۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲

معاون استاندار: بهزیستی گزارش نواقص را به استانداری منعکس کند

اتمام حجت نماینده عالی دولت در خراسان رضوی با دستگاه‌های اجرایی در امر مناسب‌سازی ساختمان‌ها و اماکن عمومی
معاون استاندار: بهزیستی گزارش نواقص را به استانداری منعکس کند

معاون هماهنگی عمرانی استاندار خراسان رضوی از تعیین مهلت سه ماهه برای رفع نقایص مناسب‌سازی در مسیر زائرسرای معلولین به حرم مطهر رضوی خبر داد.

کمال الدین میرجعفریان صبح امروز ۳۰ خردادماه در اولین جلسه ستاد مناسب‌سازی استان خراسان رضوی گفت: کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های مرتبط با محوریت بهزیستی و استفاده از سمن‌های معلولین، از منطقه‌ی اطراف زائرسرا بازدید و نقایص موجود در مسیر تشرف معلولین به حرم را مشخص و به دبیرخانه‌ی ستاد مناسب‌سازی منعکس کنند.

وی تأکید کرد: شهرداری منطقه‌ی ثامن و دستگاه‌های مرتبط سه ماه فرصت دارند که این نقایص را مرتفع نموده و در جلسه‌ی آینده‌ی ستاد که سه ماه دیگر خواهد بود گزارش رفع نقایص را در ستاد عنوان کنند.

معاون استاندار: بهزیستی گزارش نواقص را به استانداری منعکس کند

غایبان به بازرسی معرفی می‌شوند

در این جلسه نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی، شهرداری مشهد، اداره کل راه و شهرسازی، نماینده راهداری استان و بهزیستی خراسان رضوی، مطالب و مواردی را که در دستور کار ستاد بود عنوان کردند.

موضوعات مطرح شده، عدم مناسب‌سازی مجتمع‌های رفاهی بین راهی، اتوبوس‌های بین شهری، ایستگاه‌های اتوبوس شرکت واحد، اتوبوس‌های درون شهری، اماکن دولتی، ساختمان‌های اداری و مسیرهای تشرف زائرسرای معلولین در جوار حرم رضوی بود که از سوی دستگاه‌های مرتبط، گزارش‌هایی در این زمینه‌ها اعلام گردید.

همچنین مقرر شد بنیاد مسکن، سازمان نظام مهندسی و دانشگاه فردوسی که در جلسه نماینده‌ای نداشتند از سوی دبیرخانه‌ی ستاد مورد پیگیری واقع شده و نتیجه‌ی پیگیری عدم حضور نمایندگان این دستگاه‌ها به دایره بازرسی استانداری اعلام گردد.

دستور کار اول این جلسه، ارائه‌ی گزارش شهرداری مشهد در خصوص مناسب‌سازی ساختمان‌ها و اماکن دولتی و عمومی بود که توسط نماینده‌ی این نهاد مطرح گردید.

به ساختمان‌های نامناسب، ‌پایان کار ندهید

نماینده شهرداری گفت: از ۳۴ ساختمان اداری در دست ساخت شهرداری، در ۲۲ ساختمان موضوع مناسب‌سازی انجام گرفته و دو ساختمان کار مناسب سازی در حال انجام است و بقیه هم در شرف انجام کارهای اجرایی است و تا شهریور ماه به پایان می‌رسد.

وی ادامه داد: از ساختمان های ورزشی شهرداری نیز که ۱۳ واحد می‌باشد ۵ مورد کار مناسب‌سازی‌شان تمام شده و بقیه منتظر نظر مشاور طرح هستند و بقیه‌ی ساختمان های در دست ساخت توسط شهرداری هم در حال بررسی ضوابط مناسب‌سازی هستیم.

معاون استاندار در پایان گزارش شهرداری گفت: مسؤولیت مناسب‌سازی تمام اماکن محیط شهری با شهرداری و نظام مهندسی است و این دو نهاد به عنوان کنترل و نظارت کننده‌ی ساختمان، باید موارد را پایش و نظارت کنند و اگر ساختمان‌ها مناسب‌سازی نشده باشند نباید پایان کار به آنها داده شود.

نماینده شهرداری مشهد در پاسخ گفت: ما مواردی را که از سازمان نظام مهندسی به ما گزارش می‌شود بررسی و در صورت مشکل‌دار بودن ساختمان، پایان کار و پروانه نمی‌دهیم اما مواردی را که به شهرداری منعکس نمی‌شود ما مسؤولیتی نداریم.

معاون استاندار گفت: باید بهزیستی بررسی کند که اگر تخلفی از جانب شهرداری و نظام مهندسی انجام شده، پیگیری و به دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی استان گزارش شود.

معاون استاندار: بهزیستی گزارش نواقص را به استانداری منعکس کند

راه و شهرسازی مسؤول است

 گزارش نماینده بنیاد مسکن در مورد معابر و اماکن عمومی محدوده‌ی طرح‌های هادی روستایی، دستور بعدی جلسه بود که به دلیل عدم حضور نماینده بنیاد مسکن، اجرایی نشد.

سومین دستور کار جلسه، گزارش راه و شهرسازی استان در خصوص ساختمان‌های اداری و اماکن عمومی تحت نظر این نهاد بود که گزارش نماینده این دستگاه به جلسه ارائه شد.

معاون استاندار در پایان گزارش نماینده راه و شهرسازی گفت: مناسب‌سازی اماکن عمومی مرتبط و تحت نظارت این دستگاه که در طرح‌های تفصیلی دیده شده و همچنین ساختمان‌های اداری مربوط به این دستگاه، جزو وظایف قطعی و لاینفک شهرسازی است و اگر نظام مهندسی یا دیگر دستگاه‌های مسؤول، کوتاهی کنند، باید راه و شهرسازی به عنوان دستگاه حاکمیتی مسؤول، پاسخگوی عملکرد این دوایر باشد.

دستور بعدی جلسه، گزارش نماینده‌ی راهداری استان بود که در خصوص مجتمع‌های بین راهی مطرح گردید.

هزینه مناسب‌سازی نسبت به کل مجتمع عددی نیست

نماینده راهداری گفت: ۴۵ مجتمع بین راهی در سطح استان دایر است و ۳۰ مجتمع نیز در حال ساخت می‌باشد.

وی ادامه داد: همچنین ۵۸ واحد دیگر موافقت اصولی گرفته‌اند و مشغول انجام مراحل اداری و اجرایی ساخت مجتمع می‌باشند.

وی گفت: از سال ۹۶ مناسب‌سازی مجتمع‌های بین راهی به طور جدی در دستور کار قرار گرفته و مجتمع‌هایی که در حال ساخت هستند یا موافقت اصولی گرفته‌اند تعهد محضری داده‌اند که مناسب‌سازی را انجام دهند.

وی ادامه داد: در مجتمع‌های دایر و قدیمی‌تر نیز مشکلات مالی با توجه به مسائل یکی دو سال گذشته که کسب و کار آنها را تحت تأثیر قرار داده از استانداری تقاضا داریم که اگر ممکن است از بودجه زیارت به صورت تسهیلات به اینها کمک شود که بتوانند مناسب‌سازی را انجام دهند.

معاون استاندار در پایان گزارش این دستگاه گفت: مسؤولیت کار این مجتمع‌ها با شماست و تا زمانی که این موارد انجام نشود حق صدور مجوز بهره‌برداری برای آنها ندارید.

میرجعفریان تصریح کرد: هزینه مناسب‌سازی در مقابل سرمایه‌گذاری برای ساخت مجتمع بین راهی، عدد اندکی است و این اولویت‌بندی است که مشکل دارد که باید مناسب‌سازی در اولویت قرار گیرد.

حتی یک اتوبوس بین شهری در کشور مناسب‌سازی شده نیست

نماینده جامعه معلولین خراسان رضوی نیز در این بخش گفت: با بررسی که ما انجام داده‌ایم ۸۰ درصد مجتمع‌های بین راهی مناسب‌سازی نیستند و مناسب‌سازی بقیه هم به گونه‌ای است که مشکلاتی دارد که برای معلولین قابل استفاده نمی‌باشد.

محمد ایمانی راد تصریح کرد: در کل کشور حتی یک اتوبوس بین شهری سراغ نداریم که مناسب‌سازی شده باشد.

در این قسمت، معاون استاندار از بهزیستی خواست در رأس یک کمیته مشترک با جامعه معلولین، راه و شهرسازی، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سایر دستگاه‌های مرتبط از مجتمع‌ها گزارشی تهیه و نواقص به ستاد مناسب‌سازی استان اعلام گردد که حد اکثر تا شش ماه از تاریخ ارائه گزارش، این نواقص به طور کامل برطرف گردد.

دستور کار بعدی جلسه، گزارش شهرداری منطقه ثامن در مورد مسیرهای دسترسی زائرسرای معلولین در جوار حرم مطهر بود که توسط سرپرست معاون اجرایی این شهرداری ارائه شد.

معاون استاندار: بهزیستی گزارش نواقص را به استانداری منعکس کند

قرار بود شهرداری ثامن، مشکلات را سال گذشته حل کند

سپس سرپرست بهزیستی خراسان رضوی در این زمینه گفت: حدود یک سال قبل با مسؤولان شهرداری و نظام مهندسی، از محل بازدید میدانی داشته ایم و شهرداری و نظام مهندسی وعده کردند که مشکلات این مسیرها را رفع کنند اما متأسفانه با وجود برخی کارهایی که انجام شده، موانع اصلی هنوز در مسیر زائرسرا به حرم باقی است.

دکتر مسعود فیروزی گفت: قرار بود  که این نواقص رفع و در آذرماه گذشته، مسیر افتتاح شود که هنوز نشده است.

نماینده جامعه معلولین خراسان رضوی نیز با نمایش عکس‌هایی از این منطقه گفت: هفته قبل یک بازدید میدانی کامل از محل داشتیم که نواقص زیادی مشاهده شد که ملاحظه می‌فرمایید.

معاون استاندار و رئیس جلسه ستاد مناسب‌سازی استان در این قسمت، خواستار بازدید میدانی کمیته مشترک با جامعه معلولین و شهرداری و بهزیستی از منطقه و اعلام نواقص شد و گفت: این نواقص باید ظرف سه ماه و تا جلسه بعدی ستاد، مرتفع گردد.

ایستگاه‌های اتوبوس با حضور نماینده معلولین، مناسب‌سازی شود

سپس نوبت به ارائه گزارش اتوبوسرانی از سایبان‌ها، ایستگاه‌های شرکت واحد، دسترسی‌ها، رمپ‌ها و پهلوگیری اتوبوس‌ها رسید.

نماینده این سازمان گفت: مسیرهای بی‌آرتی مناسب‌سازی شده و مشکلی ندارند.

وی ادامه داد: در سایبان‌ها به خاطر محیط اطراف، مشکلاتی داریم که مانع مناسب‌سازی می‌شود و شهرداری و یا اشخاص، باید مسیر را متناسب کنند.

وی یادآور شد: ۵۰۰ سایبان همتراز پیاده‌رو شده که این کار ادامه دارد.

وی گفت: به خاطر قدیمی بودن بیشتر اتوبوس‌ها، امکان تغییر در ساختار آنها نیست و این مطلب، مانعی در مناسب‌سازی آنها می‌باشد.

نماینده جامعه معلولین در این قسمت، گزارش تصویری از سایبان‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس شرکت واحد ارائه کرد که مناسب‌سازی نشده‌اند.

معاون استاندار و رئیس جلسه از اتوبوسرانی خواست در مناسب‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس، نماینده جامعه معلولین حضور داشته باشد و مناسب‌سازی سایبان‌ها و ایستگاه‌ها به تأیید نماینده‌ی این تشکل برسد.

معاون استاندار: بهزیستی گزارش نواقص را به استانداری منعکس کند

هیچ ساختمانی در هیچ جای شهر نباید بدون مجوز شهرداری ساخته شود

در ادامه جلسه، قرار بود گزارش دانشگاه فردوسی در باره گنجانده شدن مفاد ضوابط مناسب‌سازی ساختمان در مواد درسی رشته‌های مرتبط ارائه شود که به دلیل نبود نماینده دانشگاه فردوسی در جلسه، اجرایی نشد.

معاون استاندار در پایان جلسه تصریح کرد: هیچ ساختمانی در هیچ جای شهر بدون پروانه و پایان کار نباید ساخته شود و اگر دستگاه یا نهادی این کار را انجام دهد قطعا تخلف کرده و باید با شکایت شهرداری، در مجامع قانونی پاسخگو باشد.

میرجعفریان تأکید کرد: دفتر فنی استانداری را موظف می‌کنیم که اگر دستگاهی چنین اقدامی انجام داده به عنوان تخلف، برخورد شود و پایان کار به این ساختمان داده نشود و شهرداری هم مسؤولیت دارد.

وی خاطر نشان کرد: جامعه‌ی هدف این ستاد که معلولین هستند دارای حقوق شهروندی هستند که باید به صورت ویژه دیده شود و تکلیفل دستگاه‌ها از دو جنبه‌ی قانونی و انسانی باید مورد توجه مدیران اجرایی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: تصمیمات و مصوبات این جلسه باید حتما اجرایی شود و ارزیابی ادارات کل استان در عملکرد سالانه، بر اساس اجرای این مصوبات صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: اگر خروجی این جلسات منجر به عمل نشود در ارزیابی ادارات مرتبط، تأثیر منفی می‌گذارد.

وی همچنین در مورد جلسات کمیته‌های مناسب‌سازی در شهرستان‌ها گفت: فرمانداری‌ها موظفند این جلسات را به صورت ماهانه برگزار و نتایج اجرای مصوبات و کارهای انجام شده را به دبیرخانه ستاد استان منعکس نمایند.

وی همچنین راه و شهرسازی و بنیاد مسکن را مکلف کرد که در تعیین ضوابط مناسب‌سازی در شهر و روستا و بومی‌کردن این موارد، طبق وظایف و مصوبات قانونی تعیین شده توسط ستاد مناسب‌سازی عمل کنند.

کد خبر 38319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد