آشنایی با خط ملی مشاوره اعتیاد

یکی از اقداماتی که از سال ۱۳۸۸ صورت گرفته است راه اندازی خط ملی وابستگی به مواد است که پاسخگوی سوالات افراد در زمینه پیشگیری از وابستگی به مواد و منابع و مراکز مرتبط برای درمان و سایر حمایت‌های روانی و اجتماعی است.

به گزارش «تابناک»، این طرح با همکاری مسئولان دفتر اعتیاد بهزیستی و ستاد مبارزه با موادمخدر و NGOها برنامه‌ریزی شد اما قابلیت آن را دارد که در صورت نیاز به مشاوره، اتوماتیک‌وار به خط ۱۴۸۰ مشاوره سازمان بهزیستی وصل شود.

بر اساس اطلاعات موجود این خط هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب آماده پاسخگویی و مشاوره به افرادی است که درباره اعتیاد، داروها و نحوه استفاده از آن و نشانی مراکز درمانی ترک اعتیاد که دارای مجوز از سازمان بهزیستی کشور وزارت بهداشت هستند اطلاعات تخصصی می‌خواهند.

 از قابلیت‌های این خط این است که به صورت همزمان تا ۵۰۰ خط افزایش پیدا می‌کند و در آینده نزدیک به صورت شبانه‌روزی مشاوره خواهد داد.

این خط با شماره تلفن ۰۹۶۲۸ فعال بوده و توسط سازمان بهزیستی کشور اداره می شود .

توضیح بیشتر اینکه شماره تماس ۰۹۶۲۸ خط ملی مشاوره اعتیاد که از سال ۸۸ راه اندازی شده و متولی آن سازمان بهزیستی است، حدود ۲۰ مشاوره در پشت این خطوط قرار دارند و آماده ی ارائه مشاوره به خانواده های دچار معضل اعتیاد هستند.

متاسفانه مشکل مهمی که وجود دارد این است که بیشتر خانواده ها مشکل اعتیاد اعضای خانواده خود را در مراحل اولیه کتمان می کنند و به نوعی سرپوش می گذارند و بهترین راهکار این است که نسبت به پیگیری این معضل اجتماعی اقدام کنند.

در واقع بسیاری از خانواده های گرفتار با معضل اعتیاد این موضوع را وقتی با خط ملی مشاوره اعتیاد در میان می گذارند که امکان درمان های لازم به حداقل کاهش یافته و باید فرهنگ سازی لازم انجام گیرد.

مشکل عمده در زمینه اعتیاد انکار کردن این موضوع و پیگیری نکردن به هنگام آن است و بی توجهی به آن در عمل امکان بهبود معتاد را با چالش جدی مواجه می کند.

باید در نظر داشت آموزش به عنوان رکن اصلی پیشگیری به شمار می رود و خاکریزهای سوداگران مرگ هر روز به خانواده ها نزدیک تر می‌شود لذا باید هوشیاری بیشتری در این حوزه به ویژه از سوی خانواده ها وجود داشته باشد که یکی از این راه ها برای افزایش آگاهی همین خط ملی مشاوره اعتیاد است.

کد خبر 38948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =