمایند وبتوانیم گامی موثر در کنترل وکاهش آسیبهای اجتماعی از جمله خودکشی برداشته باشیم .

کد خبر 42766

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد