دماوند| بهبودی بیش از ۳۰۰ نفر معتاد در کمپ‌های ترک اعتیاد 

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ نفر در کمپ‌های ترک اعتیاد این شهرستان از سال گذشته تاکنون بهبود یافتند، گفت: یک کمپ ترک اعتیاد جدید در شهرستان دماوند با ظرفیت ۴۰ نفری راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از فرمانداری شهرستان دماوند، فاطمه خانزادی با اشاره به هفته مبارزه با مواد مخدر و بازدید از کمپ‌های ترک اعتیاد اظهار داشت: در شهرستان دماوند ۳ کمپ فعال است که دو مورد در رودهن و دیگری در حوالی چنار شرق قرار دارد.

 وی افزود: هر کدام از کمپ‌ها حدود ۴۰ نفر ظرفیت دارند و در حال حاضر ظرفیت هر ۳ کمپ تکمیل است و حتی بیشتر از ظرفیت پذیرش شده‌اند.

 رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند ادامه داد: جمع‌آوری معتادان و متجاهران ماده ۱۶ با هماهنگی بهزیستی و نیروی انتظامی انجام می‌شود، این افراد در مناطقی همچون فشافویه، ورامین و پاکدشت ساماندهی می‌شوند تا مراحل ترک آنها طبق اصول و استانداردهای خاص بهزیستی سپری شود.  

خانزادی بیان کرد: براساس ضوابط تعریف شده سازمان بهزیستی، به صلاح شهرستان دماوند است که افراد ماده ۱۶ یا معتادان متجاهر در کمپ‌ها نگهداری نشوند.

 وی تصریح کرد: کمپ‌ها طبق قوانین و مقررات دوره ترک را ۲۱ روزه سپری می‌کنند و براساس مصرف موادی که معتادان دارند، شاید دوره ترک به دو یا سه ماه حتی بیشتر به طول انجامد که بستگی به نوع و میزان و تاریخ مصرف مواد دارد.  

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند عملکرد کمپ‌های ترک اعتیاد شهرستان دماوند را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: یکی از امتیازاتی که با همکاری و همراهی مجموعه بهزیستی کسب شد، این است که به زودی یک کمپ دیگر با ظرفیت ۴۰ نفر تا اواخر تیرماه در شهرستان راه اندازی خواهد شد.  

خانزادی گفت: عوامل ترک اعتیاد در مجموعه شهرستان در کمپ‌ها ترجیحا بومی هستند و افرادی که پذیرش می‌شوند طبق ضوابط بهزیستی باید تعرفه‌ای را پرداخت کنند که این تعرفه‌ها توسط خانواده‌ها پرداخت می‌شود.  

وی با بیان اینکه موارد موفقی از ترک اعتیاد را در کمپ‌ها شاهد هستیم، عنوان کرد: با همکاری ادارات کار، فنی حرفه ای و مجموعه فرمانداری و دادستانی شهرستان، بهبود یافتگان از اعتیاد را به اداره کار معرفی می‌کنیم تا برای اشتغال وارد کارخانجات و شرکت‌ها شوند، از همان روز اول بیمه و حقوق آنها لحاظ خواهد شد و بهزیستی این موارد را پیگیری می‌کند.

✔️آموزش فنی و حرفه‌ای برای معتادان بهبود یافته در دماوند 
رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند بیان کرد: آموزش فنی و حرفه‌ای برای افراد بهبود یافته براساس علاقه و سلیقه خودشان در تخصص‌های مختلف همچون رشته‌های تراشکاری، جوشکاری، کامپیوتر یا رشته های دیگر انجام می‌شود و افراد آموزش دیده مدرک فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند.

خانزادی ادامه داد: اداره بهزیستی طبق وظیفه‌اش به این افراد تسهیلاتی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان می‌دهد که معتادان بهبود یافته براساس نوع مدرکشان آن را دریافت می‌کنند، این امر می‌تواند راهی برای اشتغال زایی و کاریابی بوده تا دیگر به مواد مخدر بازنگردند و در جامعه از زندگی سالمی برخوردار شوند.  

وی تصریح کرد: خانواده‌های افرادی که در کمپ‌ها نگهداری می‌شوند نیز مورد دلجویی و حمایت‌های بهزیستی قرار دارند، از این خانواده‌ها بازدید و دلجویی می‌شود و در زمینه بسته‌های غذایی حمایت‌هایی صورت می‌گیرد.

✔️اشتغال‌زایی و ردیف بیمه‌ای برای معتادان بهبود یافته در دماوند
رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند در رابطه با میزان اشتغالزایی بهبود یافتگان بیان کرد: طی هماهنگی و تعامل با فنی و حرفه ای و اداره کار و فرمانداری، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون ۸ نفر به اداره کار معرفی شدند و اشتغال و ردیف بیمه‌ای برای آنها در نظر گرفته شد؛ این افراد حدود ۲ ماه می‌شود که در کارخانجات مشغول به کار هستند.

خانزادی گفت: قانون فنی و حرفه‌ای این است که باید تعداد افراد برای آموزش به حد نصاب برسد، در حال حاضر ۸ نفر برای دوره تراشکاری در نظر گرفته شده اند و ظرفیت لازم تکمیل شده است لذا از هفته آینده آموزش‌ها در بخش فنی و حرفه‌ای آغاز می‌شود.  

وی در خصوص آمار بهبودیافتگان تصریح کرد: در هر ماه به طور متوسط حدود ۱۷ تا ۲۰ نفر بهبود پیدا کرده و از کمپ‌ها ترخیص می‌شوند، بسیاری از این افراد بومی نیستند و برخی تبعه افغانستانی هستند که در کمپ‌ها نگهداری می‌شوند؛ جهت ساماندهی افراد غیربومی با خانواده‌هایشان تماس می‌گیریم و آنها به شهر یا شهرستان‌های محل سکونت خود می‌روند.  

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند افزود: یکی از اهداف اداره بهزیستی شهرستان دماوند این است که پذیرش کمپ‌ها تا جای ممکن از بومیان باشد تا در اشتغال زایی انها در آینده مشکل ایجاد نشود و در سطح شهرستان فعالیت کنند.

✔️راه اندازی گرمخانه در دماوند از وظایف شهرداری است/ جمع‌آوری ماهانه ۴۰ نفر معتادمتجاهر در دماوند
خانزادی ادامه داد: راه اندازی گرمخانه از وظایف شهرداری است که تا کنون نتوانسته است آن را راه اندازی کند اما در حال حاضر طی تعاملات مثبت در سال ۱۴۰۰ خودروهایی برای جمع آوری معتادان متجاهر که به ۳۰ تا ۴۰ نفر در ماه می‌رسند در نظر گرفته شده است و هزینه آنها را شهرداری می‌دهد.  

وی عنوان کرد: معتادان متجاهر در کمپ‌های فشافویه با سیستم نظارتی دقیق تر نگهداری می‌شوند و تعداد افراد جمع آوری شده در این کمپ بیشتر است.  

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند در پایان گفت: اغلب افراد مذکور سوابق کیفری خاصی دارند و به صلاح است که در سطح شهرستان نباشند لذا در کمپ‌های فشافویه و ورامین که نظارت تخصصی خود را دارند، نگهداری می‌شوند؛ این کمپ‌ها قطعا در زمینه بهبود تاثیرگذار تر هستند، زیرا معتادان متجاهر با معتادان عادی تفاوت دارند و شرایط ترک اعتیاد انها فرق دارد.

کد خبر 39362

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد