خانه‌های نیمه‌تمام مددجویان به همت نیکوکاران استان تکمیل می‌شود

فصلنامه مهر رضوی - پروژه‌های ساخت مسکن برای مددجویان بهزیستی خراسان رضوی، کانال‌ها و شیوه‌های مختلفی دارد و بهزیستی، روش‌های متنوعی را برای مشارکت خیرین، ارگان‌های حاکمیتی، سازمان‌های مردم نهاد و مشارکت‌های خرد مردم در ساخت و اهدای مسکن برای جامعه‌ی هدف خود، پیش‌بینی کرده است.

به همین جهت، بهزیستی در سال‌های گذشته، با نهادهای مختلف دولتی، حاکمیتی و غیر دولتی، تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌هایی را منعقد ساخته و هزاران واحد مسکونی را به این طریق ساخته و تحویل مددجویان فاقد مسکن نموده است.

در همین زمینه، در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ فعالیت‌های ساختمانی زیادی در سراسر استان در زمینه ساخت مسکن مددجویی در جریان بوده است که برخی از این پروژه‌ها به صورت خیریه، برخی به شکل انفرادی و بعضی هم به صورت انبوه و پروژه‌ای در دست احداث قرار داشته است.

همچنین قسمتی از این واحدها تحت پیمان با بخش خصوصی بوده و عده‌ای از آنها نیز به صورت تفاهم‌نامه با نهادهای مختلف، اجرا شده است.

تحولات اقتصادی خیلی شدید کشور در سال‌های ۹۸ و ۹۹ که پیامد تحریم‌های ظالمانه دشمنان انقلاب علیه کشورمان صورت گرفت و به دنبال آن، مقاومت قهرمانانه‌ی ملت بزرگ ایران، این مشکلات را به حداقل ممکن رساند، آسیب‌هایی را برای بخش‌های مختلف اقتصاد، به بار آورد که از آن جمله می‌توان به آسیب گسترده در بخش مسکن اشاره کرد.

تورم بی‌سابقه که در اثر افزایش قیمت ارز و نقشه‌های شوم دشمنان و نیز سفته‌بازی و دلال‌گری سوء استفاده‌گران اقتصادی، رخ داد، ساخت مسکن با اعتبارات عادی و موجود را عملا غیر ممکن ساخت و بسیاری از پروژه‌هایی که به صورت انفرادی یا جمعی در دست ساخت بود متوقف گردید.

خانه‌های نیمه‌تمام مددجویان به همت نیکوکاران استان تکمیل می‌شود

سازمان بهزیستی در نظر داشت که هزاران واحد مسکونی را بسازد و تحویل خانواده‌های دارای عضو معلول نماید که متأسفانه به خاطر این سیاست‌های ظالمانه، همه‌ی نقشه‌های محرومیت‌زدایی در بخش مسکن، با مشکل و مانع مواجه گردید.

در نتیجه‌ی این سیاست‌ها و به خاطر تورم ناشی از تحریم، بازار مسکن و مصالح ساختمانی دچار اختلال شدید شد و همچنین دستمزد کارگران بنایی و استادکاران، بالا رفت. این مشکلات، باعث شد، تسهیلاتی که مددجویان بهزیستی از بانک دریافت کرده بودند و یا تسهیلات و کمک‌های بلاعوضی که بهزیستی به مددجویان داشت، عملا کارآیی و ارزش خود را به سرعت از دست بدهد و ساختمان با سرمایه‌ی موجود ساخته نشود.

به هر حال، نتیجه این وضعیت، تمام نشدن واحدهای ساختمانی مددجویان بود که با تسهیلات بانکی، کمک‌های بلاعوض بهزیستی یا کمک‌های خیرین و نهادهای حاکمیتی، شکل گرفته بود. به همین جهت در سال ۹۹ تفاهم‌نامه‌هایی با خیرین و نهادهای کمک‌کننده‌ی مسکن مانند بنیاد مستضعفان، بنیاد علوی و خیرین انفرادی و گروهی، امضا شد که این عزیزان پای کار بیایند و واحدهای نیمه‌تمام مددجویان را کامل کنند. خوشبختانه تا کنون حدود ۵۰ واحد از این واحدهای مسکونی در شهرهای مختلف، تکمیل شده و تحویل مددجویان عزیز گردیده است.

برای مثال رئیس بهزیستی شهرستان فیروزه از کمک ۷۰ میلیون تومانی خیرین به تکمیل واحدهای مسکونی نیمه تمام مددجویان خبر داده است.

حمید بردبار گفته است که ۶۰ نفر از مددجویانی که مشغول ساخت مسکن بوده‌اند به خاطر گران شدن مصالح و دستمزدها، از ادامه‌ی کار بازمانده و واحدهایشان نیمه تمام مانده است.

وی در ادامه گفته است که ۲۰ نفر از این افراد، کمک‌ها را به صورت مصالح ساختمانی دریافت می‌کنند.

همچنین در اوایل بهمن ماه سال گذشته در بازدیدی که مدیر کل وقت بهزیستی از رشتخوار داشت، اعلام شد که بنیاد علوی که از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان است در شهرستان رشتخوار ۴۰ واحد مسکونی نیمه تمام را تکمیل می‌کند و به بهزیستی تحویل می‌دهد.

در همان سفر، مدیر کل وقت بهزیستی اعلام کرده بود که تعداد واحدهای شناسایی شده‌ی نیمه تمام مددجویان بیش از این تعداد است ولی در فاز ابتدایی این توافق، ۴۰ واحد مد نظر قرار گرفته است.

خانه‌های نیمه‌تمام مددجویان به همت نیکوکاران استان تکمیل می‌شود

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی نیز در دیدار با مدیران راه و شهرسازی استان از تکمیل ۳۶ واحد مسکونی مددجویان خراسان رضوی اطلاع داده و گفته بود این واحدهای مسکونی به خاطر مشکلاتی که در تأمین آورده و گران شدن مصالح ایجاد شده بود نا تمام مانده است.

دکتر مسعود فیروزی اضافه کرده بود: از این واحدهای نیمه‌تمام ۲۰ واحد در سبزوار، ۱۰ واحد در تایباد و ۶ واحد در گناباد واقع شده‌اند که تکمیل آنها با کمک و همراهی راه و شهرسازی میسر می‌باشد.

معاون مشارکت‌های بهزیستی خراسان رضوی هم در این زمینه از عقد تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان‌های مردم‌نهاد در زمینه تکمیل و ساخت واحدهای مسکونی مددجویان خبر داده است.

حمیده محدث، از تکمیل شدن ۲۵ واحد از این مسکن‌ها در شهرستان فیروزه تا انتهای فروردین خبر داده و افزوده که مؤسسه خیریه بقیه الله الاعظم نیز تکمیل ۳۳ واحد مسکونی در شهرستان‌های فریمان، خلیل‌آباد، کاشمر، بردسکن و کوهسرخ را به عهده گرفته است.

این مسؤول در مورد یک تفاهم‌نامه‌ی دیگر نیز با گروه جهادی رنگ خدا یاد کرده که قرار است ۷۰ واحد مسکونی نیمه تمام را در شهرستان‌های نیشابور و فیروزه تکمیل کرده و تحویل مددجویان عزیز بدهد.

عقد تفاهم با بنیاد نیکوکاری عدالتیان، یکی دیگر از توافقاتی است که با معاونت مشارکت‌های مردمی بهزیستی خراسان رضوی انجام شده و بر اساس آن در فاز اول اجرای این تفاهم، ۸۰۰ میلیون تومان برای خرید زمین و اجرای فونداسیون واحدهایی که مددجویان فاقد زمین هستند اختصاص یافته است.

این تفاهمات و توافقات با خیرین و سازمان‌های مردم نهاد همچنان ادامه دارد و اشتیاق خیرین و نیکوکاران برای خانه‌دار شدن مددجویان کم‌توان بهزیستی، رو به افزایش است.

خیرین خراسانی، واقعا یاران امام هشتم(ع) هستند و از هیچ کمک و امدادی در امر ساخت و تکمیل واحدهای مسکونی برای مددجویان بهزیستی و سای نیازهای توانخواهان، مضایفه ندارند.

خانه‌های نیمه‌تمام مددجویان به همت نیکوکاران استان تکمیل می‌شود

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی خراسان رضوی می‌گوید: ما با زبان قادر به قدردانی از زحمات و فداکاری‌های خیرین نیستیم و پاداش الهی را تنها گزینه‌ی مناسب برای این سخاوتمندی می‌دانیم. چون وقتی که انسان از مباحث انسانی ناامید می‌شود و پاداش و جایزه‌ی دنیوی را کافی نمی‌داند، تنها گزینه‌ای که به فکر انسان می‌رسد که بتواند انسانیت و احسان این افراد بزرگ را جبران کند، فقط امداد آسمانی  و شفاعت اهل بیت است که آنها را در بهشت جاویدان سامان دهد.

خانم محدث اضافه می‌کند: امیدواریم این انسان‌های شایسته و توانمند، بیش از گذشته به بهزیستی اقبال داشته باشند و نیازهای مددجویان عزیزمان را همچون گذشته مرتفع کنند تا ما هم از برکت وجود این نیکوکاران، به دریافت دعای خیر مددجویان‌مان نایل گردیم و محبت‌ها و کردارهای نیک این بزرگان، ما را هم پوشش دهد.

کد خبر 41872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد