جلیل باقری جدی، قهرمان پرتاب وزنه مسابقات پارالمپیک

جلیل باقری جدی، مردطلایی دو و میدانی معلولان جهان که افتخار ایرانی بودن را از ده ها طلای پارالمپیک، ارزشمندتر می داند.

زندگی نامه  

جلیل باقری اهل روستای بابلان از توابع شهرستان اردبیل است که در سال ۱۳۶۵ در سن ۱۴ سالگی با حضور در جبهه‌های جنگ، در عملیات کربلای پنج به درجه‌ی رفیع جانبازی نائل شد. این قهرمان جانبازهشت سال دفاع مقدس که ۲۸ سالی است روی ویلچر می نشیند، در کلاس ۵۵ f و در رشته ی دو و میدانی فعالیت می کند.

جانبازی جلیل باقری جدی

او درباره خاطرات جنگش چنین توضیح می دهد: "جانبازی من به سال ۶۵ بر می گردد و در واقع الان ۲۸ سال است که روی ویلچر می نشینم. او در خصوص چگونگی کنار آمدنش با وضعیت جسمانی اش نیز چنین توضیح می دهد: "انسانی که خود را به خالق واگذار کند همه مشکلاتش حل می شود. همواره سعی کردم مطیع فرمان خدا باشم. سال ۱۳۶۵ در جنگ تحمیلی جانباز شدم و باز هم شاکر خدا بودم. تقریبا از آن زمان تاکنون سعی کردم با هدف های بلند ورزش کنم و خوشحالم روزی رسید که توانستم در عرصه دیگر برای مملکتم افتخارآفرینی کنم."

آغاز فعالیت ورزشی 

 این قهرمان، بعد از معلولیت، حدود یک سال و نیم طول کشید تا مداوا شود و تقریبا از سال ۶۷ به ورزش روی آورد. او در این خصوص می گوید: "دوست داشتم در شرایط جسمانی جدید هم فرد مفیدی برای جامعه باشم، بنابراین پای در میدان ورزش گذاشتم، آن روزها هدفم دفاع از خاک کشور بود و حالا می خواهم بیش از پیش افتخار ایران باشم."

افتخارات پارالمپیک 

جلیل باقری جدی، در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۰۴ آتن در رشته پرتاب دیسک مدال نقره را کسب کرد. چهار سال بعد در پارالمپیک پکن در پرتاب وزنه شرکت کرد و عنوانی بهتر از دوازدهمی کسب نکرد. اما این قهرمان جنگ از خواسته اش کوتاه نیامد، عزمش را جذب کرده بود تا یکی از طلایی های بزرگترین آوردگاه ورزشکاران جهان یعنی پارالمپیک باشد. او فعل خواستن را صرف کرد و در پارالمپیک لندن در سال ۲۰۱۲ حماسه آفرین شد.

جلیل باقری جدی در رشته پرتاب وزنه با کسب رکورد ۱۱ متر و ۶۳ سانتی متر، صاحب گردن آویز طلا شد تا نتیجه چهار سال قبل خود را جبران کند. قهرمان هشت سال دفاع مفدس در پرتاب نخستش، رکورد ۱۰ متر و ۸۱ سانتی متر را ثبت کرد. پرتاب دوم او ۲۰ متر و ۱۱ سانتی متر و شانس سومش ۱۰ مترو ۹ سانتی متر بود. جلیل در پرتاب چهارمش ۱۱ متر و ۲۷ سانتیمتر و در پرتاب پنجم رکورد ۱۱ متر و ۵۷ سانتی متر را به ثبت رساند و اما پرتاب ششمی که منجر به طلا شد رکورد ۱۱ مترو ۶۳ سانتی متر بود که حسین باقری جدی آن را در تاریخ ورزش ایران و جهان ثبت کرد. جانباز ۷۰ درصد کشورمان با این پرتاب، رکورد پارالمپیک را که به دست دو و میدانی کاری از چک بود شکست. پس از این رقابت ها، پرتابگر کشورمان در کلاس از f۵۵ در رقابت‌های جهانی که منجر به جواز ورود به بازی های ۲۰۱۶ ریو می شد هیچ مدالی کسب نکرد و از حضور در این رقابت‌ها بازماند.

تلاش و کوشش رمز موفقیت

این قهرمان میادین ورزشی تلاش و کوشش و در عین حال تسلیم رضایت حق بودن را رمز موفقیتش می داند و در این باره می گوید: "افتخارآفرینی برای وطن از هر مدال طلایی ارزشمندتر است چه روزی که در میادین رزم بودم و چه حال که برای ورزش ایران می جنگم. توکلم در هر شرایطی به خداست و در تمامی عرصه ها تلاش را سرلوحه قرار داده ام."

پرچمدار بازی آسیایی پارا آسیایی اینچئون

باقری جدی که در بازی های پارا آسیایی گوانگژو صاحب یک طلا و یک برنز شده، بنا به تصمیم مسئولان وقت ورزش کشور به عنوان پرچمداری بازی های پارا آسیایی اینچئون می‌شود، در خصوص احساسش چنین توضیح می دهد: "وقتی این خبر را شنیدم واقعا تعجب کردم و در عین حال احساس غرور زیادی داشتم. قطعا ورزشکاران و بزرگان شایسته تر از من هم بودند که می توانستند پرچم دار کاروان ایران باشند اما در هر حال همیشه قدردان افتخاری که نصیب من کردند، بودم."

مدیون خون شهدا هستم

او با وجود جراحتی که جنگ بر پاهایش به جای گذاشته هنوز از آرمان هایش دست برنداشته است، در این باره می گوید: "هنگام برافراشته شدن پرچم ۳ رنگ ایران در عرصه های مختلف از جمله میادین ورزشی به جهانیان ثابت می کنیم که همواره ایران و ایرانی در قله های موفقیت قرار دارد و مهم تر از آن، این است که به همگان بفهمانیم که افتخارات و پیروزی های که ایران به دست می آورد مدیون خون شهدا و ۸ سال دوران دفاع مقدس است."

پوشیدن پیراهن ورزشی منقش به نام پرچم ایران

قهرمان جبهه و ورزش، در اکثر مواقع هنگام پرتاب وزنه در مسابقات مختلف لباس منقش به پرچم ایران را بر تن می کند، چرا که پوشیدن این لباس مقدس را باعث افزایش انگیزه و اعتماد به نفسش می داند. او در این خصوص می افزاید: "پس از موفقیت و کسب مدال به خود می بالم که نماینده ۷۵ میلیون نفر هستم و عامل خوشحالی ملت ایران شده ام."

چهره برتر اخلاق

جلیل باقری جدی دارنده مدال طلا پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن در ششمین دوره همایش فرزندان آفتاب، به عنوان چهره برتر اخلاق ورزش کشور در سال ۹۱ در بخش جانبازان و معلولین انتخاب می‌شود. او در حاشیه این مراسم به خبرنگار می گوید: "خود را لایق دریافت این جایزه نمی دانم و این جایزه متعلق به جامعه ورزش جانبازان و معلولین است اما لازم است که توضیح بدهم اخلاق در همه زمینه ها بخصوص ورزش حرف اول را می زند. تداوم قهرمانی یک ورزشکار در سایه اخلاق میسر می شود."

ملاقات با رهبر انقلاب

"جلیل باقری جدی" پس از کسب طلال لندن در دیداری صمیمی، مشکلات معلولان و جانبازان به ویژه ورزشکاران را با رهبر انقلاب در میان می گذارد. او در خصوص ملاقات با حضرت آیت الله خامنه‌ای می گوید: "بسیار خوشحالم که به عنوان یک ورزشکار بسیجی این افتخار را پیدا کردم تا در محضر آقا حضور پیدا کنم. بسیار خوشحالم که ایشان این فرصت را در اختیار ما ورزشکاران گذاشتند تا بتوانیم در این مراسم حضور پیدا کنیم و نظرات خود را بیان کنیم."

او می گوید: در جریان آن دیدار من درخواست جمعی از ورزشکاران را برای مقام معظم رهبری مطرح کردم. به هر حال اگر ورزش جانبازان تا به حال به چنین موفقیت‌هایی دست پیدا کرده به خاطر رسیدگی‌ها و تلاش‌هایی بوده که تا به امروز انجام شده است و چنانچه این امر ادامه داشته باشد، موفقیت‌ها نیز ادامه خواهد داشت."

ازدواج و تشکیل خانواده

جلیل باقری جدی، جانباز ۷۰ درصد و قهرمان دو دوره بازی‌های پارالمپیک در ماده‌ی پرتاب وزنه، با ازدواج و تشکیل خانواده در روستای مرزی «پیرایواتلو» از توابع پارس‌آباد، ساکن این شهرستان شد.

افتخارات باقری

مدال طلای پارالمپیک ۲۰۰۴ آتن

مدال طلای پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن 

مدال طلای بازیهای پارااسیایی گوانگژو

مدال برنز بازیهای پارااسیایی گوانگژو

مدال نقره بازی های پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا 

مدال نقره بازی های پاراآسیایی۲۰۱۴ اینچئون

کد خبر 39456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =