ورود وکیل قبل از فرایند مشاوره، کار سازش را دشوار می‌کند

کارشناس مسؤول برنامه‌ی پیشگیری و کاهش طلاق بهزیستی خراسان رضوی، از سنگ‌اندازی و مداخله‌ی وکلا در فرایند مشاوره و سازش زوجین متقاضی طلاق، انتقاد کرد.

به گفته‌ی دکتر حسن حاجی‌پور، در بسیاری موارد که مشاوران می‌توانند طرفین را به سازش نزدیک کنند، به محض دخالت وکلا و تحریک یکی از زوجین، کل فرایند مشاوره در خطر قرار می‌گیرد و خانواده به سمت فروپاشی میل می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: برنامه‌ی پیشگیری و کاهش طلاق، با محوریت مشاورین که شامل مددکاران و روان‌شناسان متبحر و کارآزموده می‌باشد پیش می‌رود و اگر وکلا در این فرایند دخالت نداشته باشند، بسیاری از زوجین را می‌توان به سمت سازش و ادامه‌ی زندگی خانوادگی پیش برد.

ترفند ضد خانواده از سوی وکلا

حاجی‌پور گفت: متأسفانه دخالت وکلا در این فرایند به گونه‌ای است که یک طرف به طرف دیگر وکالت می‌دهد و سپس به مشاوره می‌آیند که ما به عنوان مشاور، هر چه تلاش می‌کنیم طرف دیگر را وارد فرایند مشاوره و سازش کنیم، موفق نمی‌شویم چون یک طرف از طرف دیگر وکالت دارد که مطمئنا پای وکلا در میان است که این ترفند ضد خانواده را به آنها می‌آموزند.

وی تصریح کرد: از آنجا که قوه قضائیه هم موافق عدم دخالت وکلا در این فرایند است در حال رایزنی و مشورت با دستگاه قضایی استان هستیم تا دخالت وکلا در برنامه‌ی مشاوره‌های سازش را به حداقل برسانیم.

وی تأکید کرد: حتی اگر آزادی افراد در گرفتن وکیل هم مد نظر باشد، این آزادی باید پس از فرایند مشاوره قرار بگیرد یعنی پس از اینکه مشاور و مددکار، کار مداخله‌ی مثبت، راهنمایی و درمانگری اختلال ارتباط را انجام دادند و زیربنای روانی خانواده محکم شد، آنگاه وکلا بتوانند برای وکالت اقدام کنند.

وی ادامه داد: بهترین راه سازش زوجین در شرف طلاق این است که به جای وکیل، به مشاور مراجعه کنند.

کارشناس مسؤول برنامه‌ی پیشگیری و کاهش طلاق بهزیستی خراسان رضوی گفت: بهزیستی و ۷۰ نفر از مشاورین زبده‌ی استان در تلاش هستند که زن و شوهرهای متقاضی طلاق را سازش دهند چون وقتی در کارشان مداخله می‌کنیم متوجه می‌شویم مشکلات فیمابین آنها اصلا جدی نیست و به سهولت و چند نوبت مشاوره، کاملا قابل حل است.

سازش تا ۸۰ درصد امکان پذیر است اگر...

یک مددکار که طرف قرارداد طرح مشاوره کاهش طلاق است نیز گفت: اگر پای وکلا از پرونده‌های طلاق بیرون برود، ما می‌توانیم ۸۰ درصد زوج‌های متقاضی طلاق را سازش دهیم.

ابوالقاسم مرتضوی به خبرنگار ما گفت: بیشترین موارد اختلاف زوجین متقاضی طلاق، مشکلات ارتباطی است و اکثریت مطلق این مشکلات، از طریق مشاوره و راهنمایی روان‌شناسی، قابل حل است.

وی اضافه کرد: اغلب مشکلات زوجین از آنجا منشأ می‌گیرد که زوجین، پیش از ازدواج، با هم گفتگوی عمیق ندارند و انتظارات‌شان از یکدیگر را به اشتراک نمی‌گذارند.

وی همچنین در مورد مشکلات خانم‌های مراجعه کننده گفت:‌ بیشتر خانم‌ها گله‌شان این است که توسط آقایان دیده نمی‌شوند و زحمات‌شان در منزل نادیده گرفته می‌شود.

مرتضوی که در ارزیابی مراکز مشاوره طلاق، جزو پنج روان‌شناسی بوده که به خاطر بالا بودن سازش‌ها، مورد تقدیر قرار گرفته گفت: میزان سازش‌ها بسیار بیشتر از این ارقام می‌تواند باشد مشروط به اینکه پای وکلا از میان برداشته شود.

۲۵۰ تومان مشاوره، ۱۵ میلیون حق الوکاله!

وی تصریح کرد: من زن و شوهر را راضی می‌کنم که با هم سازش کنند و زندگی‌شان را با شکل بهتری بگذرانند اما به محض اینکه پای خانم از مرکز مشاوره بیرون می‌رود وکیل می‌گوید رضایت نده و دنبال دعوا را بگیر و طلاق بگیر.

مرتضوی گفت: وکلا در این داستان، دنبال منافع خودشان هستند چون یک متقاضی طلاق کلا در کلینیک مددکاری ما برای ۵ جلسه مشاوره مددکاری و روان‌شناسی ۲۵۰ هزار تومان می‌پردازد اما در وکالت‌نامه‌های طلاق، مبالغی بین ۵ تا ۱۵ میلیون تومان و گاه بالاتر هم از مراجعین گرفته می‌شود.

وی افزود: متأسفانه مردم از کنه ماجرا بی‌خبرند و گول صحبت‌های وکلا را می‌خورند که بله باید حقوق شما گرفته شود ما فلان می‌کنیم و تمام حقوقات شما را می‌گیریم و طلاق هم می‌گیریم.

این مددکار گفت: اختلافات بیشتر زوجین، آنقدرها عمیق نیست و فقط کمتر از ده درصدشان تعارضات غیر قابل حل دارند که منجر به طلاق می‌شود.

وی افزود: مابقی اختلافات با داشتن مهارت‌های زندگی، افزایش تاب‌آوری، مسؤولیت‌پذیری، مهربانی، دیده شدن طرفین توسط یکدیگر، تن دادن به منافع مشترک زندگی و اشتراک معنوی، قابل حل است و ما باید به سمتی برویم که پرونده‌های طلاق را به پرونده‌های درمانی اختلافات خانوادگی تبدیل کنیم.

کد خبر 39339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد