چالش‌ها و مشکلات جامعه هدف بهزیستی خراسان رضوی و راه حل‌های شورای شهر منتخب مردم مشهد

۸ تن از منتخبین شورای شهر ششم مشهد مقدس با مدیران بهزیستی خراسان رضوی دیدار و در خصوص مشکلات و نیازهای مددجویان این نهاد به گفتگو پرداختند.

در این دیدار ۲ ساعته که در سالن اجتماعات بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد مدیران بهزیستی، چالش‌ها، کاستی‌ها و مشکلات مربوط به مطالبات جامعه هدف بهزیستی را بیان کردند و از مسؤولان شورای شهر مشهد خواستند فعال‌تر از گذشته به حل این مشکلات ورود کنند.

همچنین منتخبین شورای ششم شهر مشهد ضمن بیان دیدگاه‌های خود در خصوص مشکلات و مسائل جامعه هدف بهزیستی در خصوص حمایت از این اقشار و احقاق حقوق آنان قول مساعدت فعال دادند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در ابتدای این دیدار با قدردانی از برگزاری این نشست توسط اعضای منتخب شورای ششم گفت: اینکه شورای شهر قبل از آغاز به کار رسمی، وارد موضوعات شهر شود و با مسؤولان و مدیران نهادها و دستگاه‌ها جلسات مشاوره‌ای و گفتگویی ترتیب دهند یک خرق عادت و یک کار زیبا و مردمی است که از حرکت و سرشت جهادی این شورا خبر می‌دهد.

دکتر مسعود فیروزی از اینکه یک گروه جهادی با نگرش مردمی و انقلابی توسط مردم مشهد انتخاب شده‌اند ابراز خشنودی نموده و اظهار امیدواری کرد که این حرکت جهادی، ثمرات و برکات خوبی برای جامعه هدف بهزیستی داشته باشد.

وی ادامه داد: بهزیستی از جمله نهادهایی است که هم در فضای مدیریت شهری مشهد تأثیرگذار است و هم از کلیت این فضا متأثر می‌شود بنا بر این حرکات، برنامه‌ها و فعالیتهای شورای شهر در زمینه ارتقای جایگاه جامعه‌ی هدف این سازمان، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

۶۰۰ هزار نفر از خدمات بهزیستی استفاده می کنند

وی با بیان اینکه ۱۳۰ هزار مددجوی توانبخشی و ۷۰ هزار مددجوی اجتماعی از خدمات بهزیستی خراسان رضوی استفاده می‌کنند گفت: اگر این افراد را با خانواده‌هایشان حساب کنیم حدود ۱۰ درصد جمعیت استان، زیر پوشش خدماتی بهزیستی هستند که به صورت تقریبی ۴۰ تا ۵۰ درصد این جمعیت در مشهد زندگی می‌کنند.

وی بهزیستی را یکی از پرکارترین و پروظیفه‌ترین سازمان‌های تحت نظر دولت دانست و گفت: ۶۰ وظیفه سنگین اجتماعی، پیشگیری و توانبخشی و بیش از ۱۵۰ عملکرد و فعالیت برای اجرای این وظایف، این سازمان را به یکی از مهم‌ترین نهادهای تخصصی و اجتماعی تبدیل کرده است.

وی گفت: از نظر بعد آسیب‌های اجتماعی نیز کافی است که جمعیت ۱.۵ میلیون نفری حاشیه‌نشین مشهد را در نظر بگیریم تا به وسعت آسیب‌های اجتماعی این شهر بزرگ پی ببریم که طبعا بخش مهمی از این مسائل، به بهزیستی مرتبط می‌شود و پاسخگویی به بخشی از نیازهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آنان جزو وظایف و برنامه‌های بهزیستی می‌باشد.

وی در خصوص نرم جهانی معلولیت با یادآوری اینکه سه تا ۵ درصد جمعیت جهان در گروه معلولیت‌ها قرار می‌گیرند گفت: اما جمعیت کم توان و ناتوان در بسیاری از کشورها و از جمله کشور ما حدود ۱۵ درصد جامعه را شامل می‌شوند بنا بر این وقتی صحبت از مناسب‌سازی یا دسترس‌پذیری امکانات اجتماعی برای کم‌توانان و ناتوانان جامعه می‌کنیم تمام جمعیت ۱۵ درصدی را مشمول این مسئله می‌دانیم.

دکتر فیروزی با بیان اینکه در شورای فعلی شهر چند نفر از اعضا دغدغه‌ی معلولین را داشتند و واقعا عملکرد خوبی را ارائه دادند گفت: در زمینه مناسب‌سازی بخصوص در حمل و نقل عمومی و عملی کردن قانون حمایت از حقوق معلولین، انصافا کارهای خوبی انجام شد که شایسته تقدیر است.

چالش‌ها و مشکلات جامعه هدف بهزیستی خراسان رضوی و راه حل‌های شورای شهر منتخب مردم مشهد

نظارت پیش فرایندی بر پروژه‌های شهری از سوی بهزیستی

وی در خصوص نظارت تخصصی بهزیستی و جامعه معلولین بر پروژه‌های مدیریت شهری گفت: شهردار فعلی مطرح کردند که قبل از افتتاح هر پروژه، بهزیستی و معلولین از این پروژه بازدید داشته باشند و سپس افتتاح کنیم.

وی تصریح کرد: این نظارت پسینی است و مشکلی را حل نمی‌کند بلکه بهزیستی به عنوان دستگاه تخصصی مرتبط با معلولین و جامعه معلولین به عنوان تشکل مردم نهاد این حوزه، باید پیش از آغاز پروژه و نیز در مراحل مختلف پروژه بر کار نظارت کنند که پروژه‌ی مذکور مطابق با نیاز همه‌ی افراد جامعه طراحی و اجرا شود.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: نظارت پس فرایندی، فقط ضرر و زیان به دنبال دارد زیرا اگر مشکلی در اجرا پیش آمده باشد و بخواهد جبران شود باید تخریب و بازسازی شود که طبعا هزینه‌های زیادی به دنبال خواهد داشت کما اینکه در مورد راه‌آهن همین مشکل پیش آمد و خسارت هایی را ایجاد کرد بنا بر این ما آمادگی داریم که در هر مرحله از ابتدای کار بحث نظارتی و اظهار نظر تخصصی را دنبال کنیم.

مشهد، الگوی شهر دوستدار معلولین در کشور شود

معاون پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی نیز در این نشست گفت: امیدواریم با همراهی منتخبین مردم مشهد بتوانیم خدمات بهتر و بیشتری به جامعه هدف بهزیستی ارائه دهیم و از کلان‌شهر مذهبی مشهد یک الگوی شهر دوستدار معلولین به کشور ارائه کنیم.

محسن توحیدی مقدم با اشاره به محل فعلی استقرار اداره کل بهزیستی و مشکلاتی که در حال حاضر با آن درگیر است گفت: زمینی در بلوار خیام و در سایت اداری غرب مشهد داریم که مناسب ساخت اداره کل است و اگر شورا و شهرداری مساعدت کنند دسترسی اعضای جامعه هدف و مراجعین سازمان بسیار راحت‌تر از محیط فعلی است که به خاطر مسائل ترافیکی و محدودیت‌های مختلف، دسترسی بسیار محدودی دارد.

وی همچنین با اشاره به مراکز حاکمیتی تحت نظارت بهزیستی گفت: این مراکز که نقش مهمی در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند و از طرفی وظایف حاکمیتی محسوب می‌شوند برای زندگی و اقامت مددجویان در نظر گرفته شده و لذا شورای شهر و شهرداری می‌توانند در بخش هزینه‌های اجتماعی و فرهنگی، در بهسازی و ایجاد فضای مناسب‌تر برای مددجویان این مراکز مساعدت داشته باشند.

وی همچنین خواستار تسهیل و اولویت‌بندی اوراق اسنادی و مالی مرتبط با بهزیستی از سوی شورا گردید و گفت: با تعامل و رایزنی مناسب و تهاتر این اوراق می‌توانیم حساب‌هایی را که با شهرداری داریم تسویه کنیم.

وی ضمن درخواست بهره‌مندی جامعه هدف بهزیستی از تخفیفات خدمات شهرداری گفت: در زمینه حمل و نقل، پارکینگ‌ها، فضاهای گردشگری و فرهنگ‌سراها می‌توان با نگرش به قانون حمایت از حقوق معلولین، تخفیفات ویژه‌ای برای این گروه قائل شد.

چالش‌ها و مشکلات جامعه هدف بهزیستی خراسان رضوی و راه حل‌های شورای شهر منتخب مردم مشهد

۵ هزار معتاد متجاهر جمع آوری شده‌اند

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست بر مساعدت شورای ششم برای در نظر گرفتن فضاهای مناسب جهت اجرای برنامه‌های پیشگیری بهزیستی تأکید کرد.

غلامحسین دلبری همچنین ضمن ارائه گزارشی از وضعیت فعلی طرح جمع آوری معتادان متجاهر گفت: شهرداری و شورای فعلی، عملکرد خوبی در این زمینه داشته‌اند و انتظار می‌رود با توجه به ادامه‌ی برنامه جمع‌آوری، نگاه مساعدتری مبذول شود.

وی گفت: استاندار خواستار جمع‌آوری ۹ هزار نفر معتاد متجاهر تا پایان تابستان شده‌اند که تا امروز نزدیک به ۵ هزار نفر جمع‌آوری شده و بقیه هم باید با تخصیص امکانات مناسب از سوی شورا و شهرداری تا آخر شهریور ساماندهی شوند.

وی یادآور شد: در دو هفته گذشته ۳۲۰ نفر از پاتوق‌های سطح شهر جمع‌آوری و به مراکز قرنطینه برده شده‌اند که پس از طی زمان قرنطینه طبق دستور شورای هماهنگی، در مراکز مربوطه ساماندهی خواهند شد.

قانون ساختمان‌های نامناسب، اجرا نشده است

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: موضوع پایان کار و پروانه ساختمانی برای واحدهایی که ضوابط مناسب‌سازی را رعایت نمی‌کنند اجرایی نشده است.

حمیدرضا علیزاده تصریح کرد: با اینکه این موضوع مدت‌ها است در دستور کار نهادهای اجرایی و شهرداری است اما عملا اجرا نمی‌شود و مکررا در جلسات ستاد مناسب‌سازی استان هم مطرح کرده‌ایم که هر سازمان و نهادی مسئله را به سازمان دیگر ارجاع می‌دهد و کار به نتیجه نمی‌رسد.

وی همچنین به مناسب‌سازی معابر و گذرگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در این زمینه باید اعتبار و توجه خاص‌تری مبذول شود که متأسفانه در بسیاری از نقاط، هنوز این کار انجام نشده است.

وی همسطح سازی ایستگاه‌های اتوبوس را مورد اشاره قرار داد و گفت: ۹۵ درصد ایستگاه‌های اتوبوس مناسب‌سازی نشده و کمبود اتوبوس مناسب برای معلولین هم مشکل دیگری است که باید مرتفع شود.

وی گفت: ۱۹۰ دستگاه اتوبوس در شهر مشهد مناسب این قشر است اما این امکان باید در تمام ناوگان و برای همه نقاط شهر انجام شود.

وی ادامه داد: می‌توان با نظارت بهزیستی و استفاده از پیمانکار مجرب، وضعیت اتوبوس‌ها را تغییر داد که برای معلولین قابل استفاده باشد.

وی از اختصاص ۶۰ سفر رایگان شهری برای معلولین شدید و خیلی شدید در شورای فعلی یاد کرد و گفت: این امکانات باید برای معلولین متوسط هم در نظر گرفته شود.

علی‌زاده همچنین گفت: استفاده از تاکسی‌های گازسوز برای معلولین ویلچردار عملا ممکن نیست و باید شیوه‌ای اتخاذ کرد که این گروه از معلولین بتوانند از سرویس‌های عمومی و تاکسی‌ها بهره‌مند شوند.

وی همچنین خواستار اختصاص فرهنگ‌سرا و فضاهای شهری برای اجرای برنامه‌های معلولین شد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: برخی لوازم کمک توانپزشکی مانند ویلچر برقی و ملزومات تردد معلولین، گران هستند و شورای شهر و شهرداری می‌توانند در این زمینه مساعدت کنند.

چالش‌ها و مشکلات جامعه هدف بهزیستی خراسان رضوی و راه حل‌های شورای شهر منتخب مردم مشهد

برنامه های مشترک شهرداری و بهزیستی در آسیب‌های اجتماعی

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به برنامه‌های کاهش آسیب شهرداری گفت: چون بهزیستی در این زمینه مدیریت تخصصی دارد مناسب است که این برنامه‌ها به صورت مشترک با بهزیستی اجرا شود که نتایج بهتری داشته باشد.

شهره شاهرودی خواستار تشکیل کمیته مشترکی برای برنامه‌ریزی در این زمینه شد که هماهنگی لازم بین برنامه‌های دو دستگاه را برقرار سازد.

وی با اشاره به گستردگی جامعه زنان سرپرست خانوار و امکانات شهرداری مشهد برای اشتغال این گروه گفت: امیدواریم شورای ششم و شهرداری از امکانات اشتغالی خود در بخش غیر دولتی، از این گروه مددجویان استفاده کند و به استقلال آنها یاری برساند.

وی گفت: همچنین شهرداری امکانات و فضاهای تفریحی و ورزشی زیادی دارد که گروه‌های مختلف جامعه هدف بهزیستی از جمله کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست می‌توانند با برنامه‌ریزی و هدایت شورای شهر، از این امکانات بهره‌مند شوند.

۷۷ بهزیستی کوچک در مشهد

رئیس اداره تحول اداری و فناوری اطلاعاتب بهزیستی خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: هوشمندسازی که یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های مهم شهرداری است در بهزیستی به اجرا درآمده و بسیاری از برنامه‌های بهزیستی در سیکل هوشمند و از طریق الکترونیکی انجام می‌شود.

منوچهر عدالت‌جو اضافه کرد: می‌توانیم پایگاه‌های داده‌ای خود را با شهرداری به اشتراک بگذاریم که فرایند خدمات را کوتاه‌تر و شفاف سازی را عملیاتی کنیم.

وی به مراکز مثبت زندگی که توسط سازمان بهزیستی ایجاد شده اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۷۷ نقطه شهری در مشهد به ارائه خدمات بهزیستی می‌پردازند که به صورت هوشمند و آنلاین انجام می‌شود و محله‌محوری در آن مد نظر قرار گرفته است.

وی همچنین خواستار اشتراک پژوهش‌های میدانی و تحقیقات اجتماعی در خصوص آسیب‌های اجتماعی بین شهرداری و بهزیستی شد و گفت: اگر این مهم محقق شود نتایج بهتری از تحقیقات گرفته خواهد شد و نتایج این تحقیقات در کاهش آسیب‌ها ثمربخش‌تر خواهد بود.

چالش‌ها و مشکلات جامعه هدف بهزیستی خراسان رضوی و راه حل‌های شورای شهر منتخب مردم مشهد

ما پول داریم زمین نداریم

معاون مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهزیستی خراسان رضوی هم در این نشست به محدودیت اعتبارات حمایتی بهزیستی اشاره کرد و گفت: بسیاری از اقشار تحت پوشش بهزیستی در سال‌های اخیر از فقر متوسط عبور کرده و به فقط مطلق رسیده‌اند که نیاز به توجه بیشتری از سوی شورای شهر و شهرداری را می‌طلبد.

حمیده محدث خاطر نشان کرد: اگر قرار است به مؤسسه‌ی خیریه یا نهادی کمک بشود با مشورت بهزیستی باشد چون بهزیستی اولویت‌های این مؤسسات و جامعه هدف را بهتر می‌شناسد و کمک‌ها را به مصرف‌کننده‌ی واقعی می‌رساند.

وی یادآور شد: اگر پیمانکاران شهرداری از نیروهای بهزیستی برای کار استفاده کنند از حمایت‌های بیمه‌ای و ارتقای کارآیی مددجویان و همچنین وام‌های درازمدت کم‌بهره برخوردار می‌شوند.

وی همچنین خواستار کاهش هزینه‌ی کفن و دفن برای خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی شد که مددجویان آنها فوت می‌کنند و آنها هزینه دفن و کفن در آرامستان‌ها را ندارند.

وی در خصوص مسکن مددجویان گفت: ما اعتباراتی برای تسهیلات بانکی و نیز کمک‌های بلاعوض برای مسکن داریم اما زمین برای این کار در اختیار نداریم که شورای شهر و شهرداری می‌توانند با اختصاص زمین لازم، گرهی از کار خانواده‌های نیازمند باز کنند.

وی تصریح کرد: خانواده‌های دو و سه معلولی بهزیستی، توان اقتصادی بسیار پایینی دارند و نمی‌توانند اجاره پرداخت کنند و لذا باید با کمک دولت و شورای شهر برایشان خانه‌سازی شود.

انتظار گسترش همکاری بیشتر بین بهزیستی و شورا و شهرداری

مدیر بهزیستی مشهد نیز با تشکر از شورای منتخب مردم مشهد به خاطر تشکیل این نشست گفت: شهرداری و شورای شهر همیشه در بحث آسیب‌ها کمک‌های خوبی به بهزیستی داشته‌اند.

مهدی نخعی افزود: در سال‌هایی که دلار قیمتش ۴ هزار تومان بود شهرداری ماهانه ۳۰ میلیون تومان به بهزیستی در بحث آسیب‌ها و برای نجات افراد آسیب‌دیده کمک می‌کرد که بهزیستی هم در این زمینه با کار تخصصی، موفقیت‌های چشم‌گیری در کاهش آسیب‌ها داشت اما در سال‌های بعد این کمک‌ها کاهش یافت.

وی با بیان اینکه با اعضای جدیدی که مردم مشهد انتخاب کرده‌اند انتظار می‌رود بار دیگر همکاری بهزیستی و شهرداری، گسترش یابد.

وی همچنین یادآور شد: ما چندین سال مقام اول کشور را در مناسب‌سازی داشته‌ایم و شورای ششم نیز باید کمک کند که دوباره به همان جایگاه برگردیم.

وی همچنین با اشاره به وضعیت حاشیه‌نشینی در مشهد گفت: آسیب‌های اجتماعی یک موضوع مهم در کلان‌شهر مشهد محسوب می‌شود و ما در بهزیستی مشهد، همکاری خوبی با فرمانداری و مسؤولین اجرایی شهر در بحث آسیب‌ها داریم که با شورای شهر جدید و حضور چهره‌های جهادی و توانمند مانند آقای موحدیان، انتظار می‌رود که بار دیگر، وضعیت همکاری‌ها بهتر و زمینه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بخصوص در مناطق حاشیه‌ای فراهم گردد.

چالش‌ها و مشکلات جامعه هدف بهزیستی خراسان رضوی و راه حل‌های شورای شهر منتخب مردم مشهد

به جای سبد غذایی به معلولین کار بدهید

در ادامه این نشست، نایب رئیس جامعه معلولین خراسان رضوی نیز دیدگاه‌های خود پیرامون مشکلات معلولین را بیان کرد.

محمد تقی عباس‌علی‌پور گفت: تعداد کم‌توانان رو به افزایش است و تنها معلولین نیستند که در این گروه قرار دارند بلکه سالمندان و آسیب‌دیدگان زیادی هستند که شامل این گروه می‌شوند و باید کار مناسب‌سازی با سرعت و دقت بیشتری انجام بگیرد.

وی به شورای ششم پیشنهاد کرد: قبل از اینکه پروژه‌ای را شروع کنید خودتان را به جای افراد کم‌توان و ناتوان بگذارید و کاری برای مناسب‌سازی محیط زندگی انجام دهید که بعد از پایان مسؤولیت، به عنوان یک مسؤول دوستدار کم‌توانان، از آن خشنود باشید و احساس رضایت خاطر داشته باشید.

عباس‌علی پور گفت: برای اینکه به تکدی‌گری برخی افراد دارای معلولیت پایان بدهیم باید شغل در اختیار آنان بگذاریم و اگر در محل زندگی افراد، با امکاناتی که خودشان دارند زمینه شغلی برایشان فراهم شود تکدی‌گری این افراد پایان می‌یابد.

وی با انتقاد از دادن سبد غذایی و ارزاق به گروه معلولین گفت: این کار فرهنگ کار و تلاش را از بین می‌برد و باید به جای این کار با اشتغال به استقلال آنها کمک کنیم که افراد به کار و تلاش تشویق شوند.

وی با تأکید بر اینکه برای مناسب‌سازی محیطی با جامعه معلولین و بهزیستی مشورت و هماهنگی نمی‌شود گفت: می‌توان با درایت و هماهنگی، با کمترین هزینه، بیشترین مناسب‌سازی را انجام داد در صورتی که در حال حاضر ۹۰ درصد مراکز مذهبی شهر و همچنین بسیاری از مراکز تحصیلی برای معلولین قابل استفاده نیستند.

برنامه‌های اجتماعی شهرداری با هماهنگی بهزیستی انجام می‌شود

پس از صحبت‌های مسؤولان بهزیستی، رئیس سنی شورای منتخب مردم مشهد گفت: نباید اجازه دهیم معلولیت‌ها زیاد شود و با روش‌های پیشگیری و غربالگری باید در این زمینه فعال عمل کنیم که از ورود معلولین جدید به جامعه جلوگیری کنیم.

حسن موحدیان افزود: همه جوامع بشری با آسیب‌های اجتماعی روبرو هستند و این امر مخصوص کشور ما نیست اما باید تلاش کنیم که آسیب‌ها را کاهش دهیم.

وی ضمن اشاره به مناسب‌سازی محیطی گفت: این امر تنها برای معلولین انجام نمی‌شود بلکه سالمندان، مصدومین، زنان باردار و کالسکه‌دار هم از این کار منتفع می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه نگرش و رویکرد شورای ششم با شورای فعلی متفاوت است گفت: ما نسبت به مسائل فرهنگی اجتماعی حساسیت داریم و موضوع آسیب‌های اجتماعی، دغدغه‌ی ما محسوب می‌شود.

وی گفت: اکثر منتخبین شورای شهر ششم، جوان، پرشور، پرنشاط، سخت‌کوش هستند و تحصیلات بالایی دارند.

وی ادامه داد: به نظر ما هم بهزیستی در رأس تصمیم گیری‌ آسیب‌های اجتماعی است و برنامه‌ها و اقدامات شهرداری و شورای شهر بدون هماهنگی بهزیستی انجام نخواهد شد.

وی ضمن اشاره به آسیب‌های اجتماعی گفت: باید با این موضوع برخورد و مواجهه علمی داشته باشیم و با رویکرد علمی با آنها مواجه شویم.

زندان و اعدام نتیجه نداشت، اعتیاد یک بیماری است

موحدیان ادامه داد: سال‌ها با اعتیاد به عنوان جرم برخورد کردیم و زندان و اعدام را داشتیم که این مسائل حل نشد چون با اهل فن و کارشناسان این موضوع، مشورت نکردیم.

وی با تأکید بر اینکه اعتیاد یک بیماری است گفت: همان طور که برای بیماران صعب‌العلاج ممکن است سال‌ها هزینه کنیم و درمان آنها طولانی باشد باید در مورد اعتیاد و شخص معتاد هم همین رویکرد را داشته باشیم و به درمانش ادامه دهیم تا بهبود یابد.

وی تصریح کرد: متأسفانه جامعه هم حاضر به پذیرش معتادان بهبود یافته نیست که باید در این زمینه کار فرهنگی انجام دهیم و از سازمان‌های مردم‌نهاد مثل انجمن معتادان گمنام حمایت کنیم و حتی در شورای اداری و شورای شهر از آنها دعوت کنیم که مسائل را مطرح کنند و با آنها مشورت داشته باشیم.

رئیس سنی منتخبان شورای ششم ادامه داد: شهرداری و شورا در مورد  آسیب‌ها وظیفه‌مند هستند و مأموریت دارند و باید در زمینه‌ی آسیب‌ها مخصوصا کودکان کار و معتادان متجاهر و نیز در اشتغال و مسکن مددجویان فعالیت بیشتری داشته باشیم.

وی گفت: وظیفه‌ی شهرداری در مناسب‌سازی  سنگین‌تر است و باید ورود بیشتری به این موضوع داشته باشد و زمینه را برای حضور معلولین در جامعه و نیز وجهه‌ی زیباتر و مفرح‌تری برای گردشگران و زائرین در مشهد داشته باشیم.

چالش‌ها و مشکلات جامعه هدف بهزیستی خراسان رضوی و راه حل‌های شورای شهر منتخب مردم مشهد

سامانه معبر به ۱۳۷ لینک شود

ایمان فرهمندی، عضو دیگر منتخب شورای ششم نیز گفت: هم در تئوری و هم در عمل تجربیاتی در زمینه مشکلات معلولین داریم و به آن آگاه هستیم.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنیم سامانه معبر که برای شناسایی و رفع مشکلات مناسب‌سازی توسط معلولین و مردم است به سامانه ۱۳۷ شهرداری لینک شود تا پاسخگویی سریع‌تر و کاربردی‌تری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه منابع شهرداری نیز محدودیت‌هایی دارد گفت: باید منابع را به قسمت‌های اولویت‌دار نیازهای معلولین و مددجویان اختصاص دهیم که اماکن ورزشی و تفریحی هم از این موضوع مستثنی نیستند.

وی همچنین خواستار تشکیل یک کمیته مشترک در زمینه مناسب‌سازی بین شهرداری و بهزیستی شد و گفت: با بررسی‌های این کمیته و پیشنهادات آن می‌توانیم مشکلات را در زمینه‌های مختلف بهتر و سریع‌تر حل و فصل کنیم.

فرهمندی گفت: در خصوص زمین برای مسکن معلولین اگر اعتبارات ساخت باشد ما برای زمین می‌توانیم کارهایی انجام دهیم و از محل هزینه کرد برای مشکلات معلولین، منابع را به عنوان طلب از سازمان برنامه دریافت کنیم.

بهزیستی حامی سخت‌کوشان مظلوم است

حسین علوی مقدم، دیگر عضو منتخب شورای ششم نیز گفت: تمام منتخبین شورای ششم دغدغه‌ی معلولین را دارند و در این زمینه از هیچ فعالیت و اقدامی فروگذار نمی‌کنند.

وی ادامه داد: بهزیستی حامی سخت‌کوشان مظلوم است و به خاطر اینکه در مسیر مناسب‌سازی با مشکلاتی مواجه بوده، شاهد اتفاقات خوبی نبوده‌ایم.

وی تأکید کرد: باید قبل از اینکه پروژه‌ها اجرا شوند یک کار گروه مشترک تشکیل شود که بر اجرای پروژه‌ها نظارت کند که همه چیز در مورد مناسب‌سازی رعایت شود.

وی همچنین خواستار انجام یک مطالعه جامعه و دقیق در حوزه شهرسازی در مشهد شد که منطبق بر نیازهای همه شهروندان باشد و خروجی خوبی برای زندگی داشته باشد.

چالش‌ها و مشکلات جامعه هدف بهزیستی خراسان رضوی و راه حل‌های شورای شهر منتخب مردم مشهد

مسؤولیت ما در برابر بهزیستی سنگین است

حسن کریمدادی، دیگر عضو منتخب شورای ششم نیز گفت: کثرت جامعه هدف بهزیستی، مسؤولیت ما را سنگین می‌کند.

وی ادامه داد: مناسب‌سازی علاوه بر معلولین، جانبازان و سایر کم‌توانان را نیز در برمی‌گیرد که باید با اولویت‌بندی مناسب انجام گیرد.

وی افزود: در مورد پارک‌ها و فضاهای تفریحی هم هر جا مشکل هست موردی اعلام کنید که اصلاح شود.

وی همچنین در مورد قانون صدور پروانه و پایان کار گفت: قانون در نظام مهندسی هست اما اجرایی نشده که ما پیگیری می‌کنیم که اجرا شود و ساختمان‌هایی که ضوابط را ندارند پایان‌کار و پروانه نگیرند.

وی همچنین گفت: اگر قرار است به خیریه‌ها و سمن‌ها کمکی بشود باید با نظر و هماهنگی بهزیستی باشد.

در پارک‌ها فروشگاه و نمایشگاه آثار مددجویان ایجاد می‌شود

ابراهیم علیزاده نیز با اشاره به اینکه در پارک‌ها باید فضاهای مناسبی برای فروش و نمایشگاه آثار مددجویان ایجاد شود گفت: در خصوص هزینه کفن و دفن برای خانواده‌های مددجویان نیز باید پیگیری و در شورا مصوب شود که همان ۵۰ درصدی که در سایر سازمان‌های حمایتی اعمال می‌شود در مورد مددجویان بهزیستی هم انجام بگیرد.

وی ادامه داد: بسیاری از معتادان متجاهر بنا به گفته استاندار بومی خراسان نیستند و باید به استان‌های خودشان بازگردانده شوند که بار آن به عهده استان خراسان رضوی نباشد.

غلامحسین صاحبی، عضو علی‌البدل شورای ششم هم خواستار تهیه یک گزارش کامل از وضعیت معلولین، مشکلات، کمبودها و چالش‌های آنان در مشهد شد که این گزارش مبنای برنامه‌ریزی کاملی در مورد این شهروندان بشود.

چالش‌ها و مشکلات جامعه هدف بهزیستی خراسان رضوی و راه حل‌های شورای شهر منتخب مردم مشهد

کد خبر 40931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد