همکاری بهزیستی خراسان رضوی و بنیاد نفس برای پیشگیری از تحدید نسل

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی از برگزاری دوره‌های آموزشی برای خانواده‌های تحت پوشش این نهاد برای پیشگیری از سقط جنین خبر داد.

دکتر مسعود فیروزی در حاشیه‌ی نشست با مسؤول بسج جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بهزیستی در مورد جنین‌های دچار معلولیت، غربالگری می‌کند و پس از اطمینان از نظر متخصصین ژنتیک، مراجع تقلید و مقامات قانونی و قضایی، اقدام به ختم بارداری می‌نماید.

وی ادامه داد: اما در مورد سقط جنین سالم، بهزیستی، رویکردش، سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغ شده از مقام معظم رهبری و مبارزه با تحدید نسل می‌باشد.

وی با اشاره به نشست مشترک با بسیج جامعه پزشکی گفت: ما تمام تلاش خود را برای نگهداری از فرزندان مادران باردار انجام می‌دهیم و خدمات مشاوره‌ای برای سلامت مادران باردار و زایمان طبیعی، از جمله این خدمات است.

وی همچنین گفت: آموزش خانواده‌ها در زمینه مراقبت از زنان باردار، پیشگیری از اختلالات ژنتیکی در نوزادان یا جنین در رحم مادران، مراقبت‌های جسمی روانی دوران بارداری و مشاوره روان‌شناسی برای بهبود روابط عاطفی و ارتباطی زوجین، خدماتی است که بهزیستی در رابطه با حفظ و سلامت جنین و زایمان سالم و بهداشتی به خانواده‌ها ارائه می‌دهد.

دکتر فیروزی خاطر نشان کرد: ختم بارداری در مراکز پیشگیری از بیماری‌های مادرزادی و ژنتیک تحت نظر بهزیستی فقط در صورتی انجام می‌شود که خطر بروز معلولیت در جنین، حیات مادر و فرزند را تهدید کند و در این صورت هم فقط با نظر پزشکان و مقامات قانونی و قضایی، دستور ختم بارداری صادر می‌شود.

مسؤول بنیاد نفس نیز در این دیدار بر همکاری و تلاش مشترک بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای پیشگیری از سقط جنین مشروع تأکید کرد.

دکتر محسن ذاکریان گفت: باید به زوجین جوان و خانواده‌هایی که بارداری را پیش رو دارند یا مادرانی که باردار می‌شوند آموزش دهیم که چگونه از خود و جنین مراقبت کنند تا احتمال سقط به حداقل برسد.

وی افزود: بنیاد نفس از مادرانی که به دلیل معیشتی جنین خود را سقط می‌کنند حمایت مادی و معنوی می‌کند تا فرزند زنده بماند.

وی خاطر نشان کرد: ۲ درصد باروری‌ها به صورت ناخواسته پایان می‌گیرند و ۳ درصد نیز به روش قانونی و برای درمان بیماری یا مشکلات دیگر خاتمه می‌یابند.

ذاکریان گفت: متأسفانه هر روز ۷۵ سقط عمدی توسط زوجین در خراسان رضوی انجام می‌شود که رقم بسیار بالایی است و اگر بتوانیم این گروه بزرگ را به سمتی ببریم که فرزند خود را متولد کنند، به افزایش جمعیت جوان و پیشگیری از پیر شدن جامعه دست می‌یابیم.

رییس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی با ذکر این نکته که طرح اولیه راه‌اندازی مرکز مردمی "نفس" به‌منظور جلوگیری از سقط جنین‌های سالم توسط والدین در بهمن سال ۱۳۹۹ شکل گرفت و چون این موضوع تاکنون سابقه اجرایی نداشت خوشبختانه با حمایت مسئولان استانی به‌خوبی پیگیری شد، تاکید کرد: در قالب این طرح و در یک شبکه‌سازی گسترده، ماماها می‌توانند خانواده‌هایی را که به دلایل مختلف قصد از بین بردن جنین خود را دارند به این مرکز معرفی کنند تا با اقدامات مناسب از جمله مشاوره‌های خانوادگی و دینی، مراقبت در دوران بارداری و شیردهی و حمایت معیشتی از خانواده‌های معسر، اقدام لازم جهت جلوگیری از سقط جنین صورت پذیرد.

مرکز "نفس" با هدف کمک همه جانبه به خانواده هایی که به علل مختلف مبادرت به سقط جنین می کنند، ایجاد شده است. در پایان این جلسه مقرر شد نشست‌های کارشناسی بین دو نهاد برگزار و راه‌های همکاری گسترده در این خصوص تدوین گردد.

کد خبر 42133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد