ابلاغ شیوه نامه جامع بازدید از مراکز شبه خانواده به استان ها

شیوه نامه جامع بازدید از خانه های مراقبت شبانه‌روزی فرزندان سازمان(مراکز شبه خانواده) در تاریخ ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰ توسط معاونت امور اجتماعی و فرهنگی سازمان بهزیستی به استانهای کشور ابلاغ شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، این شیوه نامه که با تلاش کارشناسان دفتر امور کودکان و نوجونان تدوین شده است مشتمل بر 7 بخش، اهداف بازدیدها در سطوح مختلف نظارت، جدول چارچوب زمانی بازدیدهای سـطوح مختلف نظارت، راهنمای بازدید حضوری، راهنمای بازدید مجازی، چک لیست بازدید کارشناسی، فرم گزارش نویسی و جداول ارسال عملکرد بازدیدها است.


لازم به توضیح است امر خطیر بازدید حضوری از مراکز مراقبت شبانه روزی فرزندان سازمان بهزیستی، همواره مهمترین ابزار نظارت مستقیم کارشناسان امور شبه خانواده در سراسر کشور بوده که در این  دستور العمل ضمن مستندسازی تجارب کارشناسی در این حوزه و یکسان سازی شاخص های انجام بازدید، به روش بازدید مجازی در کنار بازدیدهای حضوری و ارایه چارچوب زمانبندی بازدیدها پرداخته شده است که امکان کنترل بیشتر را برای مدیران و کاشناسان در سطوح مختلف فراهم می کند. 


مقرر است بازدیدها از خانه های مراقبت شبانه روزی فرزندان سازمان مطابق با برنامه زمان بندی ارایه شده در این دستورالعمل انجام و پایش شود و از این پس عملکرد استانها بر اساس دستور العمل یاد شده، مبنای ارزشیابی اختصاصی عملکرد استانها در بخش امور شبه خانواده خواهد بود.


 هوشمند کردن فرایند گزارش گیری عملکرد بازدیدها و مطالبه و پیگیری ستادی برای انجام آن برنامه بعدی سازمان برای تقویت نظارت بر خانه های مراقبت شبانه روزی فرزندان است که با حمایت حوزه آمار و فن آوری اطلاعات سازمان در دستور کار قرار دارد.


لازم به ذکر است که بازدیدها در سه سطح کشوری، استانی و شهرستانی جهت تعامل و دید و بازدید با فرزندان، کارکنان خانه ها و همکاران سازمان و تقویت حس تعلق، اعتماد و امیدواری، بررسی عملکرد بهزیستی استان و شهرستان در اجرای مفاد بخش نامه ها و دستورالعملهای سازمان، شناسایی چالشها و برنامه ریزی و پیگیری اقدامات و مداخلات سازمانی لازم برای تسهیل و ارتقاء کیفیت ارایه خدمات و تعامل با هیات مدیره موسسات در خصوص بررسی مسائل و مشکلات آنان و ارائه راهکار با توجه به نقش مهم آنان صورت می گیرد.


گفتنی است که پیش از این نیز بازدیدهای این حوزه صورت می پذیرفت اما با این شیوه نامه روند کار به صورت دقیق تر دنبال خواهد شد.

کد خبر 39423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =