منتظر سهمیه جدید واکسیناسیون برای معلولان هستیم

مصطفی سراج گفت: درکشور ما از زمان آغاز شیوع بیماری کرونا به خوبی اقدام شد و قرنطینه‌ها به موقع و سریع انجام شد و برای همین میزان ابتلا و فوتی‌هایی که در مراکز شبانه روزی سازمان بهزیستی اتفاق افتاده در مقایسه با آنچه که در سطح دنیا اتفاق افتاد کمتر بوده است.

مصطفی سراج مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور درخصوص سهمیه جدید برای واکسیناسیون معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی به میزان گفت: به افراد تحت پوشش، موضوع واکسیناسیون را اطلاع رسانی کردیم و براساس سهمیه‌ای که وزارت بهداشت در اختیار سازمان بهزیستی قرار داد معلولان شدید و خیلی شدید تحت پوشش را در اولویت دریافت واکسن قرار دادیم. امیدوارم اگر واکسیناسیون پانصد و هفده هزار نفر معلولی که سازمان بهزیستی برای اولویت دریافت واکسن معرفی کرده به اتمام برسد بعد از آن وزارت بهداشت سهمیه جدیدی را به معلولان تحت پوشش بهزیستی اختصاص بدهد تا گروه‌های خفیف و متوسط را نیز برای دریافت واکسن معرفی کنیم.

وی درباره نوع واکسن دریافتی برای معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی گفت: واکسن‌ها چند نوع هست که همه مطلعند ولی چه نوعی و به چه تعدادی اطلاعی نداریم. این موارد به حیطه کاری وزارت بهداشت مربوط می‌شود و مسوولان این وزارتخانه براساس سهمیه‌ای که برای واکسیناسیون به دانشگاه های علوم پزشکی  اختصاص می‌دهند واکسیناسیون انجام می شود. اما پیش از این در مراکز شبانه روزی بهزیستی واکسن‌هایی که مورد استفاده قرار گرفته بیشتر اسپوتنیک و سینوفارم و تعدادی هم آسترازنکا بوده است. آن موقع یعنی فاز اول هنوز واکسن ایرانی تولید نشده بود و واکسن تولید داخل به دست دانشگاه علوم پزشکی نرسیده بود.

مدیر کل مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی درمورد آمار معلولان مبتلا به ویروس کرونا اظهار داشت: آمار تعداد مبتلایان یا فوتی‌ها در مراکز شبانه روزی سازمان بهزیستی را روزانه در سراسر کشور به طور دقیق رصد می کنیم. اما برای معلولین تحت پوشش خانواده ها شبیه مراکز تحت پوشش امکان رصد روزانه وجود ندارد ولی با این وجود تا حد ممکن از طریق واحدهای مددکاری و مراکز تابعه تلاش می کنیم تعداد مبتلایان و فوتی های افراد در خانواده را نیز به دست آوریم و در سامانه ثبت کنیم. آمار مبتلایان و فوتی ها در خانواده ها کمتر از مراکز می باشد، چون افرادی که به مراکز شبانه روزی سپرده می شوند عمدتا شرایط خاصی دارند که امکان مراقبت در خانواده ها وجود ندارد و در زمان شیوع بیماری این افراد بیشتر در معرض آسیب هستند.

وی درباره نوع مراقبت‌های انجام گرفته در مراکز شبانه روزی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا گفت: در این مورد در تمام دنیا وضعیت یکسانی وجود دارد. معلولان و سالمندانی که به مراکز شبانه روزی سپرده می‌شوند به دلیل بیماری های زمینه ای و نوع و شدت معلولیتشان  معلولیتشان که خانواده‌ها امکان مراقبت از آن‌ها را ندارند آسیب پذیرتر هستند. به همین دلیل در همه جای دنیا حتی در کشورهای توسعه یافته بیشترین فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا مربوط به سالمندان و معلولان مراکز شبانه روزی است. بدیهی است خانواده‌ای که امکان مراقبت از معلول یا سالمندش را داشته باشد دیگر به مراکز شبانه روزی مراجعه نخواهد کرد. به همین دلیل در مراکز شبانه روزی میزان ابتلا و فوتی‌ها رقم بالاتری را نشان می‌دهد. هرچند که مراکز شبانه روزی سازمان بهزیستی در مقایسه با آمارهایی که در دنیا در این رابطه وجود دارد به دلیل تدابیر خاص، اقدام به موقع و پیشگیرانه برای مواجهه با بیماری آمارهای قابل قبول و شاخصی دارد. 

سراج افزود: درواقع سازمان بهزیستی قبل از شیوع بیماری کرونا و حتی طرح موضوع در سطح کشور اقدامات خودش را آغاز کرد و اولین بخشنامه را در این خصوص در ۵ بهمن ۱۳۹۸ به کلیه واحدها و ادارات کل استان‌ها ابلاغ نمود و قرنطینه‌ها به موقع و سریع انجام شد و هشدارهای لازم برای مواجهه با بیماری داده شد. برای همین میزان ابتلا و فوتی‌هایی که در مراکز شبانه روزی سازمان بهزیستی اتفاق افتاده در مقایسه با آنچه که در سطح دنیا شاهد هستیم کمتر بوده است. با این حال باز هم بین افراد معلولی که در کنار خانواده هایشان هستند میزان ابتلا کمتر بوده است. باید در نظر گرفته شود خانواده‌ای که دارای فرد معلول باشد صرفا باید از همان یک نفر مراقبت کند، اما در یک مرکز شبانه روزی مدیر و پرسنل مرکز باید از ده‌ها و صدها فرد معلول که عمدتا شرایط خاص دارند مراقبت نمایند. در این مراکز شاهد تجمع افراد هستیم و برای همین اگر یک نفر به کرونا مبتلا بشود امکان سرایت به دیگران خیلی زیاد خواهد بود. به همین دلیل درباره اینکه گفته می‌شود میزان ابتلا در میان خانواده‌ها کمتر است در همه جای دنیا آمار مبتلایان به همین شکل است. لذا کارشناسان توصیه می‌کنند تا جایی که امکان پذیر هست به ویژه در زمان شیوع بیماری افراد سالمند و دارای معلولیت به جای اینکه به مراکز شبانه روزی سپرده شوند در کنار خانواده باشند ودر مقابل در مراکز شبانه روزی تا حد امکان از تجمع افراد با تعداد زیاد اجتناب شود و به همین دلیل در چند سال گذشته یکی از راهبردهای جدی سازمان بهزیستی کوچک سازی مراکز شبانه روزی و توسعه خانه‌های حمایتی با تعداد حداکثر ۱۰ نفر در یک واحد بوده تا علاوه بر ارتقا خدمات توانبخشی و مراقبتی، در شرایط شیوع بیماری وشرایط اضطراری بهتر بتوان از افراد مقیم مراکز شبانه روزی حفاظت نمود.

کد خبر 41744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =