معتادان پس از ترک، وام ۵۰ میلیون تومانی می گیرند

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: زنان و مردان معتاد یک سال پس از بهبود می‌توانند ۵۰ میلیون تومان وام خوداشتغالی دریافت کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه رضوان مدنی معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در برنامه «سعادت آباد رادیو تهران» ضمن اشاره به این موضوع که آمار قطعی در رابطه با زنان معتاد وجود ندارد، گفت: مراکزی هستند که به بانوان معتاد خدمات می‌دهند و آمار این مراکز موجود است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ۱۱۴۶ کمپ قانونی تحت نظر بهزیستی وجود دارد که ۶۶ مرکز آن مربوط به زنان است و در سال ۹۹ در حدود ۶۵۶۵ پذیرش داشته‌ایم. در مورد کاهش آسیب ۱۰۴ مرکز وجود دارد که ۱۳ مورد آن مختص زنان است که در سال ۹۹ حدود ۳۵۸۰ بسته کاهش آسیب به آنها ارائه شده است؛ ضمن اینکه در سراسر کشور ۷۰ مرکز سرپناه شبانه وجود دارد که ۲۱ مورد آن مربوط به زنان است که ۱۴۳۷ نفر خدمات ارائه شده است.

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی افزود: ۳۵ مرکز هم در سراسر کشور وجود دارند که روزها به صورت گذری و شب‌ها به صورت سرپناه شبانه هستند و ۶ مرکز آن مختص زنان است که در سال گذشته به ۲۹۸۸ خانم خدمات ارائه شده است. از طرفی ۲۵ مرکز توانمند سازی و جامعه پذیری بهبودیافتگان اعتیاد در سراسر کشور وجود دارد که ۵ مرکز مربوط به خانم‌ها است و به ۱۱۲ نفر آنها ارائه خدمت شده است.

رضوان مدنی افزود: در کل کشور ۲۱ مرکز ماده ۱۶ که مختص درمان معتادان متجاهر تحت نظر بهزیستی وجود دارد که دو مرکز استان قم و خراسان رضوی مختص بانوان است که در سال گذشته به ۲۲۱۷ نفر خدمات ارائه داده است.

وی ادامه داد: همچنین مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان هم وجود دارند که در سال گذشته ۳۰ مرکز و در سال جاری یک افتتاح شد و ۲ مرکز آن در استان‌های البرز و اردبیل مختص بانوان هستند.

مدنی خاطرنشان کرد: از ۲۱۷۳ مرکز تحت نظر بهزیستی ۱۱۵ مرکزمختص خانم‌ها است و ۴۶ هزار و ۶۹۵ خانم در سال گذشته از این مراکز خدمات گرفته‌اند و مراکز دیگری هم هستند که این افراد به آنها مراجعه می‌کنند. درصد خانم‌های معتاد نسبت به آقایان کمتر اما در حال رشد است.

ضمن اشاره به این موضوع که آمار قطعی در رابطه با زنان معتاد وجود ندارد، گفت: مراکزی هستند که به بانوان معتاد خدمات می‌دهند و آمار این مراکز موجود است.

وی ادامه داد: این افراد (زنان و مردان) یک سال پس از بهبود می‌توانند ۵۰ میلیون تومان وام خوداشتغالی دریافت کنند. حق بیمه این افراد از ۷ سال به ۹ سال افزایش یافته است که توسط سازمان بهزیستی به کارفرمایان پرداخت می‌شود و حتی وام کارفرمایی به کارفرما و حقوق معادل قانون کار به این افراد پرداخت می‌شود.

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی تصریح کرد: زنان بهبودیافته سرپرست خانواده تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند و تا زمان توانمندشدن مستمری دریافت می‌کنند. زنان و مردانی که در مراکز بازتوانی و درمان حضور دارند تا زمان توانمندی تحت نظر بهزیستی هستند و حتی خانواده‌های آن‌ها تا زمان خودکفایی از این مستمری بهره مند می‌شوند.

رضوان مدنی اضافه کرد: همچنین حرفه آموزی برای این افراد انجام می‌شود و مراکزی این زنان را تحت پوشش قرار می‌دهند. متاسفانه نگاه جامعه نسبت به این زنان متفاوت از مردان است. زنانی که در کمپ‌های قانونی هستند توسط همین مراکز برای دریافت وام معرفی می‌شوند. شرایط دریافت وام برای این زنان تسهیل شده است.

وی ادامه داد: واجدین شرایط وام خود اشتغالی به واحد مشارکت‌های اداره کل بهزیستی مراجعه کنند.

مدنی گفت: کسانی که ترک اعتیاد داشته، بهبود یافته و بر درمان ماندگار شده‌اند به معاونت مشارکت‌های اداره کل بهزیستی شهر تهران مراجعه کنند. این تسهیلات ویژه خانم‌ها جدید هستند و از خانم ارشد خواست با مراجعه به دفتر وی در ضلع شمالی پارک شهر کارهای مددجویان را به عنوان نماینده پیگیری کند.

کد خبر 39112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =