۱۰۰ درصد مراکز سالمندان در برابر ویروس کرونا واکسینه شده اند/ صندوق جمعیت ملل متحد، اولین نهاد بین المللی همکار بهزیستی در مقابله با کرونا بود

مراسم نمادین اهدای ۱۰۰۰ دستگاه اکسیژن ساز اهدایی صندوق جمعیت ملل متحد به مراکز سالمندان بهزیستی در سراسر کشور، صبح امروز ۲۷ تیرماه جاری و در ششمین روز از هفته بهزیستی با حضور دکتر ساتیا دورایسومی نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران، دکتر قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی، دکتر محمد نفریه معاون توانبخشی و جمعی از مسئولان این معاونت در ساختمان ستاد بهزیستی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ دکترمحمد نفریه معاون امور توانبخشی بهزیستی در این مراسم ضمن تشکر از کمک های متعدد صندوق جمعیت ملل متحد به سازمان بهزیستی و قدردانی از تلاش های دکتر جودان نماینده پیشین صندوق جمعیت ملل متحد در ایران، گفت: با شروع پاندمی کرونا در جهان و هشداری که از سوی وزارت بهداشت به ما داده شد، «کمیته پیشگیری از بیماری های واگیر بهزیستی» دو ماه قبل از ثبت اولین مورد مثبت کرونا در ایران تشکیل شد.

وی افزود: نخستین بخشنامه این کمیته در ۴ بهمن ماه یعنی یک ماه پیش از ثبت اولین مورد کرونا، ابلاغ شد که شامل ۶ دستورالعمل مختلف در حوزه بهداشت محیط، شستشوی دست، بیماری های تنفسی و... بود و در بهمن ماه ۳ بخشنامه از سوی این کمیته صادر شد. همچنین سازمان بهزیستی در همین زمان تمامی مراکز خود را قرنطینه کرد.

دکتر نفریه به ابلاغ بیش از ۹۰ شیوه نامه و پروتکل برای اجرا در مراکز اقامتی سالمندان،شیرخوارگاه ها،و... با همکاری وزارت بهداشت نیز اشاره کرد و گفت:این شرایط ویژه، هزینه های مراکز بهزیستی  را افزایش داد و به همین دلیل از مراکز داخلی و بین المللی استمداد کردیم و با کمک سازمان های دیگر، N.G.O ها، بنیاد برکت، ستاد فرمان امام، بنیاد مستضعفان، صندوق جمعیت ملل متحد، سازمان ملل و .... اقدامات خوبی را در مراکز انجام دادیم.

وی گفت: نتایج بسیار خوبی از این اقدامات به دست آمده است که میزان مرگ و میر در مراکز تحت پوشش ما و در جمعیت تحت پوشش بهزیستی به دلیل اقدامات پیشگیرانه و خدمات حمایتی که به آنها داده شد نسبت نرم جهانی و یا به کشورهایی که خود را جهان اول نامیده اند،بسیار پایین تر است.

وی یکی دیگر از اقدامات انجام شده را آموزش مجازی کودکان معلول توسط صندوق سازمان بهداشت جهانی، اعلام کرد و افزود که این آموزش به عنوان (Based Practice )مطرح و ارزیابی شد.

دکتر نفریه افزود:با توجه به اینکه مراکز بهزیستی و گروه های سالمندان در اولویت واکسیناسیون کرونا قرار گرفته اند، تقریبا ۱۰۰ درصد مراکز سالمندان ما واکسن زده اند و به طور متوسط بالای ۸۰ درصد دوز اول و بیش از ۶۰ درصد دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند و همین موضوع باعث شده است تا میزان مرگ و میر ما بسیار کم باشد و با اقدامات پیشگیرانه سطح کشور میزان ابتلا و آلودگی به این ویروس را به حداقل ممکن برسانیم.

صندوق جمعیت ملل متحد؛ اولین نهاد بین المللی همکار بهزیستی در مقابله با کرونا بود

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: صندوق جمعیت ملل متحد،اولین نهاد بین المللی بود که کمک های خود را به ما عرضه کرد و انواع ماسک معمولی، ماسک N۹۵، دستکش لاتکس،مواد ضدعفونی کننده و... را اهدا کرد که بین مراکز بهزیستی که درگیری بیشتری داشتند توزیع شد. با شروع این همکاری،فهرستی از دیگر احتیاجات مراکز ما تهیه شد و به این صندوق اعلام شد.

وی افزود:به دنبال این اعلام نیاز با موافقت این صندوق، یک هزار دستگاه اکسیژن ساز تهیه شد که ۸۰۰ دستگاه از این تعداد در ۳۵۰ مرکز نگهداری سالمندان و یا مراکز نگهداری بیماران روانی مزمن و افراد دارای معلولیت ذهنی که سالمندان بیشتری را نگهداری می کنند، در ۱۸ استان کشور توزیع و مورد بهره برداری قرار گرفته اند.همچنین ۲۰۰ دستگاه دیگر نیز به زودی  دریافت و در مراکز ۱۳ استان باقی مانده توزیع می شود.

وی در پایان از همکاری دبیرخانه ملی سالمندان و دکتر حسام الدین علامه رییس این دبیرخانه در پیگیری و هماهنگی این اقدام ارزنده، قدردانی کرد.

کد خبر 40316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد