«سندرم دل بیقرار»؛ روایت دل‌تنگی‌ها و بی‌تابی‌های معلولین و خانواده‌یشان در روزهای کرونایی

جشنواره ملی «سندرم دل بیقرار» با محوریت مشکلات افراد دارای معلولیت در روزهای کرونایی، در بهزیستی خراسان رضوی، کلید خورد.

به گفته‌ی معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، این جشنواره با هدف بازگویی و بازپرداخت دل‌نوشته‌های افراد دارای معلولیت و خانواده‌هایشان در یکی دو سال گذشته که درگیر کرونا بوده‌اند برگزار می‌شود.

حمیدرضا علیزاده گفت: کارکنان، مدیران، مربیان و توانخواهان و خانواده‌های افراد دارای معلولیت در مراکز روزانه توانبخشی با هر نوع معلولیت، حائز شرایط شرکت در جشنواره می‌باشند.

وی خاطر نشان کرد: این جشنواره یک بخش جنبی هم دارد که شامل به نمایش درآمدن تئاترهایی است که از داستان‌ها و روایت‌های شرکت‌کنندگان جشنواره «سندرم دل بیقرار» ساخته می‌شود.

به گفته‌ی علیزاده، سازندگان این تئاترها، گروه‌های تئاتر درمانی و هنردرمانی هستند که در حال حاضر در اتاق‌های هنر مراکز روزانه و شبانه‌روزی توانبخشی معلولین، کار آموزش هنر و تمرینات هنردرمانی را انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: از مدرسان این گروه‌ها و مربیان این تیم‌ها دعوت کرده‌ایم که دل‌نوشته‌ها را بررسی کنند و مواردی که به نظرشان می‌تواند پایه‌ی ساخت یک نمایش قرار گیرد در قالب نمایشنامه، بازنویسی و با هنرنمایی افراد دارای معلولیت به روی صحنه ببرند.

علیزاده گفت: این نمایشنامه‌ها در بدو ورود به جشنواره، پس از داوری، برای ورود به مرحله‌ی نهایی، گزینش می‌شوند که اگر از این مرحله داوری بگذرند سه میلیون تومان بابت ورود به جشنواره و زحمات و تلاش‌هایی که برای آماده‌سازی نمایش انجام می‌دهند دریافت می‌کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: این جشنواره ملی است و فراخوان آن از ابتدای هفته‌ی بهزیستی آغاز می‌شود.

وی افزود: مهلت ارسال دل‌نوشته‌ها پایان مردادماه است و داوری دل‌نوشته‌ها تا پایان شهریور به طول می‌انجامد.

وی خاطر نشان کرد: در مراسم اختتامیه، هم آثار مکتوب و هم نمایش‌های برگزیده مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

وی مهم‌ترین هدف جشنواره را آشنایی با چالش‌ها و مشکلاتی که افراد دارای معلولیت و خانواده‌هایشان در روزهایی کرونایی با آن مواجه بوده‌اند و همچنین به نمایش گذاشتن توانمندی‌های افراد دارای معلولیت از طریق نمایش‌درمانی عنوان کرد.

وی توضیح داد: افراد دارای معلولیت در مراکز اقامتی، در این مدت، از ملاقات‌های بسیار حیاتی و عاطفی خود، محروم ماندند و خانواده‌های آنان نیز در این محدودیت‌ها نتوانستند به دیدار عزیزان‌شان بروند. همچنین در خانه ماندن افراد دارای معلولیت که در مراکز روزانه آموزش می‌دیدند و عدم ارتباط حضوری مستمر به خاطر شرایط کرونایی، به این مشکلات دامن زد که این مشکلات، یک سری چالش‌های عاطفی و روانی را برایشان رقم زد که در مقوله‌ی بی‌قراری‌ها و دلتنگی‌ها، حاصل آنها قرار است در بازگویی این خاطرات و روزیادها بازتاب یابد.

وی گفت: کارگردانان انسان‌دوست و هنرمندانی که در قبال جامعه‌ی معلولین، احساس مسؤولیت می‌کنند می‌توانند در این جشنواره، نقش‌آفرینی داشته باشند و در فرهنگ سازی در باره مشکلات و مسائل معلولین، مشارکت کنند.

کد خبر 39202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد