مقابله با اعتیاد باید بصورت مجموعه ای از اقدامات جهت کاهش عرضه وتقاضا صورت پذیرد

کمیته استانی موضوع ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر استان البرز به ریاست دکتر «اسدالله حیدری» مدیرکل بهزیستی استان البرز و با حضور معاون پیشگیری بهزیستی، معاون شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، نماینده نیروی انتظامی، نماینده هلال احمر، نماینده آموزش و پرورش، نماینده دانشگاه آزاد اسلامی، نماینده کمیته امداد، نماینده دانشگاه علوم پزشکی، نماینده ورزش و جوانان، نماینده تعاون، کارورفاه اجتماعی و سایر اعضاء جلسه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز، در این جلسه دکتر «اسدالله حیدری»  مدیرکل بهزیستی البرز طی سخنانی ضمن خیر مقدم به مدعوین و تبریک دهه کرامت و ولادت باسعادت حضرت معصومه (س) اظهار داشت: بهزیستی به عنوان یک دستگاه تخصصی ۵۰ سال است که حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را دارد و یکی از حوزه هایی که مرتبط با این مسائل است، حوزه  پیشگیری و فرهنگی است که این معاونت کار تخصصی اعتیاد را انجام می دهد.

دکتر حیدری اظهار داشت: دستگاهها به مرور زمان ظرفیتهای یکدیگر را بهتر خواهند شناخت و می توانند در فعّالیت های بین بخشی حامی و یاور یکدیگر باشند و امید است همه دستگاههای عضو که پیگیر و پای کار هستند، دلسوزانه و متعهدانه در این کمیته نقش خود را ایفاء نمایند زیرادر مقابله با پدیده اعتیاد کلیّه دستگاهها باید هم بصورت نرم افزاری و هم بصورت سخت افزاری در کنار یکدیگر قرارگیرند.

مدیرکل بهزیستی استان بیان داشت : نبود سرمایه اجتماعی یکی از موضوعاتی است که در جامعه وجود دارد، هر فرد معتادی نیاز به اعتماد سازی دارد، اعتماد به گروهها، اعتماد به خانواده، اعتماد به نهادهای درمانگر، اعتماد به دستگاههای متولّی این موضوع و حتی اعتماد به تولید محتوایی که برای مصرف صورت میگیرد و از این رو باید سرمایه اجتماعی در قالب کار فرهنگی افزایش پیدا کند و موضوعات نرم میتواند مؤثر باشد و این سرمایه اجتماعی اثربخش را ایجاد کند.

وی در ادامه افزود: با توجه به تعهّد و مسئولیت پذیری دستگاهها و اینکه مسئولیت اجتماعی خود را پذیرفته و به نحو احسن ایفاء نقش میکنند، به منظور اطلاع رسانی به مسئولین و مردم نیاز است پکیجی از اقدامات صورت گرفته در حوزه های گوناگون فراهم گردد که هم در جلسات بالادستی ارائه گردد و هم در روشن شدن افکار عمومی مؤثر واقع شود کما اینکه این امر میتواند در افزایش سرمایه اجتماعی دستگاههای اداری و اجرایی و قضاوت عموم مؤثر واقع شود، در صورتیکه اگر این فعالیتها انجام نشود وضعیت ناگواری بر جامعه حاکم خواهد بود.


دکتر حیدری در ادامه افزود: دانشگاه علوم پزشکی استان البرز بسیار پیگیر امور است و در موضوع بیماری کرونا با همکاری های بین بخشی مؤثری که با بهزیستی داشتند در حوزه پیشگیری و درمان کووید ۱۹ تمام مراکز سالمندان بهزیستی که تعداد قابل توجهی از سالمندان آسیب پذیر را نگهداری می کنند، در دو مرحله واکسینه کردند و باعث کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری شدند و امیدواریم در بحث اعتیاد نیز نقش اساسی خود را ایفاء کند و مباحث را به صورت علمی پیش ببرد.

وی ادامه داد : همچنین هلال احمر، کمیته امداد امام(ره)، سازمان زندانها و دانشگاه ها که در رأس همه هستند باید در تهیه محتوای علمی و خوراک فکری بکوشند و رسانه های جمعی نیز میتوانند به یاری این کمیته آمده و راهگشا باشند.


وی افزود: در ارتباط با ماده ۱۶ در هفته گذشته تعداد ۱۵۰ نفر معتاد متجاهر جمع آوری شدند و در دوره قبلی نیز ۱۵۰۰ نفر جمع آوری شده بود.

وی ادامه داد : این معتادین برای جامعه میتوانستند آسیب جدی باشند و بر اساس گزارشی که نیروی انتظامی استان داده رقم قابل توجه ۶۳ درصدی سرقت های خرد در استان توسط معتادین متجاهر صورت می گیرد با اقداماتی که با هماهنگی دستگاههای عضو انجام شد توانستیم این مهم را به سرانجام برسانیم.

وی اضافه کرد :حجم انبوه فعالیتهایی که انجام میشود بعضاً دیده نمیشود و این نیاز به کار فرهنگی طولانی مدت دارد که نقش صدا و سیما و رسانه های جمعی را پررنگتر میکند و نشان میدهد حضور مؤثر اصحاب رسانه میتواند در افزایش سرمایه اجتماعی راهگشا باشد به طوری که خدمات دستگاههای اجرایی و نظام اداری دیده شود.

وی گفت : این موضوع در نظر گرفته شود که علی رغم کاستی های دستگاههای اجرایی، افراد بسیاری در خط مقدم مبارزه با این آسیبها با کارشناسانشان تلاش های قابل تقدیری میکنند و اگر این مطالب بیان شود، مردم و افکار عمومی درست قضاوت خواهند کرد و دستگاهها دیگر درمظان اتهام، کم کاری، بیکاری و ترک فعل قرار نمی گیرند.

در ادامه جلسه معصومه عباسی زاده معاون پیشگیری بهزیستی استان در خصوص برنامه های این حوزه در سال جاری گفت: از آنجا که بهزیستی در حال اجرای طرحی تحت عنوان رصد آسیبهای اجتماعی و آسیبهای ناشی از اعتیاد در سال ۱۴۰۰است، کماکان برنامه های سال ۱۳۹۹ را ادامه خواهد داد و با مشخص شدن یافته های حاصل برنامه ریزی های جدیدی در این خصوص انجام خواهد شد.

وی گفت: بهزیستی از کار مشترک با دانشگاه ها استقبال میکند زیرا کارشناسان بهزیستی سالانه در زمینه های آموزشی و فعالیتهای پیشگیری از آسیب تربیت میشوند و هم اکنون نیز برای سامانه آموزش یار و سامانه شاد آموزش پرورش برنامه های آماده آموزشی دارد.

وی افزود : سرفصلها و کلیپهای تهیه شده بهزیستی آماده است و چنانچه این ارتباط ایجاد شود این آمادگی نیز وجود دارد که در سامانه دانشگاه فضایی اختصاص داده شود و برنامه های حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بهزیستی اجرایی گردد.

در ادامه جلسه پرتویی دبیر کمیته مقابله و دبیر کمیته برگزاری سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدّر استان اظهار داشت: سازمان ملل متحد هر ساله به منظور ابراز عزم سیاسی کشورها در امر مبارزه با مواد مخدر، ۲۶ ژوئن مصادف با پنجم تیر ماه را روز جهانی مواد مخدر اعلام کرده و بدین منظور با صدور یک شعار جهانی این روز را گرامی داشته است به این ترتیب امسال شعار جهانی "حقایق درباره مواد مخدر را به اشتراک بگذاریم تا زندگی ها را نجات دهیم" را اعلام کرده است و بر همین اساس کشور جمهوری اسلامی ایران که پرچم دار مبارزه با مواد مخدر در دنیاست، این هفته را با ابلاغ برنامه ها و شیوه نامه ها به سراسر کشور آغاز کرده است.

وی افزود: در همین خصوص طی سال جاری برای هر دستگاه یک برنامه در نظر گرفته شده و ضمن بومی سازی این برنامه و ارسال آن به دستگاه مرکزی، به دستگاههای مربوط ابلاغ می شود و بر خلاف برنامه هر ساله کشوری امحاء مواد مخدری که غیر قابل استفاده برای مصارف دارویی بود، به صورت نمادین در فاصله ای دور از فضای شهری با حضور مسئولین لشگری و کشوری، آحاد مردم و خانواده شهدا و جانبازان صورت می گرفت، امسال این اقدام تنها در سه استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان انجام می شود و به علت شیوع بیماری کرونا در سایر استانها صورت نخواهد گرفت و فعالیتهای فرهنگی جایگزین آن خواهد شد.

پرتویی در ادامه افزود: برگزاری یک نمایشگاه سیّار ضمن دریافت مجوز از ستاد کرونا و نیز برگزاری یک نمایشگاه ثابت از دستاوردهای تشکّل ها و سمن ها در حوزه فرهنگی _ پیشگیری و همچنین برگزاری همایشی با کمک کلیه دستگاههای متولّی در محل مرکز موضوع ماده ۱۶ و نیز تقدیر و معرفی فرد برگزیده از میان افرادی که در حوزه فرهنگی _ پیشگیری فعالیتهای ارزنده ای دارند، به عنوان کارمند نمونه کشوری به سازمان مرکزی و همچنین تقدیر از یکی از کارمندان هر دستگاه به عنوان فعّال در عرصه پیشگیری از مصرف مواد مخدّر در دستور کار این کمیته است.

وی خاطر نشان کرد: هفته مبارزه با مواد مخدر از روز جمعه به مدت ۶ روز برگزار می شود به همین منظور از اعضاء کمیته فرهنگی در خواست می شود در حوزه مواد مخدر شعارها را در قالب بنر و همچنین در فضای مجازی منعکس نمایند و گزارشی مصوّری از عملکرد خود به کمیته ارائه نمایند و اقدامات خود را مستندسازی نمایند و همچنین در ارائه گزارشات خود از سیاه نمایی، ارائه آمار غلط، سخنرانی بدون هماهنگی با شورای هماهنگی و در خصوص کارشناسان دستگاهها بدون هماهنگی با رئیس و مدیر آن دستگاه اجتناب نمایند.

وی در پایان اظهار داشت: در راستای اهداف این کمیته امیدواریم کلیه اقدامات مربوط به هفته مبارزه با مواد مخدر به نحو احسن در استان البرز انجام شود.

در ادامه نماینده دانشگاه آزاد نیز اظهار داشت: وجود کارگاههای مشترک با سایر دستگاهها در این امر می تواند مؤثر واقع شود همچنین استفاده از افراد تاثیرگذار و چهره های سرشناس به منظور القاء پیام های مؤثر و نیز الگو سازی و به کار گیری افرادی که در مراکزی مانند کمپها ترک کرده اند می توانند الگوی مناسبی برای سایر اعضاء همان کمپ باشند و این اقدامات می تواند گامی به سوی جامعه بدون مواد مخدر باشد.

وی افزود: آموزش و پرورش، بهزیستی و دانشگاه به عنوان یک خانواده باید تعاملات بیشتری داشته باشند چرا که در دانشگاه آزاد در حال حاضر ظرفیتهای مطلوبی وجود دارد که قابل بهره گیری است و امید است بتوانیم در این زمینه نقش آفرین باشیم.

شهسواری نماینده هلال احمر استان نیز اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در این ایّام کار حضوری صورت نگرفت ولیکن فعالیتهای هلال احمر به انجام اقداماتی در فضای مجازی و فعالیتهای پیشگیرانه همچنین برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت "مهارت های زندگی" و مهارت "نه گفتن"محدود شد.

دکتر مقصودی نماینده معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گفت : علی رغم این موضوع که بیماری کرونا بار زیادی روی دانشگاه علوم پزشکی داشت ولی با توجه به اهمیت موضوع درمان سوءمصرف، دانشگاه علوم پزشکی در حد امکان اهتمام ورزیده است.

وی اظهار داشت: در حوزه آموزش و پرورش باید تلاش بر این باشد که از رفتار سلبی به رفتار ایجابی برسیم و این موضوع را از سنین پایین آموزش دهیم و رفتار جایگزین برای سوءمصرف در نظر بگیریم.

وی بیان داشت: استان ما در کریدور مواصلاتی کل کشور است و به علت مجاورت با استان تهران فرصتهای بسیار کم و تهدیدهای بسیار زیادی برایمان ایجاد میکند و سر ریز جمعیت استان تهران، وجود اتباع فراوان و ندامتگاههای بسیار چالشهای این استان است.

وی افزود: در بحث آموزش، پوشش و جمع آوری معتادان متجاهر وزارت بهداشت در حوزه درمان آمادگی کامل همکاری را اعلام میدارد و با پیشروی کار به منظور پوشش مسئله درمان هر چه بیشتر در کنار سایر اعضاء کمیته خواهد بود.

دکتر مقصودی اظهار داشت: پایش مداوم، مستمر و منظم مراکز درمان سوءمصرف مواد به منظور رفع مشکلات این مراکز به صورت مستمر انجام می شود و در خصوص مرکز درمان معتادین متجاهر مکاتبات صورت گرفته به منظور شفاف سازی شرح وظایف هر دستگاه حاکی از آن است که در بحث پوشش آگونیست، خدمات بهداشتی و درمانی و مسئول فنی این مراکز نهایت همکاری را خواهیم داشت.
شهیدیانی نماینده کمیته امداد و مسئول مشاوره و راهنمایی کمیته امداد اظهار داشت: کمیته امداد علی رغم وجود بیماری کرونا مواردی که در راستای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی فعالیتهایی را انجام داده و طی چند سال مراکز نیکوکاری ایجاد کرده که از طریق همین مراکز ارائه خدمات به خانواده های تحت پوشش خود را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: در بحث شیوع کرونا هزاران بسته معیشتی با همکاری سپاه و سایر دستگاهها اهداء گردید اما یک سری از مراکز که تحت نظارت معاونت فرهنگی هستند به عنوان مراکز فرهنگی ارائه خدمات در حوزه آسیبهای اجتماعی و آموزش ها و مواردی از این قبیل را انجام می دهد. در سال ۹۹ طی آموزش های مجازی که با کانون مساجد داشتیم آموزشهای بسیاری در راستای پیشگیری از آسیبها انجام دادیم.  

وی افزود: موضوع حائز اهمیت که با همکاری آموزش و پرورش انجام شد، مرکز نیکوکاری مداد رنگی بود که بیش از ۱۰۰۰ دستگاه تبلت به دانش آموزان تحت پوشش کمیته یا مورد تائید آموزش پرورش که توسط مرکز نیکوکاری اصناف و مساجد شناسایی و تحویل دانش آموزان نیازمند شده است و همچنین بالغ بر ۵۰ میلیون کتاب در راستای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و ۱۴۹۷ جلد کتاب در زمینه مشکلات زوجین تهیه شد به علاوه پک پیشگیری از آسیبهای اجتماعی که شامل ۱۰ جلد کتاب بود تهیه و توزیع شد.

وی اظهار داشت: در سال ۹۹ بالغ بر ۷۲۰۰ خدمت روانشناسی و مشاوره بالینی و اجرای تست شخصیت و تست سلامت روان برای خانواده ها ارائه شده بنابراین ارائه خدمات به خانواده زندانیان صورت گیرد که این مهم توسط مرکز نیکوکاری که در سازمان زندانها در حال راه اندازی است انجام خواهد شد و پیش بینی میشود که در سال جاری ۱۰۰۰ خدمت به خانواده های زندانی ارائه شود و با حضور مشاورین به خانواده های زندانی خدمت رسانی شود.


در ادامه جلسه سایر اعضاء جلسه گزارش عملکرد مبسوطی از عملکرد دستگاه مطبوع خود ارائه دادند و نقطه نظرات و چالشهای مرتبط با موضوع مطرح گردید و پس از آن مدیرکل بهزیستی استان پس از استماع، تکالیف دستگاههای اجرایی را گوشزد کرد و راهکارهای لازم در این خصوص را ارائه داد.

برای مقابله با پدیده اعتیاد کلیّه دستگاهها باید به صورت سخت افزاری و نرم افزاری در کنار یکدیگر قرار گیرند

کد خبر 38286

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد