پرداخت تسهیلات بلاعوض ۱۴۰ و ۸۵ میلیون تومانی برای ساخت مسکن خانواده‌های دارای ۲ معلول در استان گلستان

مدیرکل بهزیستی گلستان گفت: برای ساخت و تأمین مسکن ویژه خانواده‌های دارای دو معلول در شهرها ۱۴۰ میلیون تومان و در روستاها ۸۵ میلیون تومان به صورت بلاعوض پرداخت می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، سیدمهدی حسینی ظهر امروز در نشست‌خبری به‌مناسبت سالروز تأسیس بهزیستی با اشاره به اقدامات این سازمان اظهار داشت: پیشگیری از بروز معلولیت‌ها یکی از وظایف بهزیستی است و در این زمینه سال گذشته یک‌هزار و ۹۵۷ مورد مشاوره ژنتیک در استان انجام شد. ضمن اینکه ۲۴ هزار و ۷۸۲ نفر نیز از خدمات مشاوره حضوری مراکز بهزیستی استان برخوردار شدند.

وی گفت: غربالگری شنوایی در بدو تولد، سه ماهگی و ۶ ماهگی برای همه نوزادانی که متولد می‌شوند انجام می‌شود و اگر نیاز به کاشت حلزون باشد، این نوزادان را به مراکز درمانی معرفی می‌کنیم ضمن اینکه بخشی از هزینه‌های آن را بهزیستی، خیران و بخشی هم بیمارستان‌ها تقبل می کنند.

مدیرکل بهزیستی استان افزود: سال گذشته ۵۵ هزار و ۱۱۸ کودک زیر ۷ سال در استان نیز تحت پوشش غربالگری بینایی قرار گرفتند.

وی به ساخت مسکن برای مددجویان تحت پوشش بهزیستی هم اشاره کرد و گفت: ساخت مسکن برای افراد معلول، ایتام و زنان سرپرست خانواده با همکاری بنیاد مسکن و مستضعفان و خیران در دستور کار قرار دارد.

حسینی توضیح داد که برای ساخت و تأمین مسکن ویژه خانواده‌های دارای دو معلول در شهرها ۱۴۰ میلیون تومان و در روستاها ۸۵ میلیون تومان به صورت بلاعوض پرداخت می‌کنیم. علاوه براین در روستاها مددجویان از  ۵۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه هم برخوردار می‌شوند.

وی با بیان اینکه سهمیه سال گذشته استان برای ساخت مسکن خانوارهای دو معلول و بیشتر ۲۰۰ واحد بود، گفت: با پیگیری‌هایی که داشتیم تعداد این واحدها به ۴۷۱ واحد افزایش پیدا کرد و امسال هم با همراهی برخی دستگاه‌های دیگر، افراد را شناسایی کردیم و در صورت ابلاغ سهمیه برای ساخت مسکن آنان اقدام خواهیم کرد.

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: معضلی که برای ساخت مسکن معلولان وجود دارد نداشتن زمین است، اکنون ۶۰۰ خانوار دو معلول شهری و روستایی داریم که فاقد زمین هستند و ساخت مسکن برای آنان، منوط به داشتن زمین است و امیدواریم دستگاه‌های دیگر در این زمینه به ما کمک کنند.

وی درخصوص اشتغال مددجویان تحت پوشش گفت: سهمیه اشتغال استان سال گذشته یک‌هزار و ۷۱ نفر بود که با پرداخت ۳۹۱ میلیارد تومان همه این سهمیه را محقق کردیم.

حسینی اضافه کرد: وام اشتغال هم به کارفرمایانی می‌دهیم که از مددجویان به عنوان نیروی کار استفاده می‌کند، علاوه بر تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی، ۵۰ درصد حق بیمه هر معلولی که به کارگیری شده است را هم برای مدت ۵ سال پرداخت می‌کنیم.

وی گفت: همچنین به تناسب میزان معلولیت مددجو، جبران کارایی را به کارفرما می‌دهیم. ۳۰ تا ۵۰ درصد حقوق اداره کار برای جبران کارایی به کارفرمایانی که معلولان تحت پوشش بهزیستی را به کارگیری می‌کنند، پرداخت می‌کنیم.

حسینی تأکید کرد: همه تلاش ما این است تا به جای نگاه ترحم آمیز رویکردهای خودمان را اصلاح کرده و زمینه حضور معلولان را در جامعه فراهم کنیم تا آنان هم از حقوق خود برخوردار شوند.

وی با اشاره به واگذاری سرپرستی ۱۷ کودک به زوج‌های متقاضی گفت: در استان ۲۳۵ کودک بد سرپرست یا بی سرپرست را در مراکز بهزیستی نگهداری می‌کنیم و حدود ۳۵۰ کودک هم تحت پوشش داریم که در سرپرستی خانواده‌ها هستند. از ابتدای امسال سرپرستی ۱۷ کودک را واگذار کردیم و حدود ۷۰ خانواده نیز در نوبت هستند.

مدیرکل بهزیستی استان افزود: متأسفانه اغلب خانواده‌ها خواهان سرپرستی کودکان زیر ۲ سال هستند که در استان تعداد این کودکان کمتر از انگشتان دست است و بیشتر کودکان ما بالای ۶ سال هستند.

وی بیان داشت: بهزیستی مسئول فرزنددار کردن زوج های نابارور نیست، کار ما این است که کودکانی که زیرمجموعه ما هستند را به کسانی واگذار کنیم که شرایط لازم را داشته باشند. کسانی که سرپرستی آنها را واگذار می‌کنیم بی سرپرست هستند یا بد سرپرستی هستند که دادگاه از خانواده سلب مسئولیت کرده است.

کد خبر 40258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • محسن IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    2 0
    سلام من خانواده ام دارای دو معلول هست هنوزنم گذاشتین خانواده هایی که دارای دو معلول هستن مسکن میدین میشه راهنمایی کنید کجا باید برم چه کارهایی هست برای گرفتن و...

    پاسخ سایت: سلام لطفا به واحد مسکن بهزیستی شهرستان محل سکونت مراجعه فرمائید.

خدمات الکترونیک پرکاربرد